«…Μου φάνηκε σαν Εγγλέζος, σαν Αμερικάνος, μα όχι πάλι σωστός Εγγλέζος ούτε σωστός Αμερικάνος· τα ολίγα λόγια που μου είπε ρωμέικα, τα είπε μ' έναν τρόπο δύσκολο και συλλογισμένο, σαν να ήξερε μια φορά ρωμέικα και τα είχε ξεχάσει...»
ΕΞΙ ΧΡΟΝΙΑ, ΠΑΝΩ ΑΠΟ 250 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, 30.000 ΘΕΑΤΕΣ, 25 ΠΟΛΕΙΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Λίγα λόγια για την παράσταση «Ο Αμερικάνος»
Στον «Αμερικάνο», που ξεκίνησε την θεατρική του διαδρομή, τον Δεκέμβριο του 2009, οΘανάσης Σαράντοςως αφηγητής, ερμηνεύει μια περσόνα του Παπαδιαμάντη, κρυφοκοιτάζει τη δράση και μεταμορφώνεται σε όλα τα πρόσωπα που αφηγείται, με τη συνδρομή της μουσικής και των ήχων από τον συνθέτη Λάμπρο Πηγούνη, που ερμηνεύεται ζωντανά από τοΓιώργο Τζιαφέττα.
Το σύμπαν των ατμοσφαιρικών ήχων που παράγονται από μια ιδιαίτερη χρήση του πιάνου συνάδει με όλη την ποικιλία, την δύναμη και τον πλούτο της συγκλονιστικής γλώσσας του κλασσικού διηγήματος.
Ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη είναι μια ιστορία αγάπης και ξενιτιάς: θα μπορούσε να είναι η ιστορία κάθε μετανάστη. Ίδια κι απαράλλαχτη με αμέτρητα προσωπικά και οικογενειακά δράματα, που γνώρισε η Ελλάδα εκείνης της εποχής – αλλά και κάθε εποχής. Αμέτρητοι ήταν οι νέοι που μπροστά στην αμείλικτη φτώχεια και την επιτακτική ανάγκη εγκατέλειψαν σπίτι, γονείς, αγαπημένες, αποφασίζοντας τη βουτιά στο άγνωστο: Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία – το όνομα που έπαιρνε ανάλογα με την περίσταση ο τελικός προορισμός, η ονειρεμένη «γη της Επαγγελίας». Ο «Αμερικάνος» του Παπαδιαμάντη δεν είναι παρά ο μετανάστης, απανταχού της γης.
Το έργο
Πρόκειται για μια ιδιαίτερη θεατρική διασκευή του ομώνυμου κλασσικού διηγήματος του Σκιαθίτη συγγραφέα για έναν ηθοποιό και έναν μουσικό, που υπενθυμίζει τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει η ανθρώπινη μοναξιά και η «αθεράπευτη» καχυποψία απέναντι σε οτιδήποτε άγνωστο ή φαινομενικά «ξένο». Ο ήρωας είναι «ξένος μέσα στον κόσμο του». Φυσικά, δεν είναι ούτε ξένος ούτε Αμερικάνος.
Ο «Αμερικάνος» είναι ένας Έλληνας μετανάστης, που ύστερα από 25 χρόνια επιστρέφει στο νησί του και δεν τον αναγνωρίζει κανένας. Περιπλανάται μόνος στην αποβάθρα του λιμανιού και τριγυρνά στα σοκάκια της μικρής συνοικίας και στα χαλάσματα του πατρικού σπιτιού του. Το μόνο που τον κάνει να συνεχίζει να ελπίζει είναι ο έρωτας: η ελπίδα ότι η αγαπημένη του ίσως είναι ακόμα εκεί και τον περιμένει. Ακριβώς όπως ο Οδυσσέας, που γύρισε για να ξαναβρεί τη χαμένη του Ιθάκη στα μάτια της πιστής του Πηνελόπης.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία-Ερμηνεία-φωτισμοί : Θανάσης Σαράντος
Μουσική σύνθεση : Λάμπρος Πηγούνης
Μουσικός επί σκηνής : Γιώργος Τζιαφέττας
Φωτογραφίες : Μαριλένα Σταφυλίδου, Γεράσιμος Νεόφυτος
Διάρκεια παράστασης: 70λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Πληροφορίες παράστασης:
Τρίτη 12/1 & Τετάρτη 13/1/ 2016 και ώρα: 21.00
Χώρος: ΔημοτικόΘέατρο Απόλλων - Πλατεία Βασιλέως Γεωργίου Α΄ 17, Πάτρα
Τηλέφωνο :2610 273613
Τιμή εισιτηρίου:12 Ευρώ κανονικό, 10 Ευρώ μειωμένο (άτομα ηλικίας άνω των 65, φοιτητές, για ηθοποιούς με ενημερωμένη κάρτα ΣΕΗ και θεατρολόγους με ενημερωμένη κάρτα θεατρολόγων), 8 ευρώ για άνεργους με κάρτα ΟΑΕΔ, ΑΜΕΑ, κατόχους κάρτας πολιτισμού ΥΠ.ΠΟ.Τ., για ομάδες θεατών πάνω από 10 άτομα, πολύτεκνους και μαθητές.
Προπώληση έως τις11 Ιανουαρίου 2016:10 ευρώ κανονικό & 8 ευρώ μειωμένο
Ειδική τιμή για τα μέλη της Εταιρείας Παπαδιαμαντικών Σπουδών: 8 ευρώ
Oι μαθητές της δραματικής σχολής του ΔΗΠΕΘΕ μπορούν να παρακολουθήσουν την παράσταση δωρεάν (και στη γενική στις 11 Ιανουαρίου στις 21.30)
Μια συμπαραγωγή του ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ Πάτρας με την εταιρεία θεάτρου
«ηθικόν ακμαιότατον»
ΚΡΙΤΙΚΕΣ & ΣΧΟΛΙΑ για την παράσταση(2009-2015)
ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ
«...Αφού όργωσε την Ελλάδα με το επιτυχημένο σόλο του πάνω στο αριστουργηματικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη "Ο Αμερικάνος", ο καλός ηθοποιός και σκηνοθέτης της νεότερης γενιάς Θανάσης Σαράντος επιστρέφει στην Αθήνα...»- Ιλειάνα Δημάδη -
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
«...Μόνος του στις σκηνές όπου έχει περιηγηθεί ανά την Ελλάδα ο Θανάσης Σαράντος υποδύεται όλα τα πρόσωπα ενός από τα λιγότερο γνωστά διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, με τον τίτλο «ο Αμερικάνος»…» -ΟλγαΣελλά -
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
«…Ό αγέραστος ‘Αμερικάνος' μας υπενθυμίζει τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει η ανθρώπινη μοναξιά και η αθεράπευτη καχυποψία απέναντι σε ο, τιδήποτε άγνωστο ή φαινομενικά ξένο…» -Ιωάννα Κλεφτόγιαννη –
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«…Είδα μια σμιλεμένη απλότητα, που ταίριαζε θαρρώ στη γοητευτική πλαστικότητα του πρωτότυπου κειμένου. Είδα με τι τρυφερότητα ανέβηκε στo άρμα των λέξεων και μας ταξίδεψε σε μέρη, σε χρόνους, σε ιδιώματα…» -Σάββας Πατσαλίδης-
ΕΒΔΟΜΗ ΚΑΒΑΛΑΣ
«...Ο Θανάσης Σαράντος εντυπωσίασε το κοινό με την ερμηνεία του – ή μάλλον θα έπρεπε να πούμε… τις ερμηνείες του, αφού στα διαλογικά μέρη του κειμένου μεταπηδούσε με αφοπλιστική άνεση από το ένα πρόσωπο στο άλλο …»-Λυδία Ελιόγλου -
Η ΑΞΙΑ
«…Η παράσταση κερδίζει το στοίχημα. Κι όταν τελειώνει δεν ξέρεις για τι απ'όλα να πρωτοχειροκροτήσεις. Ένα μονόπρακτο βασισμένο στον Παπαδιαμάντη, με έναν ηθοποιό και έναν συνθέτη επί σκηνής, αποδεικνύεται μακράν καλύτερο από άλλες πολυδιαφημισμένες υπερπαραγωγές.…» -ΦιλιώΡάγκου –
Tospirto.net
«...Τον Δεκέμβριο του 2009 ξεκίνησε το..."ταξίδι" του "Ο Αμερικάνος" του Παπαδιαμάντη μέσα από τη σκηνοθετική ματιά και ερμηνεία του Θανάση Σαράντου και έμελε να είναι μακρύ. Από τότε μέχρι σήμερα και πού δεν έχει παρουσιαστεί. Η διαχρονική αξία της ρέουσας παπαδιαμάντειας γλώσσας, το θέμα του διηγήματος που με έναν παράδοξο τρόπο γίνεται ξανά επίκαιρο στις μέρες μας, αλλά και η αφαιρετική και καλοδουλεμένη προσέγγιση του Σαράντου, είναι οι λόγοι που έδωσαν "πνοή" στην παράσταση η οποία συνεχίζει ακάθεκτη...»
-Έλενα Γαλανοπούλου-
Monopolis.gr
«…Ο Θανάσης Σαράντος είναι επί σκηνής ο άνθρωπος-«ορχήστρα»…»–Αργυρώ Σταυρίδη -
Η ΣΦΗΝΑ
«…Η σημασία του διηγήματος, που μετουσίωσε σε άριστο θεατρικό λόγο ο σχετικά νεαρός Θανάσης Σαράντος, είναι πρωτίστως η γλώσσα και το ταξίδι των θεατών σε μια άλλη Ελλάδα. Αυτή που δεν ζήσαμε, αυτή που δεν θα'ρθει ποτέ πάλι…»- Γιώργος Χριστοδούλου –
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
«…Η παράσταση εστιάζει στην ιδιαίτερη ευαισθησία και στον ρυθμό του λόγου των φτωχών και καταφρονεμένων προσώπων ενός οικουμενικού και πανανθρώπινου συγγραφέα…»- Γιώργος Βαϊλάκης -
Παραστάσεις - Περιοδείες
«Ο Αμερικάνος»του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβρη του 2009 στο μικρό θέατρο Άλεκτον στην Αθήνα.
Η παράσταση ταξίδεψε στηνΣκιάθομε αφορμή την επέτειο από τα100 χρόνια του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντηκαι έκτοτε παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία σε πάνω από25 πόλεις ανά την Ελλάδα. Ο «Αμερικάνος», εκτός από τις αθηναϊκές σκηνές (Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Θέατρο Ακροπόλ, Κινηματογράφος Τριανόν) στο διάστημα 2009-2015 έχει ταξιδέψει μέχρι τώρα σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Καβάλα, Λάρισα, Λαμία, Βόλο, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Βέροια, Χανιά, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Κέρκυρα και αλλού, με πάνω από 250 παραστάσεις.
Θανάσης Σαράντος – Βιογραφικό:
Ο Θανάσης Σαράντος σπούδασε υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και στο Watermill Center του Robert Wilson, Αγγλική φιλολογία και σκηνοθεσία κινηματογράφου στην New York Film Academy. Έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός με το Θέατρο Τέχνης, το Θεσσαλικό Θέατρο, το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου, το θίασο της Αλίκης Βουγιουκλάκη, το θέατρο Μεταξουργείο της Άννας Βαγενά, το θέατρο Εμπρός του Τάσου Μπαντή, το Μέγαρο Μουσικής και το Φεστιβάλ Αθηνών κ.α. Επίσης έπαιξε σε τηλεοπτικές σειρές και σε ελληνικές και ξένες κινηματογραφικές ταινίες. Ως σκηνοθέτης έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Από Μηχανής Θέατρο, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Ιδρυτής της εταιρείας θεάτρου «ηθικόν ακμαιότατον» έχει σκηνοθετήσει τα έργα: «Καλιγούλας» του Αλμπέρ Καμύ, «Ο Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ, «Ο Άσχημος» και «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι» του Μάριους φον Μάγιενμπουργκ, «Όνειρο στο Κύμα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Αναζήτηση Εργασίας» του Μισέλ Βιναβέρ, «Απομνημονεύματα» του Στρατηγού Μακρυγιάννη κ. α. Το 2009 σκηνοθετεί, διασκευάζει για το θέατρο και ερμηνεύει το διήγημα του Αλ. Παπαδιαμάντη «Ο Αμερικάνος», που παρουσιάζεται για 6 συνεχείς χρονιές (2009-2015) σε 25 πόλεις σε όλη την Ελλάδα και σε πάνω από 250 παραστάσεις. Τον Οκτώβριο του 2015 ο Θανάσης Σαράντος συμμετέχει με το δυναμικό του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας στο ανέβασμα του έργου του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η ζωή του Γαλιλαίου», σε σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου.