Με πρόσκληση του Δήμαρχου Πατρέων Κώστα Πελετίδη, συγκλήθηκε το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο (Σ.Τ.Ο.) Πολιτικής Προστασίας Δήμου Πατρέων την Τετάρτη 4 Νοέμβρη 2020, τηρώντας όλα τα υγειονομικά μέτρα που απαιτούνται, με τα παρακάτω θέματα :
- Εκτιμήσεις και απολογισμός αντιπυρικής περιόδου
- Λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση πλημμύρων – χιονοπτώσεων – παγετού.
- Σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών λόγω σεισμού
Ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας Ανδρέας Αθανασόπουλος στην εισήγησή του σημείωσε:
« Με υψηλό αίσθημα ευθύνης ο Δήμος της Πάτρας προσπαθεί να ανταποκριθεί στις αρμοδιότητές που του έχουν μεταφερθεί στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας. Το επιστημονικό δυναμικό, τα στελέχη των διευθύνσεων, της Πολιτικής Προστασίας, της ΔΕΥΑΠ, το εργατοτεχνικό προσωπικό προσφέρουν τις καλύτερες υπηρεσίες τους. Έχει διαμορφωθεί ολοκληρωμένος σχεδιασμός σ’ όλα τα επίπεδα πρόληψης, ενημέρωσης, συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς, ετοιμότητας και άμεσης κινητοποίησης του μηχανισμού του Δήμου των απαιτούμενων παρεμβάσεων ανά φυσικό φαινόμενο.
Παρά το τιτάνιο έργο που παράγουν οι εργαζόμενοι του Δήμου μας το αποτέλεσμα υπονομεύεται από την πολιτική που ακολουθείται από τις όλες τις κυβερνήσεις.
Διατηρείται το καθεστώς μεταφοράς περισσοτέρων αρμοδιοτήτων στους Δήμους της χώρας χωρίς να συνοδεύονται με τους αντίστοιχους πόρους, μέσα και προσωπικό. Είναι χαρακτηριστικό πως καμία νέα πρόσληψη μόνιμου επιστημονικού και έμπειρου εργατοτεχνικού προσωπικού, δεν έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Καθώς και το γεγονός πως ο Δήμος μας χρηματοδοτείται με 130.000 € ετησίως μόνο για την αντιπυρική περίοδο που αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των μεγάλων αναγκών αν ληφθεί υπ’ όψιν πως απαιτούνται μόνο για την αποψίλωση κοινόχρηστων χώρων, καθαρισμό δασών, αλσών, κοινοτικών – αγροτικών οδών πολλαπλάσια δαπάνη.
Αυτή η κατάσταση προκαλεί συνεχώς νέους κινδύνους, είναι επικίνδυνη για το λαό μας, πρέπει να αλλάξει. Η κυβέρνηση οφείλει (εκτός των άλλων) να δρομολογήσει άμεσα ενέργειες: γενναίας αύξησης της χρηματοδότησης, ενίσχυσης σε μέσα - εξοπλισμό και προσλήψεις μόνιμου επιστημονικού – εργατοτεχνικού προσωπικού στους Δήμους ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους».
Για το πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης που αφορούσε : « Εκτιμήσεις και Απολογισμός Αντιπυρικής Περιόδου 2020», ο Αντιδήμαρχος ανέφερε τα εξής:
«Με το πέρας της φετινής αντιπυρικής περιόδου, θέλουμε να ευχαριστήσουμε και να συγχαρούμε για άλλη μια φορά όλους όσους συνέβαλαν στην πρόληψη αλλά και αντιμετώπιση των δασικών - αγροτικών πυρκαγιών στα όρια του Δήμου μας.
Το έργο της επέμβασης των πυροσβεστικών δυνάμεων, ήταν ιδιαίτερα επιτυχές και σε συνδυασμό με τις μελετημένες παρεμβάσεις συνετέλεσαν αποφασιστικά στην ελαχιστοποίηση των ζημιών και στον περιορισμό του μεγέθους τ o υς.
0φείλουμε ένα μεγάλο και δημόσιο ευχαριστώ στις εθελοντικές ομάδες και τους συλλόγους δασοπροστασίας – δασοπυρόσβεσης για το σημαντικό έργο που προσέφεραν σε συνεργασία με το γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου και την Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Καθοριστική υπήρξε επίσης η συμβολή των υπηρεσιών του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ με την άμεση και θετική ανταπόκρισή τους στο τομέα της πρόληψης αλλά και όταν απαιτήθηκε η παρέμβασή τους κατά την διάρκεια των περιστατικών.
Κατά την αντιπυρική περίοδο στα όρια του Δήμου μας εμφανίστηκαν σε μεγάλο αριθμό ημερών υψηλοί δείκτες επικινδυνότητας όπως α) τρία (3) 4αρια και β) τριάντα επτά (37) 3αρια που απαιτούσαν σχεδόν καθημερινά σε υψηλό βαθμό ενεργοποίηση των υπηρεσιών και την ετοιμότητα μεγάλου αριθμού προσωπικού τους.
Εκδηλώθηκαν δύο (2) μεγάλες πυρκαγιές στις περιοχές Άνω Καλλιθέας και Συχαινών – Βούντενης και μία (1) στην περιοχή του Δασυλλίου στις οποίες απαιτήθηκε πολύωρη προσπάθεια κυρίως από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, τον μηχανισμό του Δήμου και των Εθελοντικών Ομάδων για την κατάσβεσή τους και την προστασία από τις φλόγες της ζωής και των περιουσιών των κατοίκων.
Ειδικά στην περιοχή των Συχαινών όταν οι φλόγες έφτασαν σε απόσταση μερικών μέτρων από κατοικημένη περιοχή και αποφασίστηκε για προληπτικούς λόγους εκκένωση συγκεκριμένης περιμέτρου οικιών, τα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας και το υπόλοιπο προσωπικό του Δήμου με επάρκεια, ωριμότητα και ολοκληρωμένο σχεδιασμό (Ενημέρωσης, μεταφοράς και χώρους διανυκτέρευσης των συμπολιτών μας) την εφάρμοσαν επακριβώς, μέχρι την νέα απόφαση ανάκλησή της.
Ο κατά γενική ομολογία θετικός απολογισμός της αντιπυρικής περιόδου εκτιμούμαι πως οφείλεται:
Στη άμεση επέμβαση των Πυροσβεστικών Δυνάμεων.
Στον αποδοτικό σχεδιασμό φύλαξης και περιπολιών από άκρη σε άκρη των επίμαχων περιοχών, της Π.Υ, του προσωπικού επιφυλακής του Δήμου, της ΔΕΥΑΠ και των συλλόγων δασοπροστασίας – δασοπυρόσβεσης.
Σε μεγάλο βαθμό στην τακτική της πρόληψης, που έγκαιρα με μεγάλη επιμέλεια εφάρμοσαν τα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας και των διευθύνσεων (Περιβάλλοντος –Έργων Υποδομής – Καθαριότητας και της ΔΕΥΑΠ) του Δήμου μας το προηγούμενο χρονικό διάστημα, δηλαδή στον καθαρισμό όλων των επικίνδυνων σημείων μειώνοντας κατά πολύ τους παράγοντες εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Στην δημόσια ενημέρωση των φορέων της πόλης και των συνδημοτών μας για τις συνθήκες κινδύνου που επικρατούν στην περιοχή μας καθώς και η καθοριστική σχεδόν καθημερινή επαφή – πληροφόρηση – συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου και της ΔΕΥΑΠ με την Π.Υ, της υπόλοιπες Αρχές και τους συλλόγους δασοπροστασίας κλπ.
Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένες από τις ενέργειες που υλοποιήθηκαν από τον Δήμο μας.
Όσον αφορά στην ενημέρωση:
Από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου έγινε ενημέρωση των δημοτών μέσω Τοπικών Κοινοτήτων και δελτίων τύπου αλλά και με συνεντεύξεις σε Εφημερίδες – Τηλεόραση - Δημοσιογραφικά sites.
Έγινε διανομή χιλιάδων ενημερωτικών φυλλαδίων για τις Δασικές πυρκαγιές τα οποία συμπεριλήφθηκαν στους λογαριασμούς της ΔΕΥΑΠ.
Οργανώθηκε έγκαιρα η προσωπική ενημέρωση των ιδιοκτητών οικοπέδων με όλους τους τρόπους (τηλεφωνικώς, εγγράφως) για τον καθαρισμό των οικοπέδων τους όπου με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώθηκε πως η συντριπτική πλειοψηφία τους ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του Δήμου μας.
Επίσης έγιναν παρεμβάσεις σε δημόσιους οργανισμούς και υπηρεσίες όπου τα ακαθάριστα οικόπεδα τους αποτελούσαν κίνδυνο για πρόκληση πυρκαγιάς (ΔΕΔΔΗΕ, ΟΣΕ, Αρχαιολογική Υπηρεσία, ΑΕΙ Πατρών, 6ηΥΠΕ, Ιερά Μητρόπολη, ΟΑΕΔ).
Όσον αφορά στην πρόληψη:
Πραγματοποιήθηκε προληπτικός καθαρισμός βλάστησης σε άλση όπως Δασυλλίου (όπου αποδείχθηκε καθοριστικός και σωτήριος στην εκδήλωση της πυρκαγιάς γιατί δεν επέτρεψε την εξάπλωσή της), Γηροκομείου, Κεφαλόβρυσου, έλους Αγυιάς,Πλατανόδασους και περιαστικών περιοχών όπου υπήρξε μίξη δασών- κατοικημένων περιοχών. Υπήρξε καθαρισμός πρανών σε δημοτικές οδούς σε περιοχές με μεγάλη επικινδυνότητα.
Καθαρισμός των εκατοντάδων κοινόχρηστων χώρων από ξερά χόρτα και βλάστηση, από το Τμήμα Πρασίνου της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και της Διεύθυνσης Καθαριότητας.
Ελέχθησαν από την Π.Υ. Πατρών και την ΔΕΥΑΠ όλα τα υδροστόμια που υπάρχουν στον Δήμο Πατρέων και πραγματοποιήθηκε στην συνέχεια επισκευή όλων όσων απαιτούνταν.
Ενεργοποίηση υπαλλήλων και οχημάτων του Δήμου σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών για δασικές πυρκαγιές.
Διαθέταμε καθημερινά πέντε (5) πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία τα οποία καθημερινά πραγματοποιούσαν περιπολίες, με σκοπό την έγκαιρη πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών σε επικίνδυνες περιοχές όπως στο Δασύλλιο, Κεφαλόβρυσο, Δ. Ε. Βραχνείκων και όπου αλλού ζητήθηκε από την Π.Υ. Πατρών, με διάθεση τριών (3) εξ αυτών στις εθελοντικές ομάδες, Σωματείο Εθελοντών Πυροσβεστών Ν. Αχαΐας, Εθελοντική Ομάδα Πυρόσβεσης – Διάσωσης (Ε.Ο.ΠΥ.Δ) και στο Φιλοδασικό Πολιτιστικό Σύλλογο Σαραβαλίου «Ο ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ».
Το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας ικανοποίησε το αίτημα των εθελοντικών οργανώσεων και εξοπλίστηκαν οι χώροι επιτήρησης (τραπέζια –παγκάκια), στο Δασύλλιο και στο Άνω Καστρίτσι, για να εξυπηρετηθούν ανάγκες των εθελοντών μελών τους.
Και σε αυτή την αντιπυρική περίοδο σφραγίστηκε σε ακόμα ανώτερο επίπεδο η πολύ καλή συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών όπως των οργανωμένων συλλόγων δασοπροστασίας με το προσωπικό του Δήμου μας και της ΔΕΥΑΠ.
Αποδείχτηκε περίτρανα πως περισσεύει από όλους η ανιδιοτελής προσφορά που ξεπερνάει το όριο του “υπηρεσιακού” καθήκοντος και αγγίζει τα όρια της αυτοθυσίας,
Αποδείχθηκαν επίσης με εκκωφαντικό τρόπο οι μεγάλες ελλείψεις και η ανυπαρξία σχεδιασμού και υποστήριξης από το κεντρικό κράτος και τα άλλα τμήματά του.
Στο γνωστό μοτίβο της “ατομικής ευθύνης” για την αντιμετώπιση του COVID – 19, προκειμένου να καλύψει τις δικές της ευθύνες με τις ελλείψεις, κενά, τις παλινωδίες και τις αντιφάσεις στην τακτική της η κυβέρνηση μεταφέρει και στον τομέα της αντιμετώπισης των φυσικών φαινομένων όλες τις απαιτούμενες ενέργειες σαν “δημοτική ευθύνη”. Η Κυβέρνηση και τα παραρτήματά της αρκούνται στην αποστολή μηνυμάτων που αφορούν τον επικείμενο κίνδυνο και καταλήγουν σ’ εντολές λήψης μέτρων και μάλιστα άμεσων από τους Δήμους.
Διατηρεί και συνεχίζει την πολιτική μεταφοράς μεγάλου μέρους υποχρεώσεων από το κράτος για την δασοπροστασία στους Δήμους χωρίς αυτή η μεταφορά να έχει συνοδευτεί με τους απαιτούμενους πόρους σε χρηματοδότηση, μηχανολογικό εξοπλισμό και μέσα καθώς και ανθρώπινο δυναμικό. Όπως εκτιμούσαμε από πέρσι η κατάσταση από χρόνο σε χρόνο χειροτερεύει. Ο λαός παραμένει ανυπεράσπιστος.
Για άλλη μια χρονιά ανεδείχθησαν οι σοβαρές ευθύνες όλων των Κυβερνήσεων που υλοποιούν τις πολιτικές της Ε.Ε. που αποτυπώνονται: στην έλλειψη της αναγκαίας χρηματοδότησης, στις ελλείψεις προσωπικού και μέσων που καθιστούν μειωμένη την επιχειρησιακή δυνατότητα του Πυροσβεστικού Σώματος.
Είναι επιτακτικά αναγκαίο ώστε να μπορέσουν οι Δήμοι να ανταποκριθούν στις σημερινές σχετικές ανάγκες να χρηματοδοτούνται επαρκώς από τον κρατικό προϋπολογισμό, να καλυφθούν τα οργανικά κενά στις δασικές και πυροσβεστικές υπηρεσίες όπως και στο Δήμο Πατρέων με μόνιμο προσωπικό.
Είναι ώριμο στις σύγχρονες συνθήκες η οργάνωση της πυρασφάλειας της χώρας σε επίπεδο δομής, υποδομώνεξοπλισμού,σχεδιασμού και αντιμετώπισης να είναι αποκλειστικά μέριμνα και ευθύνη του κράτους μέσω του Πυροσβεστικού Σώματος με την συγκρότηση Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας και Δασοπυρόσβεσης με έμφαση στη πρόληψη και ανάπτυξη του δασικού μας πλούτου προς όφελος του λαού».
Στην συνεδρίαση παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΠ, Ανδρέας Παπανικήτας, ο εκπρόσωπος της Πολιτικής Προστασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Ιωάννης Μπάφας, εκπρόσωποι της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, της Αστυνομικής Διεύθυνσης Αχαΐας, του Λιμενικού και Υπηρεσιακοί παράγοντες.