Αντιπροσωπεία του Δήμου αποτελούμενη από το Δήμαρχο Πατρέων, Κώστα Πελετίδη, την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, και τον Αντιδήμαρχο Χρήστο Κορδά, συναντήθηκε την Τρίτη 16/2 με τον Υπουργό Υποδομών μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, και τον Υφυπουργό Παναγιώτη Σγουρίδη.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, που είχε ως θέμα, την επίγεια διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα, κατατέθηκαν οι σχετικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου καθώς και γραπτό υπόμνημα της Δημοτικής Αρχής που υπογράφεται από το Δήμαρχο.
Το υπόμνημα της Δημοτικής Αρχής έχει ως εξής:
«Αυτή την περίοδο, βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση, που αφορά τη διέλευση σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη μας. Θεωρούμε απαραίτητο να επαναφέρουμε τη δική μας πρόταση η οποία έχει διαμορφωθεί με κριτήριο την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.
Γνωρίζουμε και λαμβάνουμε υπόψη μας το σχεδιασμό των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, του κεφαλαίου, για την ανάδειξή της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς ενέργειας και εμπορευμάτων. Αυτός ο σχεδιασμός αφορά την ανάπτυξη του κλάδου της εφοδιαστικής (αποθήκευση και διανομή εμπορευμάτων) και του τουρισμού.
Σχεδιασμός που στην Πάτρα βλέπει ένα νέο σημαντικό λιμάνι με εξαιρετική θέση, που θα διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση και δυνατότητα ανάπτυξης λιμενικών υποδομών.
Το σχέδιο της επιφανειακής διέλευσης του σιδηροδρόμου από την Πάτρα, όπως παρουσιάστηκε πρόσφατα από τους ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, αντικειμενικά διευκολύνει αυτούς τους σχεδιασμούς. Αδιαφορεί ουσιαστικά για τις επιπτώσεις στην ζωή των λαϊκών στρωμάτων, την ουσιαστική διχοτόμηση της πόλης και τον αποκλεισμό της από το παραλιακό της μέτωπο.
Ήδη το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πατρέων, με τις υπ' αριθ. 465/2014, 90/2015, και 284/2015 αποφάσεις του και σε συμφωνία με την αντίστοιχη υπ΄ αριθ. 121/3/6/2015 απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, τις οποίες σας επισυνάπτουμε, έχει απορρίψει αντίστοιχες μελέτες επιφανειακής χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής.
Τα σχέδια της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας με την Αθήνα δεν είναι, φυσικά, πρόσφατα, ούτε είναι η επιφανειακή διέλευση η μόνη που έχει συζητηθεί κατά καιρούς. Τον Σεπτέμβριο του 2011 ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο για γνωμοδότηση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου ‘'διέλευσης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υπογειοποιημένη από τον αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας''. Ανέφερε δε, ότι με την υπογειοποίηση απελευθερώνεται το παραλιακό μέτωπο της πόλης, η πόλη αναβαθμίζεται. Στη συνέχεια, παρότι συγκροτήθηκε επιτροπή για την εισήγηση για γνωμοδότηση, ουδέποτε αυτή συγκλήθηκε. Στην πορεία η ΕΡΓΟΣΕ παρουσιάζει στην πόλη μας μελέτη για την υπόγεια διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής.
Ο προϋπολογισμός της γραμμής από Αθήνα μέχρι Πάτρα, υπολογίζεται στα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα χρήματα αυτά φαίνεται πως δαπανήθηκαν σε φαραωνικά έργα που έγιναν στη διαδρομή, όπως το διπλό τούνελ 5+5 χλμ στην Παναγοπούλα, κόστους 200 εκατομμυρίων.
Σήμερα, η κυβέρνηση, δια του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ προωθεί την επιφανειακή διέλευση ως ‘'πιο οικονομική''. Για την επιλογή της αυτή, θέλοντας να την επενδύσει με επιστημονικό μανδύα, συνεργάστηκε με ‘'πρόθυμη επιστημονική ομάδα'', την οποία χρησιμοποιεί μέχρι και σήμερα. Όσοι σχεδιάζουν μαντρότοιχους και τη διχοτόμηση της πόλης μας, δεν ενδιαφέρονται για τη ζωή του πατραϊκού λαού αλλά μονάχα για τα κέρδη του κεφαλαίου.
Η Δημοτική Αρχή καθορίζει τη στάση της από τη σκοπιά της υπεράσπισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, της ζωής της λαϊκής οικογένειας. Ανάγκες που έχουν να κάνουν με την ποιότητα ζωής, την αναψυχή, την πρόσβαση στη θάλασσα. Η επιφανειακή διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής, μέσα από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, τεμαχίζει την πόλη στα δύο, ενώ την αποκόπτει ουσιαστικά από το παραλιακό της μέτωπο. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στο Νότιο Πάρκο που διαμορφώνεται για την αναψυχή των λαϊκών οικογενειών και εξυπηρετεί ιδιαίτερα τις λαϊκές γειτονιές του Νοτίου διαμερίσματος, το οποίο θα καταστραφεί. Ακυρώνεται ο σχεδιασμός της δημοτικής αρχής για την επίλυση του κυκλοφοριακού στο ιστορικό κέντρο, αφού αποκόπτονται από την πόλη οι προβλεπόμενοι χώροι στάθμευσης. Τέλος, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το ζήτημα της ηχορύπανσης και των επιπτώσεών της στην ποιότητα ζωής, καθώς η γραμμή θα διέρχεται από πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης μας.
Επιμένουμε στη θέση μας, είμαστε αντίθετοι στην επιφανειακή διέλευση μέσα από τον πολεοδομικό ιστό της Πάτρας.
Η Δημοτική Αρχή είναι προσανατολισμένη και συνεχίζει να διεκδικεί την περιμετρική διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα, με κάθετη σύνδεση του Λιμανιού στο ύψος της ιδιοκτησίας του Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε., και στη Βιομηχανική Ζώνη. Ταυτόχρονα διεκδικούμε την συνέχιση και την επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου, από Κάτω Αχαΐα μέχρι Ψαθόπυργο ή και Αίγιο, με πυκνές στάσεις, που δεν προβλέπονται από τις υπάρχουσες μελέτες, και σύνδεσή του με τη σιδηροδρομική γραμμή».