Ο Φάρος σήμερα
Ο Δήμαρχος Πατρέων Γιάννης Δημαράς, τονίζει τα εξής στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας «Πελοπόννησος», σχετικά με το θαλάσσιο μέτωπο, αλλά και τα ένδικα μέσα κατά του Δήμου από τον Ο.Λ.ΠΑ., για τα λιμενικά τέλη:
«Κύριε Διευθυντά, διάβασα τις θέσεις της έγκριτης εφημερίδας σας σχετικά με το παραθαλάσσιο μέτωπο της πόλης μας και θέλω να συμβάλω στους προβληματισμούς των συντακτών και των αναγνωστών της με τις δικές μου απόψεις.
Τον Ιανουάριο του 2012 παραχωρήθηκε από τον ΟΛΠΑ στο Δήμο ένα τμήμα του παραθαλάσσιου μετώπου της πόλης. Όχι με κάποιο «μνημόνιο» που θα επέφερε πολιτικές και μόνο δεσμεύσεις, αλλά με μια σύμβαση παραχώρησης, που συνέταξαν έγκριτοι δικηγόροι των δύο πλευρών, η οποία καθορίζει δικαιώματα και υποχρεώσεις και από την οποία απορρέουν αστικές και ποινικές ευθύνες, από τη μη τήρησή της.
Η σύμβαση υπογράφτηκε με τη σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη του χώρου, εν προκειμένου του υπουργού Οικονομικών και μετά από απόφαση του Δ.Σ. του ΟΛΠΑ Α.Ε., στον οποίο είχε παραχωρηθεί το 2002 ο χώρος για να τον διαχειρίζεται για 40 χρόνια. Λήγει δε όταν παραχωρηθεί οριστικά ο χώρος από τον Υπουργό Οικονομικών στο Δήμο ή διαφορετικά σε 30 χρόνια, όταν λήγει και η αρχική σύμβαση του ΟΛΠΑ με τον ιδιοκτήτη του.
Έκτοτε ο Δήμος και μόνο αυτός, με το δικό του προσωπικό και μέσα, δαπανώντας σημαντικούς δημοτικούς πόρους αποκατάστησε τον τελείως εγκαταλειμμένο και κατεστραμμένο, από μετανάστες, ρομά και κάποιους επιτήδειους, χώρο της περιοχής του Φάρου, όπως και την αφημένη στην τύχη της περιοχή της Μαρίνας. Επί 19 μήνες υλοποιεί σωρεία παρεμβάσεων και καθημερινά συντηρεί, καθαρίζει, φωτίζει ολόκληρο τον παραχωρημένο χώρο των 3.500 μέτρων και ηλεκτροδοτεί, υδροδοτεί και παρέχει υπηρεσίες στους εκατοντάδες χρήστες του.
Μέχρι σήμερα ούτε ο ιδιοκτήτης του χώρου (Υπουργός Οικονομικών), ούτε ο διαχειριστής του (ΟΛΠΑ) έχουν καταγγέλλει την προαναφερόμενη σύμβαση. Ούτε την έχουν αμφισβητήσει με κάποιο έγγραφό τους, που να στάλθηκε προς το Δήμο, ούτε έχουν προσφύγει στα Δικαστήρια της Πάτρας για να λυθεί η οποιαδήποτε διαφορά ή σχέση, όπως συγκεκριμένο άρθρο της σύμβασης επιβάλει.
Ποιος την αμφισβήτησε; Το Υπουργείο Ναυτιλίας που αστυνομεύει το χώρο, παρότι και ο δικός του υπουργός συμφώνησε με την παραχώρηση του χώρου στο Δήμο και προώθησε μάλιστα τη σχετική απόφαση του ΟΛΠΑ προς τον υπουργό Οικονομικών. Την αμφισβητούν επίσης κάποιοι από τους χρήστες (μαγαζάτορες ή ιδιοκτήτες σκαφών της Μαρίνας) που δεν πλήρωναν τα χρέη τους προς τον ΟΛΠΑ και συνεχίζουν να μην πληρώνουν τα αντίστοιχα προς το Δήμο.
Για τους παραπάνω λόγους θεωρώ την πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. του ΟΛΠΑ να χρησιμοποιήσει ένδικα μέσα κατά του Δήμου γιατί εισπράττει τα τέλη από τους χρήστες της Μαρίνας νομικά ανυπόστατη και ηθικά απαράδεκτη.
Νομικά ανυπόστατη γιατί τα τέλη από τα σκάφη της Μαρίνας είναι ανταποδοτικά και δίδονται για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που παρέχονται σε αυτά και ο ΟΛΠΑ από τον Ιανουάριο του 2012 δεν προσφέρει τίποτα στους χρήστες της για να δικαιούται τέλη.
Ηθικά απαράδεκτη γιατί την δαπάνη συντήρησης, καθαρισμού και φωτισμού της Μαρίνας καθώς και του ρεύματος και του ύδατος και των άλλων υπηρεσιών που παρέχονται στα σκάφη και τους χρήστες της την πληρώνουν οι δημότες και όχι ο ΟΛΠΑ.
Οποιοσδήποτε αγνοεί αυτή τη σύμβαση θέτει τον εαυτό του τουλάχιστον σε μεγάλες περιπέτειες και εκπλήξεις. Είτε είναι χρήστης του χώρου, είτε ο ΟΛΠΑ, το ΤΑΙΠΕΔ, ή κάποιος μελλοντικός επενδυτής. Ο Δήμος δεν θα αφήσει αμαχητί τα δικαιώματα που κατακτήθηκαν μετά προσπάθειες δεκαετιών. Και αυτό αφορά, όχι μόνο τα 3.500 μ. αλλά όλο το παλιό λιμάνι.
Όσο αφορά την οριστική παραχώρηση, που χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση, προσκρούει στο γεγονός ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεν ασχολείται με το να δίνει αλλά μόνο με το να παίρνει και οι αρχηγοί των κυβερνητικών κομμάτων έχουν άλλες προτεραιότητες και ξεχνούν την τήρηση των δεσμεύσεών τους για το θαλάσσιο μέτωπο της Πάτρας.
Αποτελεί θετικό γεγονός ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ υπέβαλαν τις πρόσφατες τροπολογίες και ότι δεν έγιναν αυτές δεκτές δεν αποτελεί
«ήττα» που πρέπει να μας απογοητεύσει, γιατί ποτέ στο παρελθόν η κυβέρνηση δεν δέχθηκε τροπολογίες της αντιπολίτευσης για να τις δεχτεί τώρα.
Ο Δήμος συνεχίζει τη διεκδίκηση προς δύο κατευθύνσεις. Αυτή της Πάτρας, ως ξεχωριστή περίπτωση, με συναντήσεις που ήδη έκανε με το ΤΑΙΠΕΔ και επιδιώκει με τα αρμόδια υπουργεία και αυτή της αναζήτησης συμμάχων άλλες παραλιακές πόλεις που επίσης διεκδικούν τη διαχείριση του μετώπου τους.
Γνωρίζαμε και γνωρίζουμε ότι η νομοθετική ρύθμιση δεν είναι υπόθεση μιας μέρας, όπως αρκετοί υποστήριζαν μεταξύ των οποίων και ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ. Χρειάζεται επιμονή και υπομονή για να επιτευχθεί. Θεωρώ ότι η Δημοτική αρχή τις διαθέτει, όπως και τον απαραίτητο ρεαλισμό για να πετύχει το στόχο. Δεν είναι τυχαίο ότι η δημοτική αρχή κατόρθωσε επί θητεία της να διαχειρίζεται ήδη ένα σημαντικό τμήμα του μετώπου της πόλης μας».
Ο Φάρος πριν την παρέμβαση του Δήμου