Πριν την έναρξη της συζήτησης θα ήθελα να σας διευκρινίσω ότι με την υπ’αριθμ.:8778/14-3-2020 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας αποφασίστηκε η συνέχιση τηςλειτουργίας των επιχειρησιακών και διοικητικών δομών, λειτουργιών και οργάνων της Γ.Γ.Π.Π. σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας τους προ της δημοσίευσης του Ν.4662/2020 και μέχρι την έκδοση των κανονιστικών πράξεων. Με βάση αυτήν την απόφαση δεν είναι δυνατή η σύσταση και λειτουργία του Τ.Ε.Σ.Ο.Π. οπότε γίνεται σύγκλιση με τα μέλη του Σ.Τ.Ο.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Με υψηλό αίσθημα ευθύνης ο Δήμος της Πάτρας προσπαθεί να ανταποκριθεί στις αρμοδιότητές που του έχουν μεταφερθεί στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας. Το επιστημονικό δυναμικό, τα στελέχη των διευθύνσεων, της Πολιτικής Προστασίας, της ΔΕΥΑΠ, το εργατοτεχνικό προσωπικό προσφέρουν τις καλύτερες υπηρεσίες τους. Έχει διαμορφωθεί ολοκληρωμένος σχεδιασμός σ’ όλα τα επίπεδα πρόληψης, ενημέρωσης, συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς, ετοιμότητας και άμεσης κινητοποίησης του μηχανισμού του Δήμου των απαιτούμενων παρεμβάσεων ανά φυσικό φαινόμενο.

Παρά το τιτάνιο έργο που παράγουν οι εργαζόμενοι του Δήμου μας το αποτέλεσμα υπονομεύεται από την πολιτική που ακολουθείται από τις όλες τις κυβερνήσεις.

Διατηρείται το καθεστώς μεταφοράς περισσοτέρων αρμοδιοτήτων στους Δήμους της χώρας χωρίς να συνοδεύονται με τους αντίστοιχους πόρους, μέσα και προσωπικό. Είναι χαρακτηριστικό πως καμία νέα πρόσληψη μόνιμου επιστημονικού και έμπειρου εργατοτεχνικού προσωπικού, δεν έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Καθώς και το γεγονός πως ο Δήμος μας χρηματοδοτείται με 130.000 € ετησίως μόνο για την αντιπυρική περίοδο που αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των μεγάλων αναγκών αν ληφθεί υπόψιν πως απαιτούνται μόνο για την αποψίλωση κοινόχρηστων χώρων, καθαρισμό δασών, άλσων, κοινοτικών –αγροτικών οδών πολλαπλάσια δαπάνη.

Αυτή η κατάσταση δημιουργεί συνεχώς νέους κινδύνους, είναι επικίνδυνη για το λαό μας, πρέπει να αλλάξει. Η κυβέρνηση οφείλει (εκτός των άλλων) να δρομολογήσει άμεσα ενέργειες: γενναίας αύξησης της χρηματοδότησης, ενίσχυσης σε μέσα - εξοπλισμό και προσλήψεις μόνιμου επιστημονικού – εργατοτεχνικού προσωπικού στους Δήμους ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους.

Εκτιμήσεις και Απολογισμός Αντιπυρικής Περιόδου 2020.

Με το πέρας της φετινής αντιπυρικής περιόδου, θέλουμε να ευχαριστήσουμε και να συγχαρούμε για άλλη μια φορά όλους όσους συνέβαλαν στην πρόληψη αλλά και αντιμετώπιση των δασικών - αγροτικών πυρκαγιών στα όρια του Δήμου μας.

Το έργο της επέμβασης των πυροσβεστικών δυνάμεων, ήταν ιδιαίτερα επιτυχές και σε συνδυασμό με τις μελετημένες παρεμβάσεις συνετέλεσαν αποφασιστικά στην ελαχιστοποίηση των ζημιών και στον περιορισμό του μεγέθους τoυς.

0φείλουμε ένα μεγάλο και δημόσιο ευχαριστώ στις εθελοντικές ομάδες και τους συλλόγους δασοπροστασίας – δασοπυρόσβεσης για το σημαντικό έργο που προσέφεραν σε συνεργασία με το γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου και την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Καθοριστική υπήρξε επίσης η συμβολή των υπηρεσιών του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ με την άμεση και θετική ανταπόκρισή τους στο τομέα της πρόληψης αλλά και όταν απαιτήθηκε η παρέμβασή τους κατά την διάρκεια των περιστατικών.

Κατά την αντιπυρική περίοδο στα όρια του Δήμου μας εμφανίστηκαν σε μεγάλο αριθμό ημερών υψηλοί δείκτες επικινδυνότητας όπως α) τρία (3) 4αρια και β) τριάντα επτά (37) 3αρια που απαιτούσαν σχεδόν καθημερινά σε υψηλό βαθμό ενεργοποίηση των υπηρεσιών και την ετοιμότητα μεγάλου αριθμού προσωπικού τους.

Εκδηλώθηκαν δύο (2) σημαντικές πυρκαγιές στις περιοχές Άνω Καλλιθέας και Συχαινών – Βούτενης και μία (1) στην περιοχή του Δασυλίου όπου απαιτήθηκε πολύωρη προσπάθεια κυρίως από την Π.Υ.του μηχανισμού του Δήμου και των Εθελοντικών Ομάδων για την κατάσβεσή τους και την προστασία από τις φλόγες της ζωής και των περιουσιών των κατοίκων.

Ειδικά στην περιοχή των Συχαινών όταν οι φλόγες έφτασαν σε απόσταση μερικών μέτρων από κατοικημένη περιοχή και αποφασίστηκε για προληπτικούς λόγους εκκένωση συγκεκριμένης περιμέτρου οικιών, τα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας και το υπόλοιπο προσωπικό του Δήμου με επάρκεια, ωριμότητα και ολοκληρωμένο σχεδιασμό (Ενημέρωσης, μεταφοράς και χώρους διανυκτέρευσης των συμπολιτών μας) την εφάρμοσαν χωρίς ίχνος πανικού, μέχρι την νέα απόφαση ανάκλησή της.

Ο κατά γενική ομολογία θετικός απολογισμός της αντιπυρικής περιόδου εκτιμούμαι πως οφείλεται:

Στη άμεση επέμβαση των Πυροσβεστικών Δυνάμεων.

Στον αποδοτικό σχεδιασμό φύλαξης και περιπολιών από άκρη σε άκρη των επίμαχων περιοχών, της Π.Υ, του προσωπικού επιφυλακής του Δήμου, της ΔΕΥΑΠ και των συλλόγων δασοπροστασίας – δασοπυρόσβεσης.

Σε μεγάλο βαθμό στην τακτική της πρόληψης, που έγκαιρα με μεγάλη επιμέλεια εφάρμοσαν τα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας και των διευθύνσεων (Περιβάλλοντος –Έργων Υποδομής – Καθαριότητας και της ΔΕΥΑΠ) του Δήμου μας το προηγούμενο χρονικό διάστημα, δηλαδή στον καθαρισμό όλων των επικίνδυνων σημείων μειώνοντας κατά πολύ τους παράγοντες εκδήλωσης πυρκαγιάς.

Στην δημόσια ενημέρωση των φορέων της πόλης και των συνδημοτών μας για τις συνθήκες κινδύνου που επικρατούν στην περιοχή μας καθώς και η καθοριστική σχεδόν καθημερινή επαφή – πληροφόρηση – συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ με την Π.Υ, της υπόλοιπες Αρχές και τους συλλόγους δασοπροστασίας κλπ. Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένες από τις ενέργειες που υλοποιήθηκαν από τον Δήμο μας στο παράρτημα 1.

Και σε αυτή την αντιπυρική περίοδο σφραγίστηκε σε ακόμα ανώτερο επίπεδο η πολύ καλή συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών όπως των οργανωμένων συλλόγων δασοπροστασίας με το προσωπικό του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ.

Αποδείχτηκε περίτρανα πως περισσεύει από όλους η ανιδιοτελής προσφορά όπου ξεπερνάει το όριο του “υπηρεσιακού” καθήκοντος και αγγίζει τα όρια της αυτοθυσίας,

Αποδείχθηκαν επίσης με εκκωφαντικό τρόπο οι μεγάλες ελλείψεις και η ανυπαρξία σχεδιασμού και υποστήριξης από το κεντρικό κράτος και τα άλλα τμήματά του.

Στο γνωστό μοτίβο της “ατομικής ευθύνης” για την αντιμετώπιση του COVID – 19, προκειμένου να καλύψει τις δικές της ευθύνες με τις ελλείψεις, κενά, τις παλινωδίες και τις αντιφάσεις στην τακτική της η κυβέρνηση μεταφέρει και στον τομέα της αντιμετώπισης των φυσικών φαινομένων όλες τις απαιτούμενες ενέργειες σαν “δημοτική ευθύνη”. Η Κυβέρνηση και τα παραρτήματά της αρκούνται στην αποστολή μηνυμάτων που αφορούν τον επικείμενο κίνδυνο και καταλήγουν σ’ εντολές λήψης μέτρων και μάλιστα άμεσων από τους Δήμους.

Διατηρεί και συνεχίζει την πολιτική μεταφοράς μεγάλου μέρους υποχρεώσεων από το κράτος για την δασοπροστασία στους Δήμους χωρίς αυτή η μεταφορά να έχει συνοδευτεί με τους απαιτούμενους πόρους σε χρηματοδότηση, μηχανολογικό εξοπλισμό και μέσα καθώς και ανθρώπινο δυναμικό.

Όπως εκτιμούσαμε από πέρσι η κατάσταση από χρόνο σε χρόνο χειροτερεύει.

Ο λαός παραμένει ανυπεράσπιστος.

Για άλλη μια χρονιά ανεδείχθησαν οι σοβαρές ευθύνες όλων των Κυβερνήσεων που υλοποιούν τις πολιτικές της Ε.Ε που αποτυπώνονται: στην έλλειψη της αναγκαίας χρηματοδότησης, στις ελλείψεις προσωπικού και μέσων που καθιστούν μειωμένη την επιχειρησιακή δυνατότητα του Πυροσβεστικού Σώματος.

Είναι επιτακτικά αναγκαίο ώστε να μπορέσουν οι Δήμοι να ανταποκριθούν στις σημερινές σχετικές ανάγκες να χρηματοδοτούνται επαρκώς από τον κρατικό προϋπολογισμό, να καλυφθούν τα οργανικά κενά στις δασικές και πυροσβεστικές υπηρεσίες όπως και στο Δήμο Πατρέων με μόνιμο προσωπικό.

Είναι ώριμο στις σύγχρονες συνθήκες η οργάνωση της πυρασφάλειας της χώρας σε επίπεδο δομής, υποδομών εξοπλισμού, σχεδιασμού και αντιμετώπισης να είναι αποκλειστικά μέριμνα και ευθύνη του κράτους μέσω του Πυροσβεστικού Σώματος με την συγκρότηση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας και Δασοπυρόσβεσης με έμφαση στη πρόληψη και ανάπτυξη του δασικού μας πλούτου προς όφελος του λαού.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

Ενέργειες Αντιπυρικής Προστασίας από τις Υπηρεσίες του Δήμου Πατρέων

Όσον αφορά την ενημέρωση

Από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου έγινε ενημέρωση των δημοτών μέσω Τοπικών Κοινοτήτων και δελτίων τύπου αλλά και με συνεντεύξεις σε Εφημερίδες – Τηλεόραση Δημοσιογραφικά site.

Έγινε διανομή χιλιάδων ενημερωτικών φυλλαδίων για τις Δασικές πυρκαγιές τα οποία συμπεριλήφθηκαν στον λογαριασμό της Δ.ΕΥ.Α.Π.

Οργανώθηκε έγκαιρα η προσωπική ενημέρωση των ιδιοκτητών οικοπέδων μ’ όλους τους τρόπους (τηλεφωνικώς, εγγράφως) για τον καθαρισμό των οικοπέδων τους όπου με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώθηκε πως η συντριπτική πλειοψηφία τους ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του Δήμου μας.

Επίσης έγιναν παρεμβάσεις σε δημόσιους οργανισμούς και υπηρεσίες όπου τα ακαθάριστα οικόπεδα τους αποτελούσαν κίνδυνο για πρόκληση πυρκαγιάς (ΔΕΔΔΗΕ, ΟΣΕ, Αρχαιολογική Υπηρεσία, ΑΕΙ Πατρών, 6η ΥΠΕ, Ιερά Μητρόπολη, ΟΑΕΔ).

Όσον αφορά την πρόληψη:

Πραγματοποιήθηκε προληπτικός καθαρισμός βλάστησης σε άλση όπως Δασυλλίου (όπου αποδείχθηκε καθοριστικός και σωτήριος στην εκδήλωση της πυρκαγιάς γιατί δεν επέτρεψε την εξάπλωσή της), Γηροκομείου, Κεφαλόβρυσου, έλους Αγυιάς, Πλατανοδάσους και περιαστικών περιοχών όπου υπήρξε μίξη δασών - κατοικημένων περιοχών. Υπήρξε καθαρισμός πρανών σε δημοτικές οδούς σε περιοχές με μεγάλη επικινδυνότητα.

Καθαρισμός των εκατοντάδων κοινόχρηστων χώρων από ξερά χόρτα και βλάστηση, από το Τμήμα Πρασίνου της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και της Διεύθυνσης Καθαριότητας.

Ελέχθησαν από την Π.Υ. Πατρών και την ΔΕΥΑΠ όλα τα υδροστόμια που υπάρχουν στον Δήμο Πατρέων και πραγματοποιήθηκε στην συνέχεια επισκευή όλων όσων απαιτούνταν.

Ενεργοποίηση υπαλλήλων και οχημάτων του Δήμου σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών για δασικές πυρκαγιές.

Διαθέταμε καθημερινά πέντε (5) πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία τα οποία καθημερινά πραγματοποιούσαν περιπολίες, με σκοπό την έγκαιρη πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών σε επικίνδυνες περιοχές όπως στο Δασύλλιο, Κεφαλόβρυσο, Δ. Ε. Βραχνεϊκων & όπου αλλού ζητήθηκε από την Π.Υ. Πατρών, με διάθεση τριών (3) εξ αυτών στις εθελοντικές ομάδες, Σωματείο Εθελοντών Πυροσβεστών Ν. Αχαΐας, Εθελοντική Ομάδα Πυρόσβεσης – Διάσωσης (Ε.Ο.ΠΥ.Δ) και στο Φιλοδασικό Πολιτιστικό Σύλλογο Σαραβαλίου «Ο ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ».

Το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας ικανοποίησε το αίτημα των εθελοντικών οργανώσεων και εξοπλίστηκαν οι χώροι επιτήρησης (τραπέζια –παγκάκια), στο Δασύλλιο και στο Άνω Καστρίτσι, για να εξυπηρετηθούν ανάγκες των εθελοντών μελών τους.

Λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση πλημμύρων – χιονοπτώσεων – παγετού.

Κατά την φετινή αντιπλημμυρική περίοδο οι υπηρεσίες του Δήμου μας όλο το προηγούμενο διάστημα σχεδίασαν – κατασκεύασαν και συνεχίζουν να εκτελούν έργα γενικότερου χαρακτήρα που έχουν άμεσα σχέση με την αντιπλημμυρική προστασία καθώς και αντιμετώπισης φαινομένων από κατολισθήσεις και βροχοπτώσεις ή άλλους ενδογενείς παράγοντες σε επικίνδυνα σημεία του Δήμου μας.

Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις δίνονται αναλυτικά στο παράρτημα 2

Σε πολλές περιοχές της χώρας πριν ακόμα την έναρξη της αντιπλημμυρικής περιόδου εμφανίστηκαν καιρικά φαινόμενα με σημαντικές κυρίως βροχοπτώσεις όπου η ποσότητα νερού σ’ αναλογία χρόνου που έπεσε ήταν πρωτοφανής.

Στο Δήμο μας παρουσιάστηκαν προβλήματα στις παραθαλάσσιες περιοχές κυρίως στην Δ.Ε. Ρίου, σαν αποτέλεσμα κυρίως των ελλείψεων στα σταματημένα έργα της ΕΡΓΟΣΕ για την διέλευση του Τραίνου και των καθυστερήσεων των αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στην Εθνική Οδό όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Προβλήματα εμφανίστηκαν σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, στα Ταμπάχανα (στη συμβολή Γερμανού με την Μίνι Περιμετρική), στο Νότιο Διαμέρισμα και στην Ακτή Δυμαίων, όπου η διατομή του συστήματος απορροής των όμβριων υδάτων, αδυνατούσε να συλλέξει το σύνολο του όγκου του νερού.

Επίσης παρουσιάστηκαν προβλήματα με κατολισθήσεις στους κοινοτικούς – αγροτικούς οδούς του ορεινού όγκου του Δήμου μας.

Η έγκαιρη και αποτελεσματική παρέμβαση των εργαζομένων της Πολιτικής Προστασίας των Διευθύνσεων Έργων Υποδομής, Καθαριότητας, Περιβάλλοντος του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ, με μηχανήματα και τον απαραίτητο εξοπλισμό, ακόμα και την ώρα του φαινομένου παρά τον υψηλό βαθμό κινδύνου για την υγεία τους μείωσε κατά πολύ τις επικίνδυνες επιπτώσεις σε οικίες και επιχειρήσεις των συμπολιτών μας, γι’ αυτό δημόσια θέλουμε να τους ευχαριστήσουμε.

Η πρόσφατη κακοκαιρία και τα αποτελέσματα της επιβεβαιώνει την μεγάλη ανησυχία μας για την έλλειψη έργων, αντιπλημμυρικής θωράκισης, διότι για δεκαετίες ο Δήμος μας όπως και οι άλλοι Δήμοι της χώρας έχουν στερηθεί ολοκληρωμένα αντιπλημμυρικά έργα που προστατεύουν την ζωή και την περιουσία των κατοίκων.

Οι ανθρώπινες απώλειες καθώς και οι καταστροφές που προκλήθηκαν στο τέλος Σεπτεμβρίου στην Εύβοια, στα Νησιά του Ιονίου, στην Καρδίτσα, στην Αιτωλοακαρνανία εκπέμπουν για άλλη μια φορά σήμα κινδύνου.

Αναδεικνύουν την έλλειψη υποδομών, την απουσία κεντρικού σχεδιασμού, με ολοκληρωμένα επιστημονικού επιπέδου έργα για την προστασία από τα φυσικά φαινόμενα.

Παρότι ακούγονται από τα επίσημα χείλη των κυβερνώντων μεγαλόστομες υποσχέσεις κατά τον απολογισμό του φαινομένου, η ίδια κατάσταση διατηρείται γιατί τα εντελώς αναγκαία και απαραίτητα έργα για την προστασία της ζωής και της περιουσίας των συνδημοτών μας δεν είναι επιλέξιμα και δεν χρηματοδοτούνται ούτε μέσω Δημοσίων Επενδύσεων, ούτε μέσω ΕΣΠΑ αφού δεν είναι στις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κυβερνήσεων μελών της, για τον λόγο ότι δεν αποδίδουν στις εταιρείες υψηλή κερδοφορία.

ΤΙ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ - ΠΟΥ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΟΥΜΕ

Για το σύστημα απορροής όμβριων υδάτων

Παρά τις τεράστιες προσπάθειες των υπηρεσιών του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλημμυρών στη Νότια και Ανατολική πλευρά του Δήμου, στο κέντρο της πόλης, (λόγω των μικρών διατόμων των αγωγών απορροής των όμβριων υδάτων), καθώς και στην οδό Ακτή Δυμαίων (λόγω του χαμηλού υψόμετρου από την μεγίστη στάθμη της θάλασσας) τα προβλήματα θα επαναληφθούν εάν εμφανιστούν εκ νέου έντονες βροχοπτώσεις.

Απαιτούνται άμεσα γενικότερες παρεμβάσεις. Η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της.

Να χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες μελέτες και την κατασκευή έργων συλλογής, της απορροής όμβριων υδάτων τόσο στο πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης, όσο και στο Νότιο και Βόρειο τμήμα της σύμφωνα με τις προτάσεις της Διεύθυνσης Έργων Υποδομής του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ.

Για την Δ.Ε Ρίου

Τα πλημμυρικά φαινόμενα των πρόσφατων βροχοπτώσεων στις περιοχές της Δ.Ε Ρίου (Ρίου – Ακταίου – Αγ. Βασιλείου – Ψαθοπύργου – Αραχωβιτίκων) με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία, στην ζωή και στις περιουσίες των συνδημοτών μας επαναφέρουν στο προσκήνιο την άμεση λήψη τεχνικών – αντιπλημμυρικών έργων της περιοχής. Το αρμόδιο υπουργείο οφείλει άμεσα να παρέμβει στην ΕΡΓΟΣΕ για την λήψη των αναγκαίων παρεμβάσεων στα υπό εξέλιξη έργα κατασκευής της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Πάτρα όπως και για την άμεση ολοκλήρωση των έργων διευθέτησης των όγκων νερού και σύνδεσής τους με τα δίκτυα παροχέτευσης λόγω της κατασκευής της Ολυμπίας Οδού.

Για την Δ.Ε Βραχναιϊκων

Λόγω των εξελίξεων στην κατασκευή της οδού Πατρών – Πύργου με την απομάκρυνση των προηγούμενων αναδόχων του έργου και της αναμονής της νέας έναρξής της παραμένει ο κίνδυνος λόγω των παρεμβάσεων που έχουν πραγματοποιηθεί αποψίλωσης από δένδρα σε μεγάλη έκταση να προκληθούν πλημμυρικά φαινόμενα κατά την διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων στην Κοινότητα Καμινίων.

Είναι ευθύνη και υποχρέωση του αρμόδιου υπουργείου και της κυβέρνησης άμεσα – έγκαιρα και ολοκληρωμένα να δρομολογήσει όλες τις απαιτούμενες ενέργειες με την εκτέλεση έργων κατασκευής προστασίας της ζωής, της υγείας και της περιουσίας των συνδημοτών μας.

Παρεμβάσεις σε υδατορέματα – χειμάρους.

Οι έγκαιρες παρεμβάσεις καθαρισμού και κατασκευής Τεχνικών Έργων στα Ποτάμια, Υδατορέματα και Χείμαρρους που υπάρχουν στα όρια του δήμου μας αποτελούν καθοριστικό στοιχείο της πρόληψης πλημμυρών στις ευρύτερες περιοχές που ρέουν.

Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ανήκει στην Περιφέρεια Δ. Ελλάδας με τον ν. 4558/18. Σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της έχουμε επισημάνει την ιδιαίτερη προσοχή που πρέπει να δοθεί από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος ιδιαίτερη προσοχή στα ακόλουθα ρέματα: Παναγίτσα, Γλαυκος, Ελεκίστρα (παλιά Κοίτη προς Διακονιάρη), Μαλαμαμούτης, Λυγιάς, Σελέμνος, Ξυλοκέρα, Χάραδρος (από Βελβίτσι μέχρι Αερογέφυρες Περιμετρικής.

Οι Υπηρεσίες του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ εξαντλούν τις δυνατότητες τους τόσο για την πρόληψη και την ενημέρωση, όσο και για την αντιμετώπιση των καιρικών αυτών φαινομένων και θα συνεχίσουν με όσα μέσα και προσωπικό διαθέτουν και στη φετινή αντιπλημμυρική περίοδο.

Είναι κοινή πεποίθηση πως η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων με στόχο την ασφάλεια και την προστασία της ζωής και του περιβάλλοντος απαιτεί γενναία κρατική χρηματοδότηση αλλά και την διάθεση των απαιτούμενων μέσων και επιστημονικού εξειδικευμένου ανθρωπίνου δυναμικού στα πλαίσια ενός επιστημονικού σχεδιασμού.

Αυτό στερείται ο λαός μας, ο Δήμος μας όπως και όλοι οι Δήμοι.

Για αυτό το λόγο ακόμα και για τα πιο “απλά” όπως για τον καθαρισμό των αρδευτικών αυλακών, υποχρεώνεται ο Δήμος μας να χρηματοδοτεί τις απαραίτητες επεμβάσεις από το δημοτικό προϋπολογισμό. Όμως για μεγάλης έκτασης έργων υποδομής που είναι ικανές να αποσβήνουν το κίνδυνο και τις καταστροφές που επέρχονται σε περίπτωση πολύ έντονων φαινομένων, δεν είναι δυνατόν να εκτελεστούν από το Δήμο μας, λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων και προσωπικού και συνεχίζουν να αποτελούν εν δυνάμει κίνδυνο για την περιοχή μας. Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν γίνεται κάθε φορά να δικαιολογούνται οι καταστροφές σαν “μοιραίες”, “ακραία φαινόμενα” και ότι είμαστε “ανήμποροι” μπροστά στη φύση.

Ισχυριζόμαστε και διεκδικούμε πως η πρόληψη ενός πλημμυρικού φαινομένου απαιτεί την ολοκληρωμένη διαχείριση του συνόλου της λεκάνης απορροής που διοχετεύει το νερό προς την θάλασσα, με την ορθολογική επιστημονική διαχείριση των δασών και των ορεινών όγκων. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις που μάλιστα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται και τμηματικά, οδηγώντας νομοτελειακά σε κακοτεχνίες, καθυστερήσεις προκειμένου να υπάρξει κέρδος για τις κατασκευαστικές εταιρείες δεν αποτελεί ριζική λύση των αντιπλημμυρικών φαινομένων.

Με την σημερινή ανάπτυξη των επιστημονικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων μπορεί να διασφαλιστεί η πρόληψη και η προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού με την προϋπόθεση η οργάνωση του συνόλου της Πολιτικής Προστασίας της αντιμετώπισης φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών σε επίπεδο δομής, υποδομών, εξοπλισμού, σχεδιασμού αντιμετώπισης και χρηματοδότησης να είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους με καθορισμένους ρόλους για όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και κρατικά όργανα.

Συνοψίζοντας, πέραν των ενεργειών μας που είναι δεδομένες φυσικά στη κατεύθυνση της λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση πλημμυρών – χιονοπτώσεων – παγετού διεκδικούμε:

Το σχεδιασμό, μελέτη και κατασκευή έργων υποδομής αντιπλημμυρικής προστασίας με χρηματοδότηση από το αρμόδιο Υπουργείο, σε όλα τα γεωγραφικά όρια του Δήμου, με έμφαση στους συλλεκτήριους αγωγούς όμβριων υδάτων.

Προσλήψεις απαραίτητου μόνιμου προσωπικού στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου και των εμπλεκομένων Υπηρεσιών.

Άμεσα κατασκευή αποστραγγιστικών έργων παροχέτευσης όμβριων υδάτων στη Δ.Ε. Ρίου, με υποχρέωση του αρμόδιου Υπουργείου προς την ΕΡΓΟΣΕ στα έργα κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών έργων προστασίας της περιοχής που διέρχεται η Ολυμπία Οδός.

Με ευθύνη της Κυβέρνησης και της εποπτεύουσας υπηρεσίας της ΕΥΔΕΕ Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων, άμεσα να προχωρήσουν τα αναγκαία έργα για την αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών της κοινότητας Καμινίων, Δ.Ε Βραχνεϊκων με άμεσες παρεμβάσεις. Χρηματοδότηση για κατασκευή έργων σταθεροποίησης πρανών όπου απαιτούνται στο ορεινό δίκτυο του Δήμου για την αποφυγή κατολισθητικών φαινομένων, σύμφωνα με τις προτάσεις της Διεύθυνσης Έργων Υποδομής του Δήμου μας.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ

Από την Διεύθυνση Έργων Υποδομής

Α: Ολοκληρώθηκαν Τεχνικές Παρεμβάσεις.

1.Κατασκευή σεραζανέτ(τοίχος από συρματοκιβώτια με πλήρωση από λίθους) για την προστασία από διάβρωση των όχθεων του ποταμού "Ξυλοκέρα" και την προστασία της παρακείμενης Δημοτικής οδού που ενώνει το Ρίον - Αγ. Βασίλειο με το Πλατάνι. Η θέση είναι κατάντη της γέφυρας του "Ξυλοκέρα" στο Πλατάνι, λίγο πιο πάνω από το Αρσάκειο. Με επόμενη εργολαβία θα κατασκευαστεί, για λόγους ασφαλείας, μικρό συνεχόμενο τμήμα.

2.Κατασκευή πασσαλότοιχου σε τμήμα της οδού προς Καρυά για την αντιμετώπιση κατολισθητικού φαινομένου.

3. Κατασκευή μεγάλου (σε μήκος και ύψος) πασσαλότοιχου επί του Βορειοανατολικούορίου του 4ου Γ.Ε.Λ. στην Αροή, για την αντιμετώπιση έντονων κατολισθητικών φαινομένων στην περιοχή της Αρόης, κατάντη της οδού Παύλου Παυλοπούλου.

4. Κατασκευάστηκε νέο έργο αντιστήριξης της οδούΑθ. Διάκου στα Υψηλά Αλώνια, στο οποίο υπήρχε σοβαρός κίνδυνος κατάρρευσηςτου παλαιού τοίχου.

Β: Βρίσκονται σ’ εξέλιξη παρεμβάσεις.

1. Εργολαβία (σε ετήσια βάση) για την συντήρηση - επισκευή - ανακατασκευή υδραυλάκων άρδευσης, οι οποίοι κατά την χειμερινή περίοδο δέχονται και διοχετεύουν όμβρια ύδατα.

2. Κατασκευή σεραζανέτ και την αποκατάσταση της διάβρωσης όχθης στον ποταμό "Χάραδρο" και την προστασία τμήματος της οδού Διοδώρου, προς Βελβίτσι Πατρών.

3. Κατασκευή τοιχίου και μικρού τεχνικού έργου για την προστασία και αποκατάστασητμήματος όχθης του χειμάρρου "Καραβά" επί της οδού προς Ξερόλακκα.

4. Είναι σε εξέλιξη τουλάχιστον επτά (7) γεωτεχνικές - στατικές μελέτες για την αντιμετώπιση έντονων κατολισθητικών φαινομένων, σε διάφορες περιοχές του Δήμου Πατρέων, όπως, στον δρόμο Βούντενη -Βελβίτσι, στο Θεριανό, στην Αρόη (οδός Π. Παυλοπούλου), στην Θέα (οδός Βότση), στο Ζαβλάνι (οδός Οιτύλου και Αχαϊκής Συμπολιτείας), στον κεντρικό δρόμο προς Μοίρα κλπ.

5. Αντιμετωπίστηκε προσωρινά και με επιτυχία, με την αποκατάσταση της βατότητας για την κυκλοφορία των οχημάτων, κατολίσθηση σε τμήμα της οδού Βούντενη - Βελβίτσι, η οποία προκλήθηκε από διαρροή νερού. Η πλήρης αποκατάσταση και επίλυση του γεωτεχνικού αυτού προβλήματος θα γίνει κατόπιν μελέτης η οποία είναι σε εξέλιξη και εφόσον αποφασιστεί σχετικά.

6. Είναι στην διαδικασία δημοπράτησης και εντός τριμήνου αναμένεται υπογραφή Σύμβασης, με τον ανάδοχο, εργολαβία Προϋπολογισμού 1.000.000 €, για κατασκευή τοίχων αντιστήριξης και συρματοκιβωτίων σε θέσεις κυρίως αντιπλημμυρικής προστασίας και αντιστήριξης - προστασίας από εν δυνάμει κατολισθαίνουσεςθέσεις.

Τέλος, γίνεταισε συνεργασία με τις Τοπικές Κοινότητες καθημερινή καταγραφή προβλημάτων και απαιτούμενων αντιπλημμυρικών έργων και αντιστηρίξεων, προκειμένουνα ενταχθούν,στο Τεχνικό Πρόγραμμα των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου μας για το έτος 2021.

Από την ΔΕΥΑΠ

Πραγματοποιήθηκε καθαρισμός των φρεατίων υδροσυλλογής καθώς και των αγωγών των οποίων οι εκβολές καταλήγουν στην θάλασσα. Ειδικότερα καθαρίστηκαν περίπου 15.000 φρεάτια ενώ πραγματοποιήθηκαν σε καθημερινή βάση αποφράξεις αγωγών.

Έγιναν καθαρισμός σωληνωμένων αρδευτικών αυλακίων σ’ όλο το μήκος του Δήμου.

Εκτελέστηκαν έργα βελτίωσης της απορροής όμβριων των υφισταμένων παντορροικών αγωγών στην περιοχή του κέντρου της πόλης μεταξύ των οδών Φιλοποίμενος και Ζαϊμη.

Από το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας

Σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις, τις Τοπικές Κοινότητες του Δήμου και την ΔΕΥΑΠ, εφαρμόζεται ο σχεδιασμός που προβλέπεται από το Μνημόνιο του Δήμου για την αντιπλημμυρική προστασία στον τομέα της πρόληψης.

Ελέγχονται τα Ποτάμια – Χείμαρροι – Ρέματα και η πορεία καθαριότητας από την Περιφέρεια που έχει την αρμοδιότητα.

Πραγματοποιούνται παρεμβάσεις σε κανάλια απορροής όμβριων υδάτων.

Ελέγχονται οι ενημερωτικές πινακίδες συγκέντρωσης ανά χώρο των κατοίκων με την εμφάνιση πλημμυρικών φαινομένων.

Ανακοινώνονται δημόσια οι προβλέψεις της ΕΜΥ στην περιοχή μας.

Ενημερώνονται με πρωτοβουλία του οι υπηρεσίες του Δήμου και αντίστοιχα τίθενται σε εφαρμογή τα πρωτόκολλα ετοιμότητας και επιφυλακής του αναγκαίου του προσωπικού ανάλογα με την πρόβλεψη του βαθμού επικινδυνότητας του φαινομένου

ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΕΙΣ - ΠΑΓΕΤΟ

Για την αντιμετώπιση προβλημάτων που πιθανόν προκύψουν από έντονες χιονοπτώσεις και παγετό, το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου θα προβεί σε προμήθεια αλατιού από την Περιφέρεια το οποίο θα αποθηκευτεί σε επιλεγμένους χώρους όπως πάντα για άμεση χρήση αλλά και διανομή στις Τοπικές Κοινότητες όπου συνήθως εμφανίζονται προβλήματα από τα φαινόμενα αυτά. Σε περίπτωση χιονοπτώσεων, θα παρεμβαίνουμε για εκχιονισμό και αποπαγοποίηση των οδών με τα μέσα που διαθέτουμε.

Το προσωπικό του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας, των εμπλεκόμενων Δ/νσεων του Δήμου καθώς και της ΔΕΥΑΠ θα είναι όλο το 24ωρο σε ετοιμότητα προκειμένου να προλάβουμε ή να αντιμετωπίσουμε επικίνδυνες καταστάσεις και σε συνεργασία με εμπλεκόμενες πέραν του Δήμου Υπηρεσίες.

ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟ

Ο Δήμος, το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας, οι υπηρεσίες του έχουν υψηλή προτεραιότητα και προσπαθούν καθημερινά για την προστασία από σεισμούς στο επίπεδο της πρόληψης, της ενημέρωσης και των μέτρων για την οργάνωση της περίθαλψης μετά την εκδήλωση του φαινομένου.

Από το γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου έχει γίνει επικαιροποίηση στο σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών εξαιτίας σεισμών σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Γενικό Σχέδιο Π.Π «Ξενοκράτης» με: (αποστέλλεται σαν παράρτημα 3) που περιλαμβάνει: Καθορισμό πεδίου ευθύνης Υπηρεσιών που συμμετέχουν στη διαχείριση της έκτακτης ανάγκης από σεισμό.

Καταγραφή ανθρώπινου δυναμικού και μέσων για αυτοψία σε πρώτο έλεγχο οικοδομών, μεταστέγαση κρίσιμών Υπηρεσιών αν απαιτηθεί για συνέχεια της λειτουργίας των.

Ενέργειες, συντονισμός δημοτικών Υπηρεσιών, διατιθέμενο ανθρώπινο δυναμικό και μέσα.

Ασφαλείς χώροι καταφυγής, καταυλισμοί, χώροι υποδοχής και οδοί διαφυγής.

Επίσης το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας έχει προχωρήσει στην έκδοση και διανομή χιλιάδων ενημερωτικών φυλλαδίων που συμπεριλήφθησαν στον λογαριασμό της ΔΕΥΑΠ, καθώς και στην τοποθέτηση πινακίδων που υποδεικνύουν οδούς διαφυγής και πινακίδες ασφαλών χώρων συγκέντρωσης. Αναβαθμίζει το σύστημα επικοινωνίας με τις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες του Δήμου μας.

Προχωρά παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν από τις συνθήκες περιορισμού λόγω του covid 19 η καλή συνεργασία με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου, εγκατάστασης δικτύου επιταχυνσιογράφων στο ευρύτερο κτιριακό συγκρότημα της πόλης μέσω του Ευρωπαϊκού Προγράμματος TURNKey.Τα δεδομένα που θα δίνει το εν λόγω δίκτυο θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για την αντισεισμική θωράκιση των κτιρίων αφού θα παρέχει μέσω των στοιχείων που θα συγκεντρώνονται, λεπτομερή εκτίμηση αισθητότητας σεισμών (τιμές μέγιστης επιτάχυνσης της ισχυρής εδαφικής κίνησης), άμεση πληροφόρηση των στελεχών των υπηρεσιών του Δήμου, των μηχανικών και του Τεχνικού Επιμελητηρίου αλλά και του κοινού. Προβλέπεται επίσης να αναπτυχθεί πιλοτικά πρόγραμμα για την έγκαιρη ειδοποίηση στα σχολεία και θα γίνουν στοχευμένες ασκήσεις ετοιμότητας εκπαιδευτικών – μαθητών όταν φυσικά διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις.

Είναι γνωστό πως οι σεισμοί δεν μπορούν να αποφευχθούν ούτε όμως και να προβλεφθούν ακόμα. Να ξεχωρίσουμε στην σημερινή συζήτηση από τα γενικότερα σαν επιτακτικά αναγκαίο να αντιμετωπισθεί άμεσα το πρόβλημα της κατεδάφισης των εγκαταλελειμμένων ετοιμόρροπων κτιρίων όπου η πλειοψηφία των ιδιοκτητών, κυρίως γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, δεν ανταποκρίνονται.

Ο Δήμος διαθέτει δυνάμεις και πιστώσεις για την κατεδάφιση των άκρως επικίνδυνων κτιρίων. Οι δυνατότητές του δεν επαρκούν για το σύνολό τους και σταδιακά το πρόβλημα οξύνεται.

Είναι ανάγκη για τη δημόσια ασφάλεια ένα πρόγραμμα κατεδαφίσεων κτιρίων χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό για ιδιοκτήτες που ούτε μπορούν ούτε έχουν να αναλάβουν το κόστος των κατεδαφίσεων αυτών.

Θεωρούμε πως είναι χρήσιμο όταν οι συνθήκες (λόγω covid – 19) το επιτρέψουν να προετοιμάσουμε μια ολοκληρωμένη ουσιαστική αναλυτική συζήτηση για την αντισεισμική θωράκιση του Δήμου μας. Να συνεργαστούμε γι’ αυτό μ’ όλους τους επιστημονικούς και άλλους φορείς της πόλης.

Να αποτελέσει βάση συμφωνίας διαμόρφωσης κοινού πλαισίου, τα συμπεράσματα της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοέμβρη του 2018 με πρωτοβουλία του κ. Δημάρχου: για “έργα υποδομής αντισεισμικής θωράκισης και ελέγχων με νομοθεσία, όρους και προδιαγραφές που θα εμποδίζουν την εμπορευματοποίηση των κατασκευών σε βάρος της ανθρώπινης ζωής”.

Βασικοί άξονες είναι:

Συγκρότηση δημοσίου φορέα εφαρμογής των αντισεισμικών ειδικών όρων και έλεγχος της ποιότητας των υλικών όπου σήμερα υπάρχει μέσω ιδιωτικής επαγγελματικής δραστηριότητας.

Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και τεχνικοεργατικού προσωπικού σε υπηρεσίες των αρμοδίων φορέων.

Συνεχής και αποτελεσματικός έλεγχος των κτηρίων, μ’ ευθύνη της κυβέρνησης των απαιτούμενων μελετών και έργων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους με προτεραιότητα σε σχολεία, νοσοκομεία, παιδικούς σταθμούς, εργασιακούς χώρους, συγκροτήματα εργατικών κατοικιών, δημόσια κτίρια και έργων.

Προστασία και επέκταση των ελεύθερων ανοικτών δημόσιων χώρων και όχι οικοδόμησή τους.

Χρηματοδότηση και πρόνοια για νέους ελεύθερους χώρους, στα πυκνοδομημένα τμήματα της πόλης.

Έλεγχος και μεγιστοποίηση της αντοχής των κτιρίων με διαρκή επικαιροποίηση των προδιαγραφών κατασκευής.