Στην ημερίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) στην Αθήνα, με θέμα την Τεχνητή Νοημοσύνη, συμμετείχε την περασμένη Τετάρτη ο επικεφαλής του σπιράλ Πέτρος Ψωμάς, μόνος εκπρόσωπος του Δήμου Πατρέων. Η πολύ ενδιαφέρουσα θεματική αφορούσε την «Ψηφιακή Διακυβέρνηση στην υπηρεσία των Πολιτών» και με κεντρικό θέμα «Οι Δήμοι στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης» έδωσε βήμα σε αυτοδιοικητικούς και εμπειρογνώμονες να παρουσιάσουν καλές εθνικές πρακτικές, διεθνείς τάσεις και προβληματισμούς πάνω σε ένα τεχνολογικό μέλλον που, όπως αναφέρθηκε, «είναι ήδη παρόν».
Δήμοι της χώρας που έχουν ενταχθεί σε προγράμματα, έχουν δημιουργήσει ψηφιακές εφαρμογές και επενδύουν δημιουργικά στην τεχνολογία παρουσίασαν τις επιτυχημένες πρακτικές τους, αποδεικνύοντας πως οι δημότες και οι πόλεις μπορούν να ωφεληθούν πρακτικά στην καθημερινότητα τους, όταν οι δημοτικές αρχές αντιμετωπίζουν την τεχνολογική πρόοδο ως σύμμαχο και αξιοποιούν τα διαθέσιμα εργαλεία και τις γνώσεις των ειδικών. Μεταξύ άλλων παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές από τους δήμους Ηρακλείου, Τρικκαίων, Λαρισαίων, Ανωγείων, Αστυπάλαιας και Τήλου.
Η ημερίδα εξειδίκευσε την χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση εξηγώντας πώς από τη θεωρία περνάμε στην πράξη, παρουσίασε τις ευκαιρίες Ψηφιακής Διακυβέρνησης που δίνονται σήμερα στους δήμους και ανέδειξε τον πραγματικό αντίκτυπο που έχουν στις ελληνικές πόλεις τα έργα του προγράμματος «smart cities – έξυπνες πόλεις». Παράλληλα άνθρωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας και της αγοράς μίλησαν για την κυβερνοασφάλεια, καθώς και για τα ανοιχτά δεδομένα και την προστασία τους στη σύγχρονη τοπική αυτοδιοίκηση και πιο εξειδικευμένα στους δήμους.
Ο Πέτρος Ψωμάς συμμετείχε στην ημερίδα ως μέλος της Επιτροπής Ψηφιακής Διακυβέρνησης της ΚΕΔΕ. Στο περιθώριο των εργασιών συναντήθηκε και αντάλλαξε απόψεις με τον Α’ Αντιπρόεδρο της ΚΕΔΕ, Γρηγόρη Κωνσταντέλλο (Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης), τον Πρόεδρο της Επιτροπής Θανάση Μαμάκο (Δήμαρχος Λάρισας), τον Πρόεδρο της ΠΕΔ Θεσσαλίας Νίκο Σακκά (Δήμαρχος Τρικκαίων) και με άλλους αυτοδιοικητικούς παράγοντες και συμμετέχοντες στην πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα. Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στο Metropolitan Expo στα Σπάτα, στο πλαίσιο της τριήμερης έκθεσης ψηφιακής τεχνολογίας και καινοτομίας «Beyond 2026».
Στην Ιθάκη βρέθηκε ο Πέτρος Ψωμάς, όπου και συναντήθηκε με τον Δήμαρχο του νησιού, Διονύση Στανίτσα. Η συνάντηση εντάσσεται στον κύκλο επαφών του επικεφαλής του σπιράλ με επιτυχημένους δημάρχους ανά την Ελλάδα, με στόχο την καταγραφή καλών αυτοδιοικητικών πρακτικών και τη συζήτηση περί δημοτικών θεμάτων και προβλημάτων με έμπειρους αυτοδιοικητικούς.
Ο Διονύσης Στανίτσας εκλέγεται δήμαρχος στο νησί από το 2014 και έκτοτε αγωνίζεται με στόχο να διευκολύνει τη ζωή κατοίκων και επισκεπτών, να προάγει την τοπική κοινωνία και να λειτουργεί με ανοιχτοσύνη και εξωστρέφεια υπέρ της Ιθάκης και των δημοτών της. Πρόκειται για έναν σύγχρονο, ιδιαίτερα δραστήριο δήμαρχο, διεκδικητικό με αποτελέσματα, που δουλεύει ακούραστα για τον τόπο του χωρίς πολιτικές αγκυλώσεις και επιλέγει την οδό της συνεννόησης με τα κέντρα αποφάσεων και όχι αδιέξοδες συγκρουσιακές τακτικές.
Τελευταία, εκτός από την ενασχόλησή του με σοβαρά τοπικά θέματα καθημερινότητας -όπως η αφαλάτωση του νερού και τεχνικά έργα στο νησί- έχει προχωρήσει σε καινοτόμες και φιλόδοξες κινήσεις, ενώ πιστώνεται την τουριστική ανάπτυξη της Ιθάκης, την άνθηση της τοπικής οικονομίας σε δύσκολους καιρούς καθώς και εντυπωσιακές πρωτοβουλίες στον τομέα του πολιτισμού.
Οι δύο αυτοδιοικητικοί μοιράστηκαν προβληματισμούς επί σειράς ζητημάτων που αφορούν τη λειτουργία των σύγχρονων δήμων, στην εποχή της υποχρηματοδότησης και της δυναμικής εμφάνισης νέων δεδομένων, όπως το νέο αυτοδιοικητικό πλαίσιο και ο ερχομός της τεχνητής νοημοσύνης.
Πέτρος Ψωμάς και Διονύσης Στανίτσας συμφώνησαν πως η διοίκηση ενός δήμου σήμερα δεν μπορεί παρά να βασίζεται σε πνεύμα συνεργασίας με τοπικούς θεσμούς και φορείς, συλλογικότητες, δημότες, ακόμα και άλλες αντιπολιτευτικές φωνές. Μοιράστηκαν εξάλλου την κοινή τους πεποίθηση πως τα τεκμηριωμένα αιτήματα προς τις πηγές χρηματοδότησης μπορούν να φέρνουν στους τόπους τους κονδύλια, εργαλεία, επενδύσεις και κατ’ επέκταση πρόοδο, ανάπτυξη και ευημερία.
Οι επαφές του Πέτρου Ψωμά ανά την Ελλάδα θα ενταθούν στην πορεία προς τις δημοτικές εκλογές του 2028, πάντα με στόχευση την ενδυνάμωση του δικτύου που επί χρόνια συντηρεί, την απόκτηση φρέσκιας γνώσης επί των δημοτικών και την περαιτέρω μελέτη του αυτοδιοικητικού γίγνεσθαι της χώρας που διαρκώς διαμορφώνεται και ραγδαία επικαιροποιείται.
Με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, ενθαρρυντική συμμετοχή και μέσα σε κλίμα γιορτής διεξάχθηκαν το περασμένο Σάββατο οι ενδοπαραταξιακές εκλογές του σπιράλ. Τα μέλη της παράταξης προσήλθαν στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας στην Τριών Ναυάρχων και ψήφισαν για την ανάδειξη της νέας Πολιτικής Γραμματείας της δημοτικής παράταξης.
Επικεφαλής του σπιράλ εκλέχτηκε εκ νέου ο Πέτρος Ψωμάς ενώ και στη θέση του Γραμματέα επανεξελέγη ο Ανδρέας Κοσμάτος. Την νέα επταμελή Πολιτική Γραμματεία για το διάστημα 1/7/2026 έως 31/12/2028 συμπληρώνουν οι: Μαρία Γούβη, Γιώργος Αγγελόπουλος, Άκια Σταμάτη, Μαρία Μπέλμπα και Λιλίκα Βέργη. Η νέα Εξελεγκτική Επιτροπή αποτελείται από τους Θωμά Σοφία, Δημήτρη Παπαλάμπρου και Κωνσταντίνο Ψάχο-Παναγιωτόπουλο.
Ο Πέτρος Ψωμάς ευχαρίστησε όλα τα μέλη του σπιράλ που προσήλθαν στην κάλπη και συνεχάρη όλους όσους συμμετείχαν στη διαδικασία ως υποψήφιοι, κάνοντας ειδική αναφορά στους επιλαχόντες Νίκο Κοτσώνη (υποψήφιος Γραμματέας) και Δημήτρη Καλλέ, Παναγιώτη Ηλιόπουλο, Ελένη Χριστοπούλου, Γιώργο Σεργιάννη (υποψήφιοι για την Πολιτική Γραμματεία), τονίζοντας πως «κανένας δεν περισσεύει στην συνέχιση της προσπάθειας της παράταξης για μια άλλη Πάτρα και στην πορεία μέχρι τις επόμενες δημοτικές εκλογές στο τέλος αυτής της πολύ κρίσιμης αυτοδιοικητικής περιόδου».
Στον απόηχο των εκλογών και των αποτελεσμάτων, ο Πέτρος Ψωμάς απηύθυνε μήνυμα στα μέλη, λέγοντας: «Είναι μια γιορτή σήμερα για το σπιράλ. δηλώνω διπλά συγκινημένος για την ποιότητα των ανθρώπων μας και το επίπεδο των διαδικασιών μας. Όλοι νικητές θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ως τα τέλη του 2028 με στόχο να μη βγει η Πάτρα μας ξανά νικημένη -θα είναι κρίμα, θα μοχθήσουμε να αποφευχθεί ως ενδεχόμενο».
Υπενθυμίζεται πως το σπιράλ λειτουργεί βάση Καταστατικού από το 2019, έχει μία ευρεία βάση μελών, διαθέτει όργανα που ψηφίζονται από τα μέλη δύο φορές ανά δημοτική θητεία και είναι η δημοτική παράταξη της χώρας που έχει προτείνει αυτό το μοντέλο οργάνωσης, διατηρώντας -πέρα από την ανεξαρτησία του- μία οργανωτική δομή που το συντηρεί διαρκώς και όχι μόνο κατά τις προεκλογικές περιόδους.
Το σπιράλ ευχαριστεί θερμά τη διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας – Παράρτημα Δυτικής Ελλάδος και προσωπικά τον Πρόεδρο Βαγγέλη Καραχάλιο για την παραχώρηση του χώρου για τη διεξαγωγή των εκλογών της παράταξης.
Εκφράζουμε την αμέριστη και έμπρακτη συμπαράστασή μας στον δίκαιο αγώνα των εργαζομένων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), οι οποίοι βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις.
Τα αιτήματά τους για την υπογραφή συμβάσεων εργασίας χωρίς καταχρηστικούς όρους δεν είναι απλώς συνδικαλιστικές διεκδικήσεις· αποτελούν ζήτημα αξιοπρέπειας, εργασιακής ασφάλειας και επιβίωσης σε χαλεπούς καιρούς.
Το ΕΑΠ αποτελεί έναν εμβληματικό θεσμό για την Πάτρα και η εύρυθμη λειτουργία του βασίζεται στον καθημερινό μόχθο του διοικητικού και ακαδημαϊκού προσωπικού του. Η διοίκηση του Ιδρύματος πρέπει να προσέλθει σε ουσιαστικό διάλογο με τους εργαζομένους. Δεν νοείται ποιοτική ανώτατη εκπαίδευση με εργαζομένους που τελούν σε καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας.
Αναγνωρίζουμε ότι η απεργία προκαλεί αναπόφευκτες επιπτώσεις στις υπηρεσίες του Ιδρύματος. Καθυστερήσεις στις διοικητικές απαντήσεις, προβλήματα στην εξυπηρέτηση των φοιτητών και αναβολές στις γραμματειακές λειτουργίες αποτελούν το τίμημα μιας κατάστασης που δεν βαρύνει τους απεργούς, αλλά την αδυναμία επίλυσης των προβλημάτων που έχουν αναδείξει.
Καλούμε τους υπεύθυνους να επιδείξουν την αναγκαία κατανόηση και υπευθυνότητα, ώστε να επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα των εργαζομένων και να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του Πανεπιστημίου.
Επίσκεψη στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) Ξερόλακκας πραγματοποίησε στις 29/5/2026 ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Πάτρα Ενωμένη» και υποψήφιος δήμαρχος Πατρέων, Κωνσταντίνος Σβόλης, συνοδευόμενος από τους δημοτικούς συμβούλους Θεόδωρο Ξυλιά, Φίλιππο Οικονόμου και Μάχη Σιώρου. Συμμετείχαν, επίσης, μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Ξερόλακκας, ενώ πραγματοποιήθηκε συνάντηση και αναλυτική ενημέρωση από υπηρεσιακούς παράγοντες της εγκατάστασης και εργαζόμενους.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης διαπιστώθηκαν σοβαρά ζητήματα που προκαλούν έντονο προβληματισμό σχετικά με την περιβαλλοντική ασφάλεια της περιοχής, τη λειτουργία των υποδομών του ΧΥΤΑ και την προστασία της δημόσιας υγείας. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν η κατάσταση των δικτύων αποστράγγισης, η διαχείριση των στραγγισμάτων, η λειτουργία του συστήματος βιοαερίου, καθώς και η συνολική εικόνα που παρουσιάζει ο χώρος.
Παράλληλα, τέθηκαν ερωτήματα σχετικά με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, τη λειτουργία και τη χωρητικότητα των υφιστάμενων κυττάρων, ενώ προβληματισμός εκφράστηκε και για την κατάσταση του τοίχου αντιστήριξης, για τον οποίο απαιτείται συνεχής τεχνικός έλεγχος και πλήρης και διαρκής ενημέρωση των πολιτών σχετικά με την ασφάλειά του.
Η Ξερόλακκα δεν μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί πεδίο αβεβαιότητας για τους κατοίκους και τους εργαζόμενους της περιοχής. Οι πολίτες δικαιούνται ξεκάθαρες απαντήσεις, πλήρη ενημέρωση και ουσιαστικές λύσεις. Η προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Άλλωστε, η σημερινή Δημοτική Αρχή, με υποκρισία και ψηφοθηρικό στόχο, έταζε προ πολλών ετών την αναστολή λειτουργίας του ΧΥΤΑ Ξερόλακκας.
Η «Πάτρα Ενωμένη» ζητά την άμεση δημοσιοποίηση όλων των τεχνικών και περιβαλλοντικών στοιχείων που αφορούν τη λειτουργία του ΧΥΤΑ, καθώς και την εντατικοποίηση των ελέγχων, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια της περιοχής, η προστασία του περιβάλλοντος και η εμπιστοσύνη των πολιτών.
Η Δημοτική Αρχή οφείλει να δώσει σαφείς απαντήσεις στα εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν και να διασφαλίσει, με απόλυτη διαφάνεια, ότι δεν υφίσταται κανένας κίνδυνος για τους κατοίκους και τους εργαζόμενους της περιοχής. Οφείλουμε επίσης να εκφράσουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στους εργαζόμενους, οι οποίοι, παρά τις αντίξοες και απαιτητικές συνθήκες εργασίας, καταβάλλουν καθημερινά κάθε δυνατή προσπάθεια για την εύρυθμη λειτουργία της εγκατάστασης και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Μελετήσαμε το νομοσχέδιο για την αυτοδιοίκηση που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων. Συμμετείχαμε στη δημόσια διαβούλευση και στη σχετική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου καταθέσαμε τις ενστάσεις και τις ανησυχίες μας για συγκεκριμένες διατάξεις. Καταθέσαμε ταυτόχρονα την απορία μας για το άκαιρο της συζήτησης, μόλις την παραμονή της λήξης της προθεσμίας της διαβούλευσης. Δυστυχώς ο Δήμαρχος Πατρέων, για μία φορά ακόμα, δεν λειτούργησε ως δήμαρχος της πόλης αλλά έσπευσε να εισηγηθεί στην πρόσφατη συνεδρίαση της ΚΕΔΕ ως εκπρόσωπος της Λαϊκής Συσπείρωσης, καταθέτοντας προτάσεις μιας αυστηρά πολιτικής και κομματικής θεώρησης, εντελώς μειοψηφικής στην τοπική μας κοινωνία και ευρύτερα.
Η δική μας ανεξαρτησία μάς επιτρέπει να βλέπουμε τα πράγματα πιο καθαρά. Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τις σημαντικές αλλαγές και ρυθμίσεις που αφορούν τη λήψη αποφάσεων στα όργανα, την προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης καθώς και την εισαγωγή εργαλείων για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση. Η αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού χρειάζεται να εισέλθει στην ψηφιακή εποχή, οι παρεχόμενες υπηρεσίες και η λειτουργία των φορέων απαιτούν εκσυγχρονισμό και οι διαδικασίες πρέπει να απλουστευτούν προς όφελος των δημοτών.
Για το σπιράλ η διαφάνεια και η λογοδοσία αποτελούν πυλώνες της τοπικής αυτοδιοίκησης καθώς και η αυτονόμηση των δήμων από πολιτικές εξαρτήσεις, η απεξάρτηση των οικονομικών από το κεντρικό κράτος και η μέγιστη δυνατή ανεξαρτησία σε επίπεδο αποφάσεων και λειτουργίας. Ως εκ τούτου εκφράζουμε έντονη ανησυχία για τις αυξημένες αρμοδιότητες των δήμων που δεν ακολουθούνται από την αντίστοιχη παροχή πόρων και προσωπικού.
Ο προτεινόμενος κώδικας αποτυπώνει ένα τεράστιο πεδίο ευθύνης από το περιβάλλον, την ύδρευση, τη δημόσια υγεία, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση έως την κοινωνική προστασία, την απασχόληση και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Για να μπορεί να ανταποκριθεί ένας δήμος σε όλα αυτά χρειάζεται εργαλεία, εγγυήσεις, υποστήριξη, αυξημένους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους.
Επίσης δεν μπορούμε να συναινέσουμε στην κατάργηση των νομικών προσώπων (όπως ο Κοινωνικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων) με την απειλή απώλειας πόρων, υπηρεσιών και εργαζομένων με εξειδίκευση και εμπειρία.
Θεσμοί όπως ο συμπαραστάτης του δημότη, το συμβούλιο νεολαίας, τα τοπικά δημοψηφίσματα για σοβαρά θέματα καθώς και όλα τα τοπικά και διαμερισματικά συμβούλια έχουν την απόλυτη υποστήριξή μας διαχρονικά. Η επί δωδεκαετία απαξίωσή τους από τη δημοτική αρχή της Πάτρας παράλληλα με τις συνήθεις πρακτικές που μετατρέπουν το τοπικό δημοτικό συμβούλιο σε όργανο που συχνά καλείται να συζητήσει ζητήματα άσχετα με την πόλη και τον δήμο, δυστυχώς στρώνουν το χαλί για να απομειωθεί το κύρος και να περιοριστεί ο ρόλος της αυτοδιοίκησης. Δεσμευόμαστε πως, στο βαθμό που μας αναλογεί, αυτό δεν θα το επιτρέψουμε.