Το αφιέρωμα στον Μίκη θεοδωράκη και τον Ζουλφί Λιβανελί αποτελεί μια από τις κορυφαίες – αν όχι την κορυφαία – στιγμές του Διεθνούς Φεστιβάλ της Πάτρας για το 2016.

Η Αχαϊκή πρωτεύουσα, μέσα από τον θεσμό του Διεθνούς Φεστιβάλ, αποδίδει στους δυο μεγάλους και παγκόσμιας ακτινοβολίας συνθέτες, οι οποίοι έχουν επηρεάσει το μουσικό – και όχι μόνο - γίγνεσθαι του πλανήτη, την πρέπουσα τιμή.

Στις 9.30 το βράδυ της Τετάρτης 22 Ιουνίου, στο χώρο του Αρχαίου Ωδείου, ο Μανώλης Μητσιάς θα ερμηνεύσει έργα των δύο δημιουργών, παρουσία του Ζουλφί Λιβανελλί, τον οποίο θα τιμήσει ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, σε ένδειξη της προσφοράς του τόσο στη μουσική, όσο και στη συναδέλφωση των λαών.

Μίκης θεοδωράκης και Ζουλφί Λιβανελί ξεκίνησαν από κοινού την περίοδο της μεταπολίτευσης την προσπάθεια προσέγγισης ανάμεσα στους λαούς της Ελλάδας και της Τουρκίας.

ΖΟΥΛΦΙ ΛΙΒΑΝΕΛΙ

O Zoυλφί Λιβανελί γεννήθηκε το 1946. Είναι ίσως ο γνωστότερος και πιο δημοφιλής Τούρκος μουσικοσυνθέτης στη χώρα του αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Τραγούδια του έχουν ερμηνεύσει η Joan Baez, η Maria del Mar Bonet, ο Udo Lindenberg και η Μαρία Φαραντούρη. Έχει εργαστεί επίσης ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα "Sabah" και τη "Milliyet". Συνθέτης, συγγραφέας, σκηνοθέτης, και πρεσβευτής καλής θέλησης στην UNESCO. Με την έκδοση του πρώτου του μυθιστορήματος το 1997, "Ο μεγάλος ευνούχος της Κωνσταντινούπολης", κατέκτησε το αναγνωστικό κοινό μέσα και έξω από την Τουρκία. Το βιβλίο μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και τιμήθηκε με το Βαλκανικό Λογοτεχνικό Βραβείο. Ακολούθησαν το 2001 το μυθιστόρημα "Ένας άνθρωπος, μια γάτα, ένας θάνατος", το οποίο απέσπασε το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο της Τουρκίας, η "Ευτυχία" το 2003, που μεταφράστηκε σε επτά γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά γερμανικά, ισπανικά, ιταλικά, σουηδικά και ελληνικά), ενώ το τελευταίο του μυθιστόρημα "Το σπίτι στο Βόσπορο" κυκλοφόρησε στην Τουρκία το 2006 με μεγάλη επιτυχία.

Μίκης Θεοδωράκης

Ο Μίκης Θεοδωράκης ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες μουσικοσυνθέτες. Παράλληλα υπήρξε υπουργός, 4 φορές βουλευτής του ελληνικού κοινοβουλίου και ακτιβιστής τιμημένος με το Βραβείο Ειρήνης Λένιν (1983).

Έχει ασχοληθεί με όλα τα είδη της μουσικής, ενώ έχει συνθέσει τον ίσως πιο αναγνωρίσιμο ελληνικό ρυθμό διεθνώς, το συρτάκι "Ζορμπάς" (1964), βασισμένο σε παραδοσιακή κρητική μουσική. Επίσης έχει ασχοληθεί με την κλασική μουσική γράφοντας συμφωνίες, ορατόρια, μπαλέτα, όπερες και μουσική δωματίου.

Συνθέσεις του έχουν ερμηνευτεί από καλλιτέχνες παγκοσμίου φήμης, όπως οι Beatles, η Σίρλεϊ Μπάσεϊ και η Εντίθ Πιάφ, ενώ έχει γράψει μουσική για γνωστές ταινίες όπως: Φαίδρα (1962), Αλέξης Ζορμπάς (1964), Ζ (1969) και Σέρπικο (1973). Για την μουσική στη ταινία Ζ μάλιστα του απονεμήθηκε το βραβείο BAFTA για πρωτότυπη μουσική για ταινία το 1970[1], ενώ ήταν υποψήφιος στην ίδια κατηγορία του 1974, για την ταινία State of Siege[2], και το 1975, για την ταινία Serpico[3]. Επίσης ήταν υποψήφιος για Grammy το 1966 και το 1975 για το μουσικό θέμα των ταινιών Ζορμπάς και Serpico αντίστοιχα.

Ωστόσο, το πιο σημαντικό του έργο θεωρείται η μελοποιημένη ποίηση, δηλαδή η σύνθεση λαϊκής μουσικής, χρησιμοποιώντας ως στίχους ποιήματα βραβευμένων ποιητών ελληνικής και ξένης καταγωγής, όπως οι Γιώργος Σεφέρης (Νόμπελ 1963), Πάμπλο Νερούδα (Νόμπελ 1971), Οδυσσέας Ελύτης (Νόμπελ 1979). Χάρη στην μελοποιημένη ποίηση του Μ. Θεοδωράκη, η Ελλάδα αποτελεί ίσως τη μοναδική χώρα στον κόσμο, στην οποία μεγάλο ποσοστό ανθρώπων συνήθιζε να ακούει μελοποιημένη βραβευμένη ποίηση, κατά τη διάρκεια των καθημερινών δραστηριοτήτων τους.

Μουσικό έργο

Ο Μίκης Θεοδωράκης έγραψε όλα τα είδη της μουσικής: όπερες, συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου, ορατόρια, μπαλέτα, χορωδιακή εκκλησιαστική μουσική, μουσική για αρχαίο δράμα, για θέατρο, για κινηματογράφο, έντεχνο λαϊκό τραγούδι, λαϊκά ορατόρια, μετασυμφωνικά έργα.

Κυριότερα έργα

Κύκλοι τραγουδιών: Τα παιδικά, Επιτάφιος, Επιφάνεια, Πολιτεία Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄, Λιποτάκτες, Μικρές Κυκλάδες, Χρυσοπράσινο Φύλλο, Η Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν + Κύκλος Φαραντούρη, Ρωμιοσύνη, Romancero Gitano, Θαλασσινά φεγγάρια, Ο ήλιος και ο χρόνος, Δώδεκα λαϊκά, Νύχτα θανάτου, Αρκαδίες, Τα τραγούδια του Αγώνα, Τα τραγούδια του Ανδρέα, Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας, Μπαλάντες (σε ποίηση Μανώλη Αναγνωστάκη), Στην Ανατολή, Τα λυρικά (σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη), Χαιρετισμοί, Επιβάτης, Ραντάρ, Διόνυσος, Φαίδρα, Καρυωτάκης, Τα πρόσωπα του ήλιου, Μνήμη της πέτρας, Ως αρχαίος άνεμος, Μήπως ζούμε σ' άλλη χώρα;, Μια θάλασσα γεμάτη μουσική, Η Βεατρίκη στην οδό Μηδέν, Ασίκικο Πουλάκη, Λυρικώτερα, Λυρικώτατα, Σερενάτες, Τα Πικροσάββατα.

Μουσική για θέατρο: Όμορφη πόλη, Το τραγούδι του νεκρού αδελφού, Μαγική πόλη, Ένας όμηρος, Εχθρός Λαός, Προδομένος Λαός, Καποδίστριας, Χριστόφορος Κολόμβος, Περικλής, Αυτό το δέντρο δεν το λέγανε υπομονή, Το θεριό του Ταύρου, Μάκβεθ.

Μουσική για αρχαίο δράμα: Ορέστεια (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), Αντιγόνη, Ιππής, Λυσιστράτη, Προμηθεύς Δεσμώτης, Οιδίπους Τύραννος, Εκάβη, Ικέτιδες, Τρωάδες, Φοίνισσες, Αίας, Μήδεια.

Μουσική για κινηματογράφο: Συνοικία το όνειρο, Ζορμπάς, Ζ, Σέρπικο, Ιφιγένεια, Ηλέκτρα, Το μπλόκο, Όταν τα ψάρια βγήκαν στη στεριά, Σουτιέσκα (Τίτο), Μπιριμπί, Φαίδρα, Κατάσταση πολιορκίας, Actas de Marusia.

Ορατόρια: Άξιον εστί, Μαργαρίτα, Επιφάνεια Αβέρωφ, Κατάσταση πολιορκίας, Πνευματικό εμβατήριο, Requiem, Canto General, Θεία Λειτουργία, Λειτουργία για τα παιδιά που σκοτώνονται στον πόλεμο.

Συμφωνικά έργα και Μουσική Δωματίου: 1η, 2η, 3η 4η, 7η Συμφωνία, Κατά Σαδδουκαίων, Canto Olympico, Τρίο, Σεξτέτο, Το Πανηγύρι της Αση-Γωνιάς, Ελληνική Αποκριά, Κύκλος, Σονατίνα για πιάνο, Σουίτα αρ. 1, 2 και 3, Σονατίνα αρ. 1 και αρ. 2 για βιολί και πιάνο, Οιδίπους Τύραννος, Κοντσέρτο για πιάνο, Ραψωδία για τσέλο και ορχήστρα, Sinfonietta, Adagio.

Μπαλέτα: Οι Εραστές του Τερουέλ, Αντιγόνη, Ζορμπάς. άξιον εστί.canto general.

Όπερες: Καρυωτάκης (Οι μεταμορφώσεις του Διονύσου), Μήδεια, Ηλέκτρα, Αντιγόνη, Λυσιστράτη.

ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε σε διάφορες πόλεις της ελληνικής επαρχίας όπως στη Μυτιλήνη, Γιάννενα, Κεφαλλονιά, Πύργο Ηλείας, Πάτρα και κυρίως στην Τρίπολη Αρκαδίας, λόγω των συχνών μεταθέσεων του δημοσίου υπαλλήλου πατέρα του.

Πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο είχε ανακαλύψει την αγάπη του για τη μουσική κι έγραψε τις πρώτες του συνθέσεις, ενώ το 1942 εξέδωσε τα πρώτα του ποιήματα, με το ψευδώνυμο Ντίνος Μάης. Το 1943 εγκαθίσταται οριστικά στην Αθήνα και συνεχίζει τις μουσικές του σπουδές, με δάσκαλο τον Φιλοκτήτη Οικονομίδη. Παράλληλα, αναπτύσσει αντιστασιακή δράση, μέσα από τις τάξεις της ΕΠΟΝ και του ΚΚΕ. Θα συλληφθεί από τους Ιταλούς και στη φυλακή θα γνωρίσει το έργο του Μαρξ.

Κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949) θα εξοριστεί πρώτα στην Ικαρία και στη συνέχεια στη Μακρόνησο. Οι πολιτικές του διώξεις δεν ανακόπτουν το δημιουργικό του έργο. Συνθέτει έργα «κλασσικής» μουσικής και στις 5 Μαρτίου 1950 παρουσιάζεται στο θέατρο «Ορφέας» της Αθήνας το πρώτο του έργο, «Πανηγύρι της Ασή-Γωνιάς» (1946), από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με μαέστρο τον δάσκαλό του Φιλοκτήτη Οικονομίδη.

Το 1953 θα νυμφευθεί τη γιατρό Μυρτώ Αλτίνογλου (το ζευγάρι απέκτησε δύο παιδιά, τον Γιώργο και τη Μαργαρίτα) και θα συνεχίσει τις μουσικές του σπουδές στο Παρίσι, με δασκάλους τον Ολιβιέ Μεσιάν και τον Εζέν Μπιγκό. Συνεχίζει να συνθέτει και το 1959 του απονέμεται το βραβείο «Κόπλεϋ» για τον καλύτερο Ευρωπαίο συνθέτη της χρονιάς.

Το 1963, μετά τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη, ιδρύεται η «Νεολαία Λαμπράκη», της οποίας εκλέγεται Πρόεδρος. Την ίδια εποχή εκλέγεται βουλευτής της ΕΔΑ.

Με την επιβολή της δικτατορίας της 21ης Απριλίου 1967 θα αρχίσει ένας νέος κύκλος διώξεων και εξοριών για τον συνθέτη, που θα τελειώσει το 1970 με την αμνηστία που θα του χορηγηθεί, ύστερα από διεθνή κατακραυγή και προσπάθειες προσωπικοτήτων, όπως ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς, ο Λέοναρντ Μπερνστάιν, ο Χάρι Μπελαφόντε, ο Άρθουρ Μίλερ και ο Χανς Άισλερ. Θα φύγει στο εξωτερικό και θα δώσει δεκάδες συναυλίες εναντίον των συνταγματαρχών, που θα τον κάνουν παντού γνωστό ως σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα.

Την περίοδο της Μεταπολίτευσης θα γνωρίσει ευρεία αποδοχή και η μουσική του, που θα ακουστεί πάλι ελεύθερα. Θα γίνει σημείο αναφοράς μιας νέας περιόδου για την Ελλάδα και ταυτόχρονα θα παραμείνει σύμβολο για τους αγωνιστές πολλών χωρών ενάντια σε ολοκληρωτικά καθεστώτα. Πολλά από τα έργα που έγραψε κατά τη διάρκεια της επταετίας θα εκδοθούν τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης («Ο ήλιος και ο χρόνος», «Τα Λαϊκά», «Τα τραγούδια του Ανδρέα», «Λιανοτράγουδα», «Κάντο Χενεράλ», «Επιφάνεια Αβέρωφ» και πολλά άλλα), ενώ σταδιακά θα αρχίσει η ηχογράφηση και η έκδοση των συμφωνικών του έργων.

Στην εξηντάχρονη καριέρα του, ο Μίκης Θεοδωράκης έχει γράψει πάνω από 1.000 τραγούδια, πολλά συμφωνικά έργα, καντάτες και ορατόρια, μουσική για δεκάδες θεατρικά έργα και τραγωδίες, όπερες και μουσική για τον κινηματογράφο.

Ο Μανώλης Μητσιάς

Από μικρός ασχολήθηκε με τη Βυζαντινή μουσική, ψέλνοντας στην εκκλησία του χωριού του. Τα πρώτα του μουσικά ακούσματα ήταν βυζαντινοί ύμνοι, παραδοσιακά της ιδιαίτερης πατρίδας του και αργότερα λαϊκά τραγούδια της δεκαετίας 1950-1960.Εκείνο το διάστημα ανακάλυψε μουσικά τα τραγούδια των μεγάλων Ελλήνων συνθετών Μάνου Χατζηδάκη και Μίκη Θεοδωράκη, τα οποία και καθόρισαν τη μουσική του διαδρομή.

Αργότερα, στη Θεσσαλονίκη ακολούθησε ανώτερες σπουδές και έγινε μέλος της χορωδίας «Λέσχη Γραμμάτων και Τεχνών Βορείου Ελλάδος» και δημιούργησε την πρώτη μπουάτ στη Θεσσαλονίκη. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του συνελήφθη από το δικτατορικό καθεστώς, δικάστηκε (μαζί με 41 άλλους κατηγορούμενους στην υπόθεση Χαλκίδη) και φυλακίστηκε για την αντιδικτατορική του δράση.

Εκείνη την περίοδο ο τότε διευθυντής και παραγωγός της δισκογραφικής εταιρείας "LYRA" Αλέξανδρος Πατσιφάς, άκουσε στη Θεσσαλονίκη τον Μανώλη Μητσιά και τον παρότρυνε να κατέβει στην Αθήνα. Πράγματι ο Μανώλης Μητσιάς επιχείρησε την κάθοδο του στην Αθήνα και γνωρίστηκε με το συνθέτη Δήμο Μούτση στο χώρο που έπαιζε ο μεγάλος λαϊκός συνθέτης Βασίλης Τσιτσάνης.

Ο Δήμος Μούτσης του πρότεινε συνεργασία με τη κορυφαία τότε δισκογραφική εταιρεία "COLUMBIA" και παραγωγό τον Τάκη Λαμπρόπουλο. Η συνεργασία αυτή καρποφόρησε και δισκογραφήθηκε το 1969 στο οποίο περιέχεται η μεγάλη επιτυχία "Στην Ελευσίνα μια φορά". Από εκείνη τη στιγμή μέχρι σήμερα ο Μανώλης Μητσιάς σφραγίζει με το προσωπικό του ήθος και ύφος το Ελληνικό τραγούδι.

Έχει τραγουδήσει σχεδόν σ' όλο τον κόσμο, στους Έλληνες του εξωτερικού πάντα με πολύ επιτυχία και έχει δώσει συναυλίες σε στάδια στην Αθήνα, σε όλη την Ελλάδα και σε διεθνούς φήμης συναυλιακούς & πολιτιστικούς χώρους, όπως το θέατρο Ηρώδου του Αττικού, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το "Carmagy Hall" "Lincoln Center", και "Town Hall", το "Royal Theater" κ.α.

Συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, όπως τον Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζηδάκη, Βασίλη Τσιτσάνη, Δήμο Μούτση, Σταύρο Ξαρχάκο, Θάνο Μικρούτσικο, Γιάννη Μαρκόπουλο, Χρήστο Λεοντή, Μάριο Τόκα, Σταμάτη Σπανουδάκη, Γιάννη Σπανό, Ηλία Ανδριανόπουλο, Χρήστο Νικολόπουλο, Θεόδωρο Δερβινιώτη, Νότη Μαυρουδή, Λίνο Κόκκοτο, Διονύση Τσακνή, Λάκη Παπαδόπουλο, Αντώνη Βαρδή και με τον Γιουγκοσλάβο Kiki Lesendric και Ελένη Καραΐνδρου. Επίσης συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους ποιητές και στιχουργούς όπως τον Γιώργο Σεφέρη, Νίκο Γκάτσο, Νίκο Καρούζο, Μάνο Ελευθερίου, Λευτέρη Παπαδόπουλο, Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Άλκη Αλκαίο, Λίνα Νικολακοπούλου και ερμήνευσε έργα του μεγάλου Ισπανού ποιητή Φρεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Κωστούλας Μητρόπουλου και Γιάννη Λογοθέτη καθώς επίσης και ύμνους του Αγιορείτη Μοναχού Γεράσιμου Μικραγιαννανίτη.

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 10.00€

Ανέργων – φοιτητών 7.00€

Προπώληση Εισιτηρίων

Τα σημεία προπώλησης είναι:

Σημεία Προπώλησης Ημέρες - Ώρες προπώλησης

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ

Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου "Απόλλων" Τρίτη – Κυριακή 10.00 - 13.00 & 18.00 - 21.00

Πλατεία Γεωργίου 2610 273.613

Music Station (ώρες καταστημάτων) Ρήγα Φεραίου 34 2610 222.411

Οπτικά Καραμούζης (ώρες καταστημάτων) Μαιζώνος 92 2610 221.989

Βιβλιοπωλείο Discover (ώρες καταστημάτων) Πατρέως 30 2610 624.916.