«Alfredo Rodriguez: Ένας από τους πιο δημιουργικούς και χαρισματικούς πιανίστες του 21ουαιώνα»
Quincy Jones
Με αυτά τα λόγια ο διάσημος παραγωγός της διεθνούς μουσικής σκηνής και μέντοράς του Quincy Jones χαρακτηρίζει τον 30χρονο Κουβανό πιανίστα Alfredo Rodriguez, που με το εκπληκτικό τρίο του θα σφραγίσει το τριήμερο της τζαζ «Jazz+Πράξεις 2015» του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων, το Σάββατο 13 Ιουνίου στις 21.30 στο Αίθριο του Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου.
To Alfredo Rodriguez Trio θα εμφανιστεί αποκλειστικά για το «Jazz+Πράξεις 2015» και για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Τον κορυφαίο πιανίστα, που ήταν υποψήφιος για βραβείο Grammy, θα πλαισιώσουν οι Ariel Bringuez Ruiz (σαξόφωνο) και Michael Olivera (ντραμς). Το τρίο, που ακολουθεί μια ξέφρενη πορεία στο διεθνές μουσικό στερέωμα, έχει εμφανιστεί στους πιο φημισμένους συναυλιακούς χώρους και φεστιβάλ της Αμερικής, της Ευρώπης και της Ασίας και κάθε του συναυλία αποτελεί γεγονός καταφέρνοντας να δημιουργήσει μια σπάνια επικοινωνία με το κοινό του. Έχει παίξει στα Playboy Jazz Festival, Detroit Jazz Festival, Monterey Jazz Festival, Newport Jazz Festival, San Francisco Jazz Festival, Αtlanta Jazz Festival, Blue Note Jazz Festival, Gilmore International Keyboard Festival, Jazz Roots Performing Arts Center Concert Series, North Sea Jazz Festival, Jazz In Marciac, Duc Des Lombards, Umbria Jazz Festival, Montreux Jazz Festival, Mawazine Festival (Μαρόκο), Mundo Latino Festival (Βραζιλία), Shangai International Film Festival (Κίνα), κ.α. Η παρθενική του εμφάνιση σε συναυλία στην Αμερική έγινε στο Playboy Jazz Festival όταν άνοιξε τη συναυλία του διάσημου Wayne Shorter και έκτοτε η καριέρα του ακολούθησε ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Έχει μοιραστεί τη σκηνή με μουσικούς όπως τους Wayne Shorter, Herbie Hancock, Patti Austin, McCoy Tyner, Esperanza Spalding, Richard Bona, Lionel Loueke, James Ingram κ.α. Μια από τις πιο γνωστές συνθέσεις του επιλέχτηκε σαν το επαγγελματικό θέμα της Παγκόσμιας Έκθεσης της Σαγκάης το 2010, ενώ έχει επιλεγεί από την Mercedes Benz και την Louis Vuitton για να παρουσιάσει μουσικά σόου τους.
Γεννημένος στην Αβάνα της Κούβας, γιος του δημοφιλούς τραγουδιστή, παρουσιαστή της τηλεόρασης και διασκεδαστή με το ίδιο όνομα (Alfredo Rodriguez), ο διακεκριμένος πιανίστας άρχισε την τυπική μουσική του εκπαίδευση σε ηλικία 7 ετών. Κρουστά και όχι πιάνο ήταν η πρώτη του επιλογή. Σε ηλικία 10 ετών στράφηκε στο πιάνο, που ήταν τελικά το μονοπάτι που ακολούθησε. Αποφοίτησε από το Conservatorio Amande Roldan και μετά από το Instituto Superior de Arte. Είχε μια πλήρη κλασική εκπαίδευση και έμαθε πολλά λαϊκά μουσικά είδη στη σκηνή παίζοντας στην ορχήστρα του Πατέρα του από 14 ετών. «Είχα την ευκαιρία να δίνω παραστάσεις κάθε μέρα και να γράφω ενορχηστρώσεις για όλα τα είδη μουσικής: boleros, rock ΄ n΄roll, χορευτική μουσική. Έτσι έμαθε τον τρόπο να είναι κάποιος επαγγελματίας μουσικός», σημειώνει ο ίδιος.
Εισήχθη στον κόσμο της τζαζ και του αυτοσχεδιασμού του στα 15 του, όταν ένας θείος του τού έκανε δώρο τον δίσκο «The Koln Concert» του Keith Jarrett. Όπως ο ίδιος λέει μέχρι τότε στον κόσμο του υπήρχαν μόνο ο Μπαχ, ο Μότσαρτ και ο Μπετόβεν και δεν γνώριζε τίποτα για τον αυτοσχεδιασμό ώσπου ήρθε ο Jarrett και του άλλαξε τη ζωή.
Το 2006 επιλέχτηκε ανάμεσα σε 12 ξεχωριστούς πιανίστες να παίξει στο Montreux Jazz Festival. Εκεί τον άκουσε ο superstar παραγωγός και βραβευμένος με Grammy Quincy Jones, που συνδέθηκε με ονόματα-θρύλους όπως τους Frank Sinatra, Miles Davis, Herbie Hancock, Michael Jackson, Stevie Wonder, και βρέθηκε μπροστά σε έναν νέο μουσικό που «πετά στο πιάνο συνεπαίρνοντας την κουλτούρα του και την ψυχή του».
Πέρασαν τρία χρόνια και το 2009, μετά από μια περίοδο που έπαιζε με τον πατέρα του στο Μεξικό, πήρε τη μεγάλη απόφαση παίρνοντας «μια βαλίτσα, μια μπλούζα, ένα τζιν και τη μουσική του» και μετακινείται στις ΗΠΑ. «Ανάπνευσα την κουβανική μουσική. Ζώντας έξω από την πατρίδα μου, δημιουργώντας και παίζοντας μουσική συνειδητοποίησα και άλλα στοιχεία μου και ανακάλυψα ποιος είμαι. Έψαξα διαφορετικά στυλ, διαφορετικούς ρυθμούς της κουβανικής μουσικής. Ανακάλυψα τον Conga Santiaguera, έναν ρυθμό από το Σαντιάγκο στην Ανατολική Κούβα, αφροκουβανική μουσική και επίσης την musica guajira (country music). Aνακαλύπτω τις ρίζες μου και ψάχνω για τη δική μου θέση στην κουβανική μουσική», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Στο δισκογραφικό του ντεμπούτο με τίτλο «Sounds of Space», που κυκλοφόρησε το 2011 με την υποστήριξη του Quincy Jones, ο Αlfredo Rodriguez ανανέωσε την τζαζ με τα περίπλοκα πιανιστικά του μπιτ, τους μακριούς χρόνους του, την ανατρεπτική του οπτική, μένοντας μακριά από στείρους εντυπωσιασμούς. Ο δίσκος, όπου παρουσιάστηκε η καινοτομία του Κουβανού πιανίστα στον τόνο, το τέμπο και το ταπεραμέντο, παράλληλα είχε γερές δόσεις ψυχής και συναισθήματος.
Στο δεύτερο δίσκο του με τίτλο «Τhe Invasion Parade», που κυκλοφόρησε το 2014, εξερευνά τις μνήμες του στην Κούβα, τους ανθρώπους και τον πολιτισμό που άφησε πίσω του. Με παραγωγό τον Quincy Jones πλαισιώνεται από πολλούς δημοφιλείς καλεσμένους: την διάσημη μπασίστα και τραγουδίστρια Esperanza Spalding, τον ντράμερ από το Πουέρτο Ρίκο Henry Cole, τον κρουστό και τραγουδιστή Pedrito Martinez και τον Βούλγαρο μπασίστα Peter Slavor. Πρόκειται για μια πολύχρωμη και διεθνική ομάδα που ο κάθε μουσικός συνεισφέρει στην σπάνια αυτή ανάμιξη των πολιτισμών. Στο άλμπουμ συνδυάζονται περίτεχνα 9 πρωτότυπα κομμάτια-συνθέσεις του Rodriguez και σπουδαίες διασκευές ονομαστών λάτιν standards όπως τα «Guantanamera» του Joseito Fernandez, «Veinte Anos» της Maria Teresa Vera και «Quizas Quizas». «Για μένα η μουσική έρχεται από τις εμπειρίες της ζωής μου και αντανακλά την πραγματικότητα που έζησα. Ωστόσο η μουσική μου είναι πολύ επηρεασμένη και από την σύγχρονη μουσική-Messiaen, Bartok, Prokofiev- και προσπάθησα να φέρω την εμπειρία μου και τον ήχο μου στην κουβανική μουσική προκειμένου αυτή να πάρει ένα διαφορετικό χώρο», υπογραμμίζει φωτίζοντας τις απροσδόκητες και βαθιές μεταμορφώσεις της κουβανικής μουσικής στο έργο του.
Σχετικά με τον τίτλο του άλμπουμ ο πιανίστας εξηγεί: «H εισβολή για την οποία μιλώ στο "The Invasion Parade" είναι ειρηνική". Πρόκειται για την παραδοσιακή γιορτή που γίνεται κάθε χρόνο για το τέλος του πολέμου της Ανεξαρτησίας στο Σαντιάγο. Όλοι βρίσκονται στους δρόμους και παίρνουν μέρος σε αυτή την παρέλαση, χορεύοντας, τραγουδώντας αυτοσχεδιαζόμενους στίχους και παίζοντας κάθε πιθανό μουσικό όργανο. Ο όρος invasion (εισβολή) αναφέρεται στην εισβολή των δρόμων από τους ανθρώπους που έρχονται να συμμετάσχουν, να ενωθούν και να γιορτάσουν. Εγώ ήθελα με το δίσκο αυτό να προσθέσω μια προσωπική πινελιά στην κουβανέζικη μουσική, που να προέρχεται από κάπου αλλού. Σας προσκαλώ σε αυτή τη γιορτή!».
ΚΡΙΤΙΚΕΣ
Το «Invasion Parade» είναι μια μίξη από μια ρυθμική υπερβολή, από μια συγκινησιακή ονειροπόληση, εμπνευσμένη από την πρώτη περίοδο του Miles Davis και από μια όμορφη πιανιστική ενέργεια
Le Monde
Ένας πιανίστας ασυγκράτητης ευφυίας δημιούργησε ένα άλμπουμ σπάνιας και πολύτιμης ομορφιάς. Η μουσική δημιουργήθηκε από μια άλλη διάσταση. Ο κύριος Rodriguez είναι εξαιρετικός. Η ανεξάντλητη δημιουργία του και η μουσική του είναι σχεδόν καρναβαλική, στον τόνο και στον τρόπο. Κανένας πιανίστας δεν είναι σαν αυτό τον βιρτουόζο.Ο κύριος Rodriguez πετά και ξεφεύγει από τα συμβατικά όρια.
Latin Jazz Net
Η γαλλική επιρροή και η επίδραση της μουσικής της Αϊτής και του Σαντιάγκο της Κούβας, τα φολκλορικά στυλ της παράδοσης και οι αδυσώπητες πολυρυθμίες της αφροκουβανικής μουσικής δημιουργούν ένα υψηλής προσωπικής ποιότητας μωσαϊκό.
Downbeat
O Zαν Ντεριντά της σάλσα, ο Νίτσε των πλήκτρων της αφροκουβανικής μουσικής, ο Martial Solar της Yoruba, ο Χαϊντέγκερ του ήχου. France Inter "Erudit Doudam"
Το γνωστό στάνταρντ «Guantanamera» σε κερδίζει. Ο αυτοσχεδιασμός του Rodriguez ταλαντεύεται μέσα στη γνωστή μελωδία του τραγουδιού μέχρι να ξεχάσει ο ακροατής τη μελωδία που γνώριζε. Είναι τόσο εφευρετικός ο ήχος, που δεν θέλεις να ακούσεις πάλι το κομμάτι στην αρχική του εκτέλεση.
KCSM
Οι περιπλοκότητες του αυτοσχεδιασμού και η ταχύτητα των χεριών του ήταν απερίγραπτες να τις παρακολουθήσεις και αυτό που μπορούσες να δεις ήταν ένα σύμπλεγμα δακτύλων να χτυπούν τα πλήκτρα.
Living Out Loud Los Angeles
Μια δυνατή χρονιά για την τζαζ της Καραϊβικής, που συνεχίζει να αναμοχλεύει την παράδοση και μας προσφέρει ένα χαρισματικό άλμπουμ του πιανίστα Alfredo Rodriguez αναδεικνύοντας τις κουβανικές λαϊκές ρίζες του.
Financial Times
H μουσική του είναι ένα μπουκέτο συγκίνησης, ένα γράμμα αγάπης στην Κούβα κι ένα προοδευτικό παθιασμένο μείγμα πολλών χρωμάτων.
Goldmine Magazine
O εκπληκτικός Κουβανός βιρτουόζος του πιάνου-ανακάλυψη του Quincy Jones αναδεικνύεται συγκρίσιμος με μεγάλες πιανιστικές μορφές της τζαζ όπως o Art Tatum, ο Bill Evans και ο Keith Jarrett.
Boston Globe
O Alfredo παίζει με μια βαθιά και πλούσια αρμονική παλέτα, διακριτικές αποχρώσεις και μεταμορφώσεις εκτελούνται με χειρουργική ακρίβεια, ενώ το αποτέλεσμα είναι ζωντανό και αιθέριο. Ένας από τους καλύτερους του 2014.
Critical Jazz
To φαινόμενο του κουβανικού πιάνου έδειξε ότι το μέλλον της τζαζ είναι σε καλά χέρια.
The OC Register
O Alfredo Rodriguez είναι η πιο ευχάριστη έκπληξη του φεστιβάλ. Σε αντίθεση με άλλους Κουβανούς πιανίστες, είναι ο μοναδικός πιανίστας που ο ήχος του μοιάζει περισσότερο με ένα μείγμα Bill Evans, Kenny Werner, Fred Hersch μέχρι και την πιανιστική άποψη του Thelonious Monk διατηρώντας την κληρονομιά της Κούβας. Αν ο Σοπέν είχε γεννηθεί στην Αβάνα, κάπως έτσι θα ακουγόταν. Η ερμηνεία του «Body and Soul» ήταν η πιο αντιθετική εκδοχή πλήκτρων που μπορώ να θυμηθώ και η εκτέλεση του πιανιστικού ρυθμού του «Frete Jacques» μετατράπηκε σε μια έξοχη τζαζ μπαλάντα. Τεχνική μαεστρία που δεν είναι πομπώδης.
Jazz Police
«Ένας από τους πιο δημιουργικούς και χαρισματικούς πιανίστες του 21ου αιώνα»
Quincy Jones
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
10 ευρώ ανά βραδιά
22 ευρώ ενιαίο για το τριήμερο
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου «Απόλλων» (Πλατεία Γεωργίου Α, τηλ: 2610-273613), βιβλιοπωλείο Discover (Πατρέως 30, τηλ: 2610-624916), βιβλιοπωλείο 38ο 14' (Κολοκοτρώνη 34, τηλ. 2610-279.481), Οπτικά Καραμούζη (Μαιζώνος 92, τηλ: 2610-274728)