Με σκοπό τον απολογισμό της αντιπλημμυρικής περιόδου 2016 – 2017 και τον συντονισμό δράσεων σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, ενόψει της έναρξης της νέας αντιπυρικής περιόδου, πραγματοποιήθηκε σήμερα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου σύσκεψη του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου (ΣΤΟ) του Δήμου Πατρέων, παρουσία του Δημάρχου Πατρέων, Κώστα Πελετίδη.
Στην εισήγησή του, ο Αντιδήμαρχος Διοίκησης, Προγραμματισμού, Εξυπηρέτησης Πολιτών, Νομικής Υπηρεσίας και Πολιτικής Προστασίας, Διονύσης Πλέσσας, ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Με το πέρας της φετινής αντιπλημμυρικής περιόδου, θέλουμε να ευχαριστήσουμε Υπηρεσίες και εργαζόμενους που ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των καιρικών φαινομένων στα όρια του Δήμου Πατρέων.
Είναι γνωστό ότι ο Δήμος μας στερείται έργα αντιπλημμυρικής προστασίας αφού δεν χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν είναι επιλέξιμα σε ένταξη συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.
Στους Δήμους έχουν μεταφερθεί οι αρμοδιότητες πυρασφάλειας και πυρόσβεσης, που έχουν να κάνουν με την προσβασιμότητα των αγροτικών δρόμων, τον καθαρισμό χόρτων, τη συντήρηση πυροσβεστικών κρουνών, την διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών σε συνεργασία με το Δασαρχείο, τις ομάδες εθελοντών. Η μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων στην Πολιτική Προστασία, δεν συνοδεύτηκε με τη μεταφορά αντίστοιχων πόρων και προσωπικού.
Η χρηματοδότηση και φέτος ανέρχεται στις 130.000 € στα ίδια περυσινά επίπεδα ενώ οι πιστώσεις για το Π.Σ. σε όλη τη χώρα είναι μειωμένες κατά 130 εκατομμύρια περίπου από την προ οικονομική κρίση εποχή.
Ακόμα και αυτή η ελλιπής χρηματοδότηση, φτάνει στους δήμους με καθυστέρηση, με αποτέλεσμα, τον περιορισμένο χρόνο για την έγκαιρη λήψη μέτρων και κατάλληλο σχεδιασμό.
Η αποψίλωση του προσωπικού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και τα κενά σε οργανικές θέσεις υποβαθμίζουν ακόμη περισσότερο την επιχειρησιακή του δυνατότητα, ανοίγει το δρόμο στην εμπορευματοποίηση Υπηρεσιών πυρασφάλειας και πυρόσβεσης μέσω της ανταποδοτικότητας.
Φέτος το Πυροσβεστικό Σώμα βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση από την ήδη άσχημη που προϋπήρχε δεδομένου ότι η κυβέρνηση στις 3 Μάρτη 2017 δημοσίευσε το Π.Δ. 13 που επιφέρει τροποποιήσεις και επιδεινώνει τον κανονισμό μεταθέσεων των Πυροσβεστών.
Έτσι γίνονται και μεταθέσεις χωρίς τη θέληση των Πυροσβεστών για την κάλυψη των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που πούλησε η κυβέρνηση μέσω της Ελληνογερμανικής κοινοπραξίας Fraport Α.Ε. αλλά και για τους ιδιωτικοποιημένους αυτοκινητοδρόμους σε όλη τη χώρα, όπως είναι και η Ολυμπία οδός, που οδηγούν σε περαιτέρω αποδυνάμωση των ήδη υποστελεχωμένων Πυροσβεστικών Υπηρεσιών με επιπτώσεις στην αντιπυρική προστασία και του Δήμου μας.
Επίσης φέτος και οι Δασικές Υπηρεσίες βρίσκονται σε δυσμενέστερη κατάσταση αφού στο ελάχιστο επιστημονικό προσωπικό που τη στελεχώνει προστίθενται νέα καθήκοντα που σχετίζονται με τους δασικούς χάρτες ενώ και για το Δήμο μας όπως σε όλες τις Υπηρεσίες, συνεχίζεται η απαγόρευση προσλήψεων με νέα πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου.
Σε συνδυασμό των παραπάνω και με την ελλιπή χρηματοδότηση εκφράζουμε την ανησυχία μας, σχετικά με την προετοιμασία για τη φετινή αντιπυρική περίοδο, αλλά και για τις συνέπειες που θα υπάρξουν αν επικρατήσουν ευνοϊκές συνθήκες για την εκδήλωση μεγάλων πυρκαγιών.
Εμείς ως Δημοτική Αρχή συνεχίζουμε να διεκδικούμε από την κυβέρνηση:
1. Επαρκή & έγκαιρη εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό για την ολοκληρωμένη προετοιμασία των μηχανισμών δασοπυρόσβεσης του κράτους, που έχουν μετατεθεί στους δήμους γιατί το χρηματικό ποσό που διατίθεται για την πυροπροστασία είναι πολύ μικρό.
2. Άμεση κάλυψη των οργανικών κενών των Δασικών και Πυροσβεστικών Υπηρεσιών με μόνιμο προσωπικό, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
3. Άμεση επαναφορά του προσωπικού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που διατέθηκε στα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Α.Ε. προς όφελος του επιχειρηματικού ομίλου και όχι των δημοτών μας και των περιουσιών τους.
4. Άμεση επαναφορά του προσωπικού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που διατέθηκε στις ιδιωτικοποιημένες εθνικές οδούς προς όφελος επίσης επιχειρηματικών ομίλων και όχι δημοτών μας και περιουσιών τους.
5. Την κατάργηση του Νόμου 4029/2011, μέσω του οποίου επιχειρείται η συρρίκνωση του Πυρ. Σώματος μέσα από τη μεταφορά των Πυροσβεστικών Κλιμακίων στην δικαιοδοσία των Δήμων ως εθελοντικά, αλλά και του ν. 4249/2014 για την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών του Π.Σ.
6. Τη μονιμοποίηση των πενταετών και συμβασιούχων Πυροσβεστών.
7. Να σταματήσουν οι εκποιήσεις δημόσιων εκτάσεων, ιδιαίτερα σε δασικές περιοχές, και σε ορεινούς όγκους. Όσο η γη θα εξακολουθεί να είναι εμπόρευμα, τα προβλήματα της πυρασφάλειας και πυρόσβεσης θα οξύνονται.
8. Τη συγκρότηση ενιαίου φορέα δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης. Ανάπτυξη και εφαρμογή μεθόδων για ουσιαστική βελτίωση της προστασίας των δασών, με έμφαση στην πρόληψη, την ανάπτυξη και τη διαχείριση του δασικού πλούτου, προς όφελος του λαού.
Από το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας έγινε επικαιροποίηση στο σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών εξ αιτίας δασικών πυρκαγιών το οποίο έχει αποσταλεί στις αρμόδιες Υπηρεσίες και μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
-Ενεργοποίηση υπαλλήλων και μέριμνα για ετοιμότητα των οχημάτων του Δήμου σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών για δασικές πυρκαγιές.
-Επισκευή και τοποθέτηση νέων υδροστομίων.
-Έλεγχος και εργασίες πρόσβασης σε αγροτικούς – δασικούς δρόμους καθ’ υπόδειξη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας προκειμένου να μπορούν να διέρχονται τα οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για κατάσβεση πυρκαγιών.
-Ενεργοποίηση εθελοντικών οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας σε δράσεις επιτήρησης δασών κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου για την έγκαιρη επισήμανση δασικών πυρκαγιών και αντιμετώπιση αυτών.
-Καθαρισμός παράνομων χωματερών.
-Θα προβούμε σε ενημέρωση οικοπεδούχων για την υποχρέωση τους καθαρισμού ιδιωτικών χώρων από ξερά χόρτα και καθαρισμό Κ.Χ. (κοινόχρηστων χώρων)
-Είναι έτοιμες οι μελέτες για την εκτέλεση εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης ως μέτρο πρόληψης για την μείωση κινδύνου πυρκαγιάς καθώς και αποκατάσταση βατότητας ορεινών οδών για πρόσβαση πυροσβεστικών οχημάτων οι οποίες δημοπρατούνται με την έλευση της χρηματοδότησης.
-Έχει ξεκινήσει με προσωπικό και μέσα του Δήμου ο καθαρισμός χώρων που έχουν μεγάλη επικινδυνότητα πυρκαγιάς μετά από συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία αλλά και αυτοψίες που πραγματοποιούνται από το γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου.
-Μετά την έκδοση πλέον της πράξης κατανομής για το ποσό της χρηματοδότησης ο Δήμος θα προβεί στην πρόσληψη εκτάκτου προσωπικού τριμήνου πυρασφάλειας και δασοπροστασίας.
Τέλος το προσωπικό του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας θα είναι όλο το 24ωρο σε ετοιμότητα για την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων, όπως κάθε χρόνο και με την εμπειρία που διαθέτει θα συμβάλει ουσιαστικά στις δράσεις της αντιπυρικής προστασίας όπως φυσικά και το προσωπικό των εμπλεκομένων εκτός Δήμου Υπηρεσιών αλλά και των Συλλόγων και Ομάδων Εθελοντών με την σημαντική τους προσφορά».