Είστε ευχαριστημένος από την κατάσταση της καθαριότητας της Πάτρας; Είναι η Πάτρα μια καθαρή πόλη;
Η Δημοτική Αρχή, έχοντας προτεραιότητα τις λαϊκές ανάγκες, αγωνίζεται καθημερινά και διεκδικεί από όλες τις κυβερνήσεις την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού και την πλήρη χρηματοδότηση όλων των λειτουργιών του Δήμου από τον κρατικό προϋπολογισμό. Για παράδειγμα οι δαπάνες της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού είναι ανταποδοτικές, έτσι ο λαός ξαναπληρώνει με τους λογαριασμούς του ρεύματος τις υπηρεσίες αυτές, παρ’ όλο που έχει πληρώσει βαριά και άδικη φορολογία.
Η Πάτρα κατά γενική ομολογία είναι μια καθαρή πόλη, πράγμα που αναγνωρίζεται από επισκέπτες και φοιτητές. Αυτό δεν σημαίνει ότι επαναπαυόμαστε. Όποιος δεν βλέπει τις αδυναμίες του είναι απλά αδιόρθωτος.
Παρά τις μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό, οι εργαζόμενοι στην Διεύθυνση Καθαριότητας, με πολύ καλή οργάνωση, εργάζονται με συνέπεια και επιμέλεια για να είναι η Πάτρα καθαρή. Τους συγχαίρουμε και τους ευχαριστούμε. Η αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών καθαριότητας βελτιώνεται αξιοποιώντας τον εξοπλισμό, που έχει εκσυγχρονισθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τα τελευταία 5 χρόνια, σε σχέση με τα γερασμένα οχήματα και μηχανήματα που άφησαν οι προηγούμενες δημοτικές αρχές. Επειδή τιμούμε και το τελευταίο ευρώ των δημοτών μας, έχουν προστεθεί στο στόλο πάνω από 50 οχήματα και σύγχρονα μηχανήματα, χωρίς δάνεια και ενώ εξοφλούμε δάνεια από προηγούμενες δημοτικές αρχές.
Στόχος μας είναι η συνεχής βελτίωση της καθαριότητας στην πόλη με την συνέργεια των συνδημοτών μας, των εργαζομένων στην καθαριότητα και με το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού που θα ολοκληρωθεί στο 2021 με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις, για την αξιοποίηση των τεχνολογικών εξελίξεων, την εξασφάλιση υψηλής αξιοπιστίας και μείωση του λειτουργικού κόστους.
Διεκδικούμε την πρόσληψη εργαζομένων σε θέσεις μόνιμων, όλων των ειδικοτήτων για την μέγιστη παραγωγική αξιοποίηση του συνόλου του εξοπλισμού και των οχημάτων.
Τα ποσοστά ανακύκλωσης στον Δήμο Πατρέων βρίσκονται χαμηλότερα από αυτά του 2014, όταν ανέλαβε η Λαϊκή Συσπείρωση και υπολείπονται κατά πολύ των στόχων που η ίδια η δημοτική Αρχή είχε θέσει στο τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων. Ποιος ευθύνεται;
Η διαχείριση των απορριμμάτων δεν είναι ζήτημα τεχνικό αλλά κατά βάση πολιτικό-οικονομικό. Τα ποσοστά ανακύκλωσης είναι μικρά σε όλους τους Δήμους γιατί το ιδιωτικοποιημένο σύστημα ανακύκλωσης που έχει υιοθετηθεί από τις κυβερνήσεις αφορά αποκλειστικά τις συσκευασίες στηρίζεται στην κερδοφορία, που δεν συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση φυσικών πόρων, ειδικά όταν τα ανακτώμενα υλικά έχουν πολύ χαμηλή τιμή. Οι συσκευασίες καλύπτουν μόνο το 30% των ανακυκλώσιμων υλικών, οπότε το 70% που είναι πλαστικό, χαρτί και μέταλλα δεν ανακυκλώνονται, όπως αναγνωρίζεται στον νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων της ΝΔ. Το αδιέξοδο στην ανακύκλωση προκύπτει και από την προβλεπόμενη αύξηση στο 32% του ποσοστού των αστικών αποβλήτων που θα οδηγούνται στην κερδοφόρα καρκινογόνα καύση, σε σχέση με τα σημερινά ποσοστά καύσης που ξεσήκωναν τις λαϊκές διαμαρτυρίες και κατά την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Τα ποσοστά ανακύκλωσης είχαν τεθεί στο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων, επιβλήθηκαν από τον Εθνικό και Περιφερειακό Σχεδιασμό και ήταν υποχρεωτικά για την χρηματοδότηση των έργων επεξεργασίας αποβλήτων. Στο ιδιωτικοποιημένο σύστημα ανακύκλωσης τα ποσοστά αυτά ήταν ανέφικτα. Με το θεσμικό πλαίσιο των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, οι δημότες χαρατσώνονται διπλά με την αγορά του προϊόντος και με την άδικη τιμωρία της «περιβαλλοντικής εισφοράς», που επιβάλλεται στους δήμους με τις οδηγίες της ΕΕ χωρίς να ευθύνονται αφού δεν τους παρέχονται τα εργαλεία για την ανακύκλωση.
Σε αυτό εχθρικό πλαίσιο, έχουμε συγκροτήσει ομάδα με εργαζόμενους για προώθηση της ανακύκλωσης με ίδιους πόρους, που η Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης, ΕΕΑΑ ΑΕ δεν παρέχει όπως προβλέπεται από το νόμο. Το πρόγραμμα ενημέρωσης των μαθητών και συλλογικών φορέων έχει ανασταλεί μέχρι να βγούμε από το τούνελ της πανδημίας. Επεκτείνουμε συνεχώς το δίκτυο των κάδων για την συλλογή χαρτιού, όπως και το δίκτυο ανακύκλωσης των ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών συσκευών. Γίνεται ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού με δελτία τύπου, ενώ ετοιμάστηκε φυλλάδιο που θα διανεμηθεί μέσω των λογαριασμών της ΔΕΥΑΠ. Μέσα στο 2021, θα εγκατασταθεί δίκτυο καφέ κάδων για συλλογή βιοαποβλήτων, που έχει χρηματοδοτηθεί. Ταυτόχρονα προωθούμε για χρηματοδότηση το πράσινο σημείο, τις γωνιές ανακύκλωσης και την Μονάδα επεξεργασίας Βιοαποβλήτων στην Ξερόλακκα.
Πέρα από τις ευθύνες των ιδιωτικών εταιρειών διαχείρισης της ανακύκλωσης, στην Πάτρα υπάρχουν και Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες πολιτών, που ασχολούνται με την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία. Γιατί δεν απευθύνεστε σε αυτούς;
Η ανακύκλωση και η προστασία του περιβάλλοντος είναι ένα πολύ μεγάλο πολιτικό-οικονομικό πρόβλημα που απαιτεί δημόσια συστήματα μεγάλης κλίμακας. Όμως η «πράσινη οικονομία», που προωθείται από την ΕΕ, αποτελεί νέο πεδίο επενδύσεων για τα υπερσυσωρευμένα κεφάλαια που αναζητούν διεξόδους αυξημένης κερδοφορίας. Όπου δραστηριοποιούνται μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες καλύπτουν ένα πάρα πολύ μικρό ποσοστό της διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ δεν λύνουν το βασικό πρόβλημα, που είναι πάρα πολύ μεγάλης κλίμακας.
Διεκδικούμε να καταργηθεί το ιδιωτικοποιημένο σύστημα ανακύκλωσης και να συγκροτηθεί Δημόσιος Φορέας διαχείρισης απορριμμάτων που στις αρμοδιότητες του θα συμπεριλαμβάνει και την ανακύκλωση.
Οι Πατρινοί έχουν ακούσει αρκετές φορές, τόσο πριν από το 2014 όσο και μετά, τον Κώστα Πελετίδη, να λέει ότι ο ΧΥΤΑ στην Ξερόλακκα θα κλείσει. Ωστόσο, μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί. Έχει ευθύνες η δημοτική Αρχή για αυτή την κατάσταση;
Το 2014, ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας ήταν σε πολύ κακή κατάσταση, όμως με μια πολύ καλά μελετημένη διαχείριση έχει επιτευχθεί ριζική βελτίωση. Τα απορρίμματα καλύπτονται ταυτόχρονα με την εκκένωση των απορριμματοφόρων, ώστε η όχληση των περιοίκων να είναι ελάχιστη. Έχει ολοκληρωθεί ο τοίχος αντιστήριξης και βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο συλλογής και καύσης του βιοαερίου. Ένας μεγάλος θρυμματιστής μειώνει τον όγκο των κλαδεμάτων και ογκωδών πάνω από 10 φορές και ετοιμάζεται διαγωνιστική διαδικασία για την διάθεση των κλαδεμάτων. Παρά τις ριζικές βελτιώσεις πράγματι ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκα είναι σε οριακή λειτουργία και είναι ανάγκη να σταματήσει η εναπόθεση των απορριμμάτων τώρα και να γίνουν τα έργα αποκατάστασης. Σύντομα θα παραληφθούν οι 4 κινητοί σταθμοί μεταφόρτωσης για την μεταφορά των απορριμμάτων από το Σταθμό Μεταφόρτωσης της Ξερόλακκα.
Από την αρχή της πρώτης θητείας μας σταματήσαμε την κατασκευή εργοστασίου επεξεργασίας αποβλήτων με ΣΔΙΤ, που θα εκτίνασσε στα ύψη τα δημοτικά τέλη για χάρη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Οι εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου έγκαιρα επεξεργάστηκαν το τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων και τις μελέτες για την κατασκευή του εργοστασίου στου ΦΛΟΚΑ. Όμως η καθυστέρηση στην έγκριση του περιφερειακού σχεδιασμού και οι βασανιστικές διαδικασίες του δημοσίου δεν επέτρεψαν την έγκαιρη έγκριση των μελετών και την προώθηση της κατασκευής του εργοστασίου και της επέκτασης του ΧΥΤΥ στου ΦΛΟΚΑ, όπως προβλέπεται από τον περιφερειακό σχεδιασμό, ώστε να κλείσει ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκα.
Όλα αυτά θα μπορούσαν να είχαν λυθεί σε ελάχιστο χρόνο με πολύ λιγότερες δαπάνες, αν υπήρχε κεντρικός σχεδιασμός στην οικονομία, και Δημόσιος Φορέας μελετών και κατασκευής έργων για την επεξεργασία των αποβλήτων. Δυστυχώς, δεν είναι συμβατά με την κοινωνική μας συγκρότηση, αντίθετα κυριαρχούν μονοπώλια, που με την ισχύ τους καθοδηγούν την πολιτική των κυβερνήσεων στον τομέα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Αχαΐας Γρηγόρης Αλεξόπουλος, δήλωσε στον «Νεολόγο» ότι στα τέλη του 2020 ή στις αρχές του 2021 θα δημοπρατηθεί το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων στη θέση Φλόκα. Πόσο εφικτό εκτιμάτε ότι είναι το χρονοδιάγραμμα αυτό;
Ομάδα μηχανικών του Δήμου εργάσθηκε με πολύ επιμέλεια και γνώση και ολοκληρώθηκαν οι μελέτες ώστε να ολοκληρωθεί ο φάκελος για την κατάθεση αίτησης για κρατικής χρηματοδότηση του εργοστασίου ΜΕΑ-ΜΕΒ, που περιλαμβάνει την Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και την Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ) παραγωγής κομπόστ στου ΦΛΟΚΑ. Οι μελέτες παραδόθηκαν στον ΣΥΔΙΣΑ ΑχαΪας, που είναι ο κύριος του έργου, και έχει την ευθύνη της προώθησης των διαδικασιών της δημοπράτησης και ολοκλήρωσης της κατασκευής και λειτουργίας του εργοστασίου.
Με βάση τη σχετική προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου Πατρέων και ΣΥΔΙΣΑ, μηχανικοί από τις τεχνικές διευθύνσεις του δήμου αναλαμβάνουν την τεχνική στήριξη όλων των διαδικασιών, καθώς και την επίβλεψη της κατασκευής, και παραλαβής του Εργοστασίου ΜΕΑ_ΜΕΒ. Επίσης εργαζόμενοι των οικονομικών υπηρεσιών θα υποστηρίζουν στην πραγματοποίηση των πληρωμών του Έργου. Είναι φανερό ότι ο ρόλος των μηχανικών, και των οικονομικών στελεχών του Δήμου Πατρέων είναι καίριος για την επιτυχή εκτέλεση της κατασκευής του Εργοστασίου ΜΕΑ_ΜΕΒ.
Έχετε δηλώσει, τόσο προσωπικά, όσο και η δημοτική Αρχή, αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια εγκατάστασης δεξαμενών και συστημάτων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου τόσο στο λιμάνι όσο και στο Δήμο Πατρέων. Ωστόσο, έχετε δεχθεί κριτική πως με τη στάση σας αποκόπτετε την Πάτρα από ένα φθηνό καύσιμο που θα δώσει ώθηση στην τοπική οικονομία. Τι απαντάτε;
Προτεραιότητα μας είναι η ζωή των λαϊκών στρώματα και οι ανάγκες τους, γι’ αυτό διεκδικούμε αταλάντευτα και με συνέπεια να φτάσει το με αγωγό συνδεδεμένος στην πόλη μας για να τροφοδοτηθούν φυσικό αέριο τα λαϊκά νοικοκυριά και οι μικρές επιχειρήσεις με ασφάλεια και προστασία του περιβάλλοντος.
Όσοι υποστηρίζουν την εγκατάσταση επικίνδυνων δεξαμενών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) κοντά σε κατοικημένες περιοχές και την τροφοδοσία τους με βυτιοφόρα (δυνητικά κινούμενες βόμβες) στην πράξη αποκόπτουν την Πάτρα και την περιοχή από την χρήση του φυσικού αερίου και υπονομεύουν την λύση της ασφαλούς μεταφοράς μέσω αγωγού. Με βάση την διεθνή εμπειρία, έχει αποδειχθεί ότι η μεταφορά ΥΦΑ με βυτία για τροφοδοσία δεξαμενών μέσα ή κοντά σε κατοικημένες περιοχές είναι λύση υψηλού κινδύνου και αντιοικονομική.
Δεν συνυπογράψαμε το σύμφωνο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, γιατί ζητούσε από το Δήμο την δωρεάν παραχώρηση οικοπέδων, τεχνικής και οικονομικής υποστήριξης σε ένα έργο της ιδιωτικής εταιρείας ΔΕΔΑ Α.Ε. Ζητάνε ο λαός της Πάτρας να ζει με τον κίνδυνο ενός καταστροφικού «ατυχήματος» και να πληρώσει για τα κέρδη των μεγαλομετόχων.
Αντιστεκόμαστε στην εγκατάσταση της μονάδας ΥΦΑ εντός του νέου λιμανιού, δίπλα σε εργατογειτονιές, σχολεία και εργασιακούς χώρους, γιατί εκθέτει σε πολύ μεγάλο κίνδυνο τους κατοίκους τους εργαζόμενους και τους επιβάτες των πλοίων. Η ζωή, η υγεία και το περιβάλλον δεν μπορεί να θυσιαστούν για την κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου.