Ο Αντιδήμαρχος Έργων Υποδομής του Δήμου Πατρέων, Χρήστος Κορδάς, παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα "Γνώμη", με θέμα τα μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη στον Δήμο.
Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:
***Ποδηλατόδρομος, ανάπλαση Έλους Αγυιάς, αναπλάσεις Άνω και Κάτω Πόλης είναι έργα με έντονο περιβαλλοντικό και οικιστικό αποτύπωμα. Πώς εξελίσσονται;
"Η Δημοτική Αρχή και οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου μας θεωρούν πολύ σημαντικά τα παραπάνω έργα λόγω της ωφελιμότητάς τους για την ζωή του πατραϊκού λαού.
Έχουν εγκριθεί οι μελέτες και έχουν δημοπρατηθεί τα περισσότερα έργα, κάποια ήδη κατασκευάζονται και λίγα δημοπρατούνται τις επόμενες εβδομάδες, χρηματοδοτούνται δε κυρίως από το ΕΣΠΑ.
Είναι παρεμβάσεις ιδιαίτερα μεγάλου προϋπολογισμού και θα επιδράσουν κατά τρόπο θετικό στην λειτουργία και στην εικόνα της πόλης όσον αφορά παραμέτρους όπως περιβάλλον, κυκλοφοριακό, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, πολιτισμός, αθλητισμός, στάθμευση, ανάδειξη του αρχιτεκτονικού μας πλούτου, έξυπνα συστήματα, φωτισμός κλπ.
Η Πάτρα θα αποκτήσει πολλαπλάσιες διαδρομές πεζών, ποδηλάτων. Ο Άγιος Ανδρέας θα συνδέεται με το Φρούριο. Η κάτω πόλη με την Άνω πόλη. Θα αναπλαστούν οι ιστορικές μας σκάλες. Θα πεζοδρομηθεί σημαντικό μέρος της Μαιζώνος, της Υψηλάντου, της Παντοκράτορος, της Αγίου Νικολάου, της Σισίνη κ.ά.
Τα προσεχή χρόνια η πόλη μας, ιδιαίτερα στο ιστορικό κέντρο, θα είναι ένα μεγάλο εργοτάξιο. Ζητάμε προκαταβολικά την κατανόηση όλων για την αναστάτωση που προκαλείται την περίοδο κατασκευής των έργων.
Για μια ακόμα φορά θέλουμε να εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας στις Τεχνικές μας Διευθύνσεις για την σπουδαία δουλειά τους".
***Κυκλοφοριακό. Ένα τεράστιο πρόβλημα για την Πάτρα. Μετά την διάνοιξη της Κανακάρη και τη λειτουργία της Μίνι Περιμετρικής δεν υπήρξαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Τι να περιμένουμε;
"Η κατασκευή της Μίνι Περιμετρικής έχει χωρίς αμφιβολία εντυπωσιακά θετικά αποτελέσματα στα κυκλοφοριακά προβλήματα του Ιστορικού Κέντρου. Ήδη η κίνηση σε αυτή τη νέα οδό είναι πολύ πυκνή και έχει συντομεύσει πολύ την διέλευση οχημάτων, έχει αλλάξει τις συνήθειες των οδηγών όλης της ευρύτερης περιοχής.
Δεδομένου του πληθυσμιακού μεγέθους, της γεωμετρίας των οδών της Πάτρας, την συγκέντρωση των Υπηρεσιών και του εμπορίου στο κέντρο, την έλλειψη ικανού δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων ώστε να πολλαπλασιαστεί η μετακίνηση με τους τρόπους αυτούς, την ανάπτυξη γραμμικών κέντρων κατά μήκος οδών κλπ. είναι πρώτιστη ανάγκη η Πάτρα να αποκτήσει ένα νέο σύστημα Δημόσιων Συγκοινωνιών. Σύστημα διαφορετικό από το σημερινό, που έχει ξεπεραστεί προ πολλού, και αυτό επιδιώκουμε.
Απαιτούνται συνεπώς συνολικές δράσεις νέου Σχεδιασμού και υλοποίησής του και κυβερνητικές αποφάσεις με τα ανάλογα κονδύλια από προγράμματα χρηματοδότησής τους.
Παραμένουν δηλαδή άλυτα ζητήματα όπως το καίριο θέμα έλλειψης δημόσιου χαρακτήρα σύγχρονων φθηνών και επαρκών μέσων Αστικής συγκοινωνίας με πυκνά δρομολόγια στο χώρο και στο χρόνο. Επίσης το διπλοπαρκάρισμα, η τροφοδοσία καταστημάτων με φορτηγά σε ακατάλληλες ώρες κλπ.".
***Θαλάσσιο μέτωπο. Εν αναμονή των αποτελεσμάτων του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Πού εστιάζεται η επόμενη μέρα;
"Η παραχώρηση για 99 χρόνια ολόκληρου του παραλιακού μας μετώπου, αποτελεί μια μοναδική επιτυχία του πατραϊκού λαού που επιτεύχθηκε με αγώνες και κινητοποιήσεις.
Η πόλη θα αλλάξει ριζικά την παραθαλάσσια φυσιογνωμία της. Η απήχηση που είχε η κατασκευή του Νότιου Πάρκου αποδεικνύει ότι ο λαός μας απορρίπτει αποφασιστικά την πολιτική που εν ονόματι της Ανάπτυξης επεδίωκαν και επιδιώκουν να οικοπεδοποιήσουν τον χώρο για εμπορικά κέντρα, γραφεία και μαγαζιά.
Ο Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί στο πρώτο του μέρος και έχουν υποβληθεί 17 μελέτες Ιδεών.
Η αρμόδια Επιτροπή που αποτελείται από Αρχιτέκτονες κύρους (καθηγητές κ.ά.) θα επιλέξει τις καλλίτερες μελέτες οι οποίες θα προχωρήσουν σε επόμενο στάδιο προμελετών από το οποίο θα προκύψει η καλλίτερη. Την «επόμενη μέρα» θα ανατεθεί η οριστική μελέτη και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση για την κατασκευή, από το ΕΣΠΑ ή άλλα προγράμματα, του καίριας σημασίας για την πόλη μας έργου.
Ελπίζουμε ότι από αυτή την τεράστια προσπάθεια που έχει καταβληθεί και την ολοκλήρωση μιας διαδικασίας ώστε να προκύψει ένα ιδιαίτερα καλό αποτέλεσμα αντάξιο της ιστορικής μας πόλης".
***Η πανδημία κατά πόσο επηρέασε την εξέλιξη των προγραμματισμένων έργων, αλλά και της δρομολόγησης νέων;
"Η πανδημία καθυστέρησε και καθυστερεί την εξέλιξη των έργων σε όλα τα πεδία και τους τομείς ιδιαίτερα όμως στο σχέδιο της κατασκευής τους.
Έχουμε ήδη επιτύχει την χρηματοδότηση πρωτοφανούς ύψους χρήσιμων και απαραίτητων έργων με προϋπολογισμό της τάξεως των 150 εκ. ευρώ, δεκαπλάσιων από κάθε άλλη περίοδο.
Οι Τεχνικές μας Υπηρεσίες κατάφεραν θαυμαστά αποτελέσματα με κέφι, δουλειά, γνώση και δύναμη κατανοώντας τον μοναδικό ρόλο τους στην βελτίωση της ζωής του λαού μας.
Παρά την πανδημία έχουν πρόσφατα ολοκληρωθεί νέες μελέτες και διαδικασίες χρηματοδότησης νέων έργων πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Ο πατραϊκός λαός, όλες σχεδόν οι συνοικίες της πόλης απολαμβάνουν δεκάδες έργα, και στις συνθήκες της πανδημίας, που αφορούν την νεολαία (Παιδικοί σταθμοί, παιδικές χαρές, σχολεία, αθλητισμός) και όλους τους πολίτες αφού είναι έργα οδοποιίας, πολιτισμού, διαμόρφωσης ελεύθερων χώρων κλπ.".
***Τι γίνεται με το έργο της ανάπλασης των αποθηκών του ΑΣΟ για το οποίο αναζητείται ακόμη «ανάδοχος»;
"Αυτή την στιγμή δεν έχουμε Ανάδοχο. Αυτό συνέβη λόγω καθυστερήσεων στην μετακίνηση ορισμένων καρναβαλικών ομάδων που δραστηριοποιούνταν στο χώρο του ΑΣΟ. Τελικά φέτος τον Μάϊο με δυσκολία μεταφέρθηκαν οι κατασκευές τους στο Καρναβαλικό Συνεργείο στον Γλαύκο. Επίσης δεν έχουμε Ανάδοχο λόγω ύπαρξης υπερβολικών ίσως εκπτώσεων και αλλαγών σε επιλογές εργολάβων ή και άλλων αιτιών.
Πριν επαναδημοπρατηθεί το έργο και προκειμένου να μην υπάρχουν και άλλες γραφειοκρατικού τύπου καθυστερήσεις καταβάλλεται προσπάθεια να ανατεθεί σε κάποια επόμενη από τις εργοληπτικές εταιρείες κατά σειρά ύψους προσφοράς τους στον διαγωνισμό.
Οι αποθήκες του ΑΣΟ είναι από τα σημαντικά έργα που θα γίνει οπωσδήποτε και θα αναβαθμιστούν οι νότιες γειτονιές της Πάτρας. Θα δώσει διέξοδο στην δραστηριότητα της νεολαίας, στον πολιτισμό, στην μόρφωση.
Ήδη έχουν γίνει συζητήσεις με τον Περιφερειάρχη κ. Φαρμάκη για εκ νέου χρηματοδότηση του έργου με θετικά αποτελέσματα".
***Έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για την σύνταξη του Τεχνικού Προγράμματος 2021. Ποιες είναι οι κυρίαρχες προτεραιότητες της δημοτικής Αρχής;
"Το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2021 θα περιλαμβάνει - εκτός των σε εξέλιξη έργων που έχουν εγκριθεί οι χρηματοδοτήσεις – και νέα έργα.
Οι προτεραιότητες αφορούν τις γειτονιές, την παιδεία, τη νεολαία, τον πολιτισμό, το πράσινο, την απόκτηση ελεύθερων χώρων, την διαχείριση απορριμμάτων, τον παραπέρα εξοπλισμό των Υπηρεσιών μας.
Ήδη έχουν αρχίσει οι σχετικές συζητήσεις στα Διαμερίσματα και στα τοπικά Συμβούλια. Δυστυχώς όμως λόγω κορονοϊού υπάρχει αδυναμία επαρκούς αριθμού ζωντανών επαφών του Δημάρχου και της Δημοτικής Αρχής με τους δημότες σε κάθε διαμέρισμα, όπως γίνονταν, με μεγάλη συμμετοχή, κάθε χρόνο.
Το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2021 θα είναι ένα τεράστιου ύψους πρόγραμμα έργων αφού έχουν εγκριθεί, από το Δημοτικό Συμβούλιο, νέες μελέτες και χρηματοδοτήσεις από διάφορα προγράμματα.
Η πόλη μας όμως έχει τεράστιες ελλείψεις στις υποδομές της και χρειάζεται επιπλέον έργα και δράσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων.
Καθοριστικός παράγοντας για την υλοποίηση των νέων έργων είναι το να προστεθεί νέο δυναμικό μηχανικών και τεχνικών στις Τεχνικές μας Υπηρεσίες αφού συνταξιοδοτούνται δεκάδες στελέχη του Δήμου.
Σε ιδιαίτερα δύσκολη οικονομικά και κοινωνικά περίοδο με ομαδικό πνεύμα, με νοικοκυροσύνη, με γνώση και καταβολή κάθε απαιτούμενου κόπου οι Διευθύνσεις μας, σχεδόν ο κάθε εργαζόμενος έχουν συμβάλλει στην προσπάθεια για βελτιώσεις της ζωής του πατραϊκού λαού. Και αυτό είναι το ισχυρότερό μας κίνητρο για να επιτύχουμε ακόμα πιο πολλά και χρήσιμα έργα".