Με πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής συνεδριάζει, αυτή την ώρα, με τηλεδιάσκεψη, η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης με αντικείμενο συζήτησης τα δημοτικά τέλη και το τεχνικό πρόγραμμα για το 2022.
Στην τηλεδιάσκεψη έχουν προσκληθεί να συμμετέχουν 35 εκπρόσωποι φορέων και 7 δημότες.
Στην εισήγησή του ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, ανέφερε:
«Αρχικά, ευχόμαστε σε όλους καλή και αγωνιστική χρονιά. Το 2022 να είναι η χρονιά που οι εργαζόμενοι, συνολικά ο λαός, θα πιστέψουν στη δύναμή τους, θα αντλήσουν αισιοδοξία από αυτή και θα βάλουν στο στόχαστρο τον πραγματικό τους αντίπαλο, το καπιταλιστικό σύστημα που γεννά όλα τα αδιέξοδα που βιώνουμε σήμερα.
Το 2021 ήταν μια χρονιά δύσκολη για τη ζωή και τα δικαιώματα του λαού μας, γιατί σημαδεύτηκε από τις επιπτώσεις της κυβερνητικής διαχείρισης της πανδημίας, από την κατάρρευση των δημόσιων συστημάτων υγείας, από την επιβολή κι άλλων αντιλαϊκών μέτρων, καθώς και από το κύμα ακρίβειας, που δοκιμάζει κι άλλο τις αντοχές της λαϊκής οικογένειας.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζει την πολιτική αποθέωσης της ατομικής ευθύνης, ως άλλοθι για να μην παίρνει τα αναγκαία μέτρα προστασίας από την πανδημία, για να μη στηρίζει το δημόσιο σύστημα υγείας. Αφήνει ανοχύρωτο το λαό μας, με τα κρούσματα να έχουν φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα και τους κλινικάρχες να θησαυρίζουν στην πλάτη του. Ειδικά στην Πάτρα, είδαμε τις τελευταίες μέρες τις εικόνες από το Νοσοκομείο του Αγίου Ανδρέα, αλλά και από τα άλλα νοσοκομεία, κέντρα υγείας, διαγνωστικά κέντρα, φαρμακεία κτλ. Την ίδια στιγμή, το Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος που έκλεισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζει να παραμένει κλειστό, ενώ δεν έχει υιοθετηθεί ούτε ένα αίτημα του λαϊκού κινήματος και των φορέων της πόλης, όπως είναι η επίταξη του Θεραπευτηρίου «Ολύμπιον», που θα αποσυμφόριζε κάπως τα άλλα νοσοκομεία, που λειτουργούν πια ως «μίας νόσου», με αποτέλεσμα να έχει ανέβει η συνολική θνητότητα και στην πόλη μας, η οποία είναι κατά 17% αυξημένη σε σχέση με το 2019. Η κατάσταση μάλιστα, το 2022, θα χειροτερέψει, καθώς ο νέος Κρατικός Προϋπολογισμός προβλέπει μείωση χρηματοδότησης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας κατά 52%. Καλούμε άλλη μία φορά το λαό να εμβολιαστεί και ταυτόχρονα να εντείνει την πάλη του για μέτρα προστασίας της ζωής και της υγείας του.
Επιπλέον, όσον αφορά στο κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων, πρόκειται ουσιαστικά και πάλι για αποτέλεσμα της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κεφαλαίου. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της πολιτικής απελευθέρωσης της ενέργειας, της απολιγνιτοποίησης, της μονοκαλλιέργειας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, της εισαγωγής του όλο και ακριβότερου φυσικού αερίου. Η ακρίβεια, η εκτίναξη των τιμών ενέργειας και οι φόροι «γονατίζουν» τα λαϊκά νοικοκυριά, το λαϊκό εισόδημα εξανεμίζεται, καθώς όλα αυτά πατάνε πάνω στην ήδη δύσκολη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια, με ευθύνη των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας.
Πέραν των παραπάνω, όμως, το 2021 ήταν και η χρονιά, που γεννήθηκε το σύνθημα «Μόνο ο λαός μπορεί να σώσει το λαό», μέσα στον αγώνα για την προστασία της ζωής και της περιουσίας όσων χτυπήθηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές, όσων χτυπήθηκαν από τη διαχρονική υποβάθμιση της αντιπυρικής, αντιπλημμυρικής, αντισεισμικής προστασίας. Αυτό το σύνθημα, μπορεί να δώσει ελπίδα για το 2022, να δώσει το μήνυμα για το δρόμο που πρέπει να βαδίσουμε.
Το πλαίσιο στο οποίο καλούμαστε ως Δήμος, να προγραμματίσουμε τα τεχνικά έργα και συνολικά τη λειτουργία της πόλης την επόμενη χρονιά, είναι ιδιαίτερα ασφυκτικό, καθώς η πολιτική που αναλύσαμε, έχει σοβαρές επιπτώσεις σε κάθε πτυχή της λειτουργίας μας.
Συνεχίζουν να φορτώνουν την Τοπική Διοίκηση με αρμοδιότητες, χωρίς φυσικά τους αναγκαίους πόρους. Αυτή τη στιγμή, είναι ουσιαστικά στην ευθύνη των Δήμων μία σειρά κρίσιμοι τομείς, όπως είναι τα έργα θωράκισης της ζωής και της περιουσίας του λαού, η αντιπλημμυρική, αντιπυρική, αντισεισμική προστασία, η συντήρηση των σχολικών μονάδων, η καθαριότητα των σχολείων, η Βοήθεια στο Σπίτι και γενικά η στήριξη των ασθενέστερων οικονομικά συμπολιτών μας, η λειτουργία των αθλητικών και των πολιτιστικών υποδομών και δραστηριοτήτων, καθώς και μία ακόμα σειρά τομείς, όπως είναι για παράδειγμα η ναυαγοσωστική κάλυψη, η φροντίδα των αδέσποτων ζώων κτλ.
Στόχος της Κυβέρνησης είναι να απορροφούμε τους κραδασμούς που προκαλεί στην κοινωνία η αντιλαϊκή πολιτική που εφαρμόζεται. Να είναι οι Δήμοι αρωγοί μιας βαθιά αντιδραστικής πολιτικής, που μεταφέρει στην ατομική ή οικογενειακή ευθύνη, την ικανοποίηση βασικών κοινωνικών αναγκών, διαφοροποιημένες και ανάλογα με το πορτοφόλι του καθενός.
Τη στιγμή που μέσω της φορολογίας, το κράτος συγκεντρώνει τα δημόσια έσοδα (φόρος φυσικών προσώπων, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, ειδικοί φόροι σε βενζίνη, πετρέλαιο, τσιγάρα, ποτά κτλ), αρνείται να δώσει στους Δήμους ακόμα και τη θεσμοθετημένη με το Ν. 352/2010 (Καλλικράτης), χρηματοδότηση μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), για να ασκήσουν τις αρμοδιότητές τους. Το συνολικό αυτό ποσό ανέρχεται στα 6 δις 150 εκατ. ευρώ (με μικρές διακυμάνσεις κατ’ έτος). Μέχρι το 2010 το ποσό αυτό δινόταν στους Δήμους (χωρίς φυσικά αυτό από μόνο του να λύνει τα λαϊκά προβλήματα, αφού η πολιτική που ασκούνταν παρέμενε ταξική, αντιλαϊκή), από το 2010 όμως μέχρι και σήμερα, δίνεται συνολικά 1 δις 850 εκατ. ευρώ, πράγμα που εντείνει τις δυσκολίες.
Η μείωση αυτή της χρηματοδότησης, που φτάνει στο 65% σε σχέση με το 2009 -και θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια-, οι τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό με ταυτόχρονη απαγόρευση προσλήψεων, υπηρετούν ένα και μοναδικό στόχο, να μετατραπούν οι Δήμοι σε έναν ελεγκτικό, «φορομπηχτικό» μηχανισμό και σειρά από τις πιο «ζωντανές» υπηρεσίες τους να περάσουν στα χέρια των επιχειρηματικών ομίλων. Γι’ αυτό η Κυβέρνηση της ΝΔ πήρε απόφαση για ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας, του ηλεκτροφωτισμού, του πρασίνου, κτλ.
Αντίστοιχος είναι βέβαια και σε αυτό το θέμα και ο Προϋπολογισμός του 2022, καθώς συνεχίζει περαιτέρω τις μειώσεις των επιχορηγήσεων προς τους Δήμους, κατά 137 εκατ. ευρώ, τη στιγμή, που το σύνολο των Δήμων ζητούν έστω την εφαρμογή του νόμου, να πάρουν δηλαδή αυτά που έχουν θεσμοθετηθεί και επιπλέον να αρχίσει η διαδικασία απόδοσης των παρακρατηθέντων πόρων. Για να έχουμε μια αναφορά σύγκρισης μεγεθών και τι πραγματικά καλύπτει η κρατική χρηματοδότηση, μόνο οι αμοιβές προσωπικού του Δήμου, χωρίς τα Νομικά Πρόσωπα, έφτασαν το 2020 τα 29 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι που πήραμε ήταν 23 εκατομμύρια ευρώ. Αντίστοιχα, το 2021, οι μισθοί ήταν 32.095.666€ και οι χρηματοδοτήσεις, μαζί με τις έκτακτες επιχορηγήσεις, λόγω covidήταν 25.808.094€. Ταυτόχρονα, η χρηματοδότηση που έχει ο Δήμος από τη Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΣΑΤΑ), μέσω της οποίας χρηματοδοτούμε το Τεχνικό Πρόγραμμα, έχει περιοριστεί σημαντικά, τόσο σ’ εμάς όσο και στο σύνολο των Δήμων και φτάνει το ύψος των 2.558.471€, συμπεριλαμβανομένων σε αυτά των πόρων για έργα στα σχολεία και για έργα πολιτικής προστασίας.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε πως, σύμφωνα με το Οικονομικό Παρατηρητήριο του Υπουργείου Εσωτερικών, η επιβάρυνση των Δήμων για το 2020, λόγω covid-19, ήταν 569 εκατομμύρια ευρώ και από αυτά αναπληρώθηκαν μόνο 169 εκατ. Ευρώ. Χαρακτηριστικά, ειδικά ο Δήμος Πατρέων, αντί να λάβει από τις έκτακτες επιχορηγήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, το ποσόν των 4.551.884,43€, που είναι το ποσόν που του αντιστοιχούσε, εάν γίνονταν σεβαστά τα κριτήρια κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, έλαβε 3.344.492€, ποσό μειωμένο κατά 1.207.392,43€ και κατά ποσοστό 26,53%. Συνολικά, κοιτώντας την πανελλαδική εικόνα, το Υπουργείο έδωσε λόγω covid, 169 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 400 εκατομμύρια ευρώ, τα επωμίστηκαν οι Δήμοι –άρα οι δημότες. Παράλληλα, η Κυβέρνηση απάλλαξε με νόμο από την πληρωμή δημοτικών τελών, τις εγκαταστάσεις και τα ακίνητα που πέρασαν στο ΤΑΙΠΕΔ, στερώντας το Δήμο από στοιχειώδη έσοδα. Έτσι, για παράδειγμα, το λιμάνι δε δίνει «δεκάρα», τη στιγμή που επιβαρύνει την πόλη με διάφορους τρόπους. Όλα αυτά τη στιγμή που η ακίνητη περιουσία των Δήμων υπόκειται από το 2013 σε φορολογία εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, πράγμα που έχει αφαιρέσει από το ταμείο του Δήμου 6 περίπου εκατομμύρια ευρώ μέχρι σήμερα.
Ο Δήμος μας, αλλά και το σύνολο των Δήμων, κινδυνεύει οικονομικά από την εκτίναξη των τιμών ενέργειας, που με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, θα αυξήσει κατά 40% το κόστος του δημοτικού φωτισμού, των εγκαταστάσεών μας, όπως και της κίνησης των οχημάτων μας. Ο Πρωθυπουργός, η Κυβέρνηση, αρνήθηκαν να δώσουν έκτακτη επιχορήγηση γι’ αυτή την εξέλιξη.
Άλλο σοβαρό ζήτημα, είναι η άρνηση της Κυβέρνησης να «αναβάλλει» ή να καταργήσει το τέλος ταφής απορριμμάτων για τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για ένα άδικο μέτρο, που φορτώνεται στους δημότες, τη στιγμή μάλιστα που για τις καθυστερήσεις στη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων, την αποκλειστική ευθύνη τη φέρουν οι κυβερνήσεις που γνωρίσαμε. Ειδικά για το Δήμο μας, όσον αφορά στα απορρίμματα, πρέπει να γνωρίζουμε ότι φέτος, εκτός των παραπάνω, θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την ανάγκη χρηματοδότησης των έργων απεγκλωβισμού από την Ξερόλακκα (αγορά οικοπέδου, σύνταξη μελετών για τις εγκαταστάσεις, κατασκευή των χώρων κτλ).
Παλεύοντας ενάντια στην κατάσταση που περιγράφουμε παραπάνω, η Δημοτική Αρχή της Πάτρας, από την πρώτη της μέρα, πάλεψε και παλεύει για να ανακουφίσει το λαό της πόλης, για να σηκώσει από πάνω του όσο περισσότερο βάρος μπορεί, πορεύτηκε σταθερά ως εργατική – λαϊκή αντιπολίτευση. Αντίστοιχα, από την πρώτη μέρα που ξέσπασε η πανδημία, βρεθήκαμε στο πλευρό των συμπολιτών μας, πήραμε μέτρα ανακούφισής τους, χωρίς ούτε μία στιγμή να μπει εμπόδιο το κόστος, ταυτόχρονα με τη δυναμική διεκδίκηση από την Κυβέρνηση και το κράτος.
Δώσαμε μεγάλη μάχη για να κρατηθεί ο λαός της πόλης μας όρθιος, για να μην εξαθλιωθεί, ώστε να είναι σε θέση και να διεκδικήσει. Γι’ αυτό το λόγο ο Δήμος της Πάτρας έχει να επιδείξει πρωτοφανές για όλη την Ελλάδα έργο στήριξης των πολιτών.
Δεν εφαρμόσαμε την κυβερνητική πολιτική, που προβλέπει για κάθε υπηρεσία που προσφέρει ο Δήμος, να βάζει το χέρι στην τσέπη των δημοτών. Παλέψαμε ενάντια στην εμπορευματοποίηση των Υπηρεσιών μας και ταυτόχρονα προχωρήσαμε σε μία σειρά μέτρα στήριξης, ενώ ταυτόχρονα έχουμε τα χαμηλότερα δημοτικά τέλη ανάμεσα στους μεγάλους Δήμους πανελλαδικά και παράλληλα, αποπληρώνουμε δάνεια, με τα οποία είχαν φορτώσει την πόλη οι προηγούμενες δημοτικές αρχές, τα οποία από τα 22 εκατ. ευρώ που ήταν όταν παραλάβαμε, αυτή τη στιγμή έχουν φτάσει στα 8.054.431€.
Ενδεικτικά, ανάμεσα στα μέτρα ανακούφισης που έχουμε πάρει, είναι η κατάργηση των τροφείων στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς για όσους έχουν εισόδημα έως 25.000€, η πρόσληψη καθαριστριών στα σχολεία, γιατί όσες προέβλεπε η Κυβέρνηση δεν επαρκούσαν σε καμία περίπτωση, ειδικά εν μέσω πανδημίας. Η κατάργηση των παρκόμετρων και η λειτουργία συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, η παροχή δωρεάν δημοτικών χώρων στάθμευσης εκατέρωθεν του κέντρου (Ακτή Δυμαίων, χώρος ΟΣΕ στον Άγιο Διονύσιο), με δωρεάν μεταφορά με λεωφορείο από και προς το κέντρο. Επίσης, δώσαμε δωρεάν πρόσβαση στις αθλητικές εγκαταστάσεις του Παμπελοποννησιακού Σταδίου (το οποίο παραλάβαμε εγκαταλειμμένο και αυτή τη στιγμή είναι σε θέση να φιλοξενεί διεθνείς αγώνες), του Λαδόπουλου, στο κλειστό γήπεδο της Αγίας Αλεξιώτισσας, στα δημοτικά ποδοσφαιρικά γήπεδα, παρά το γεγονός πως οι Κυβερνήσεις και το Υπουργείο Αθλητισμού δε δίνουν ούτε μια «δεκάρα» για τη λειτουργία τους.
Επιπλέον, η λειτουργία του Πολιτιστικού Οργανισμού, του ΔΗΠΕΘΕ, του Καρναβαλικού Οργανισμού, δεν υπακούει στους νόμους της ανταποδοτικότητας, αλλά της εξασφάλισης της πρόσβασης όλων των συμπολιτών μας, στις εκδηλώσεις και τις δράσεις τους.
Στηρίξαμε τον Κοινωνικό μας Οργανισμό, ο οποίος σήκωσε ένα πολύ μεγάλο βάρος, ειδικά κατά την περίοδο της πανδημίας, που οι συμπολίτες μας χρειάζονταν ιδιαίτερη βοήθεια. Αναπτύξαμε ένα πολυπλόκαμο δίκτυο Βοήθειας στο Σπίτι, διανομής τροφίμων και έτοιμου φαγητού, πράγμα φυσικά για το οποίο δε χαιρόμαστε, αφού θεωρούμε όνειδος στον 21ο αιώνα, με τις δυνατότητες της κοινωνίας να έχουν εκτοξευθεί, να πρέπει να μοιράζουμε τρόφιμα και οι Δήμοι να καλούνται να διαχειριστούν την ακραία φτώχεια.
Για τον λόγο αυτό, σε καμία στιγμή δε μείναμε μόνο σε αυτά τα μέτρα, αλλά αναπτύξαμε ένα μεγάλο πλαίσιο διεκδίκησης, σε συνεργασία με το λαό και τους φορείς της πόλης μας και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
- Όσον αφορά συγκεκριμένα στα δημοτικά τέλη, στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, πράγμα που αποτελεί και ξεχωριστό στοιχείο τόσο για τη σημερινή συζήτηση, όσο και για την αντίστοιχη που θα γίνει στο Δημοτικό Συμβούλιο, πρέπει αρχικά να πούμε ότι ως Δημοτική Αρχή, διεκδικούμε τη συνολική κατάργηση των ανταποδοτικών τελών, με χρηματοδότηση των Υπηρεσιών αυτών από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση των δημοτών, χωρίς δηλαδή να γίνεται δεύτερη και τρίτη φορολόγησή τους.
Παρά το ασφυκτικό πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε και αναλύσαμε παραπάνω, έχουμε προχωρήσει από το 2014 που αναλάβαμε τη Δημοτική Αρχή, σε 45% μείωση του οικιακού συντελεστή, από 1,95€/τ.μ. στο 1,08€/τ.μ. και σε 0,73€/τ.μ. το χαμηλότερο. Εντάξαμε τους βοηθητικούς χώρους χρήσης κατοικιών (αποθήκες, γκαράζ, ημιυπαίθριοι, πιλοτές κλπ) σε χαμηλό συντελεστή, που πια είναι 0,73€/τ.μ., αντί του συντελεστή που πλήρωναν μέχρι τότε, που ήταν αυτός των κύριων χώρων, 1,95€/τ.μ.
Με ταξικά κριτήρια, έχουμε απαλλάξει από τα τέλη κατά 100% -και μειώσει κατά 50% σε άλλες περιπτώσεις-, 12 κατηγορίες / ομάδες συνδημοτών μας (άποροι, άνεργοι, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες, δικαιούχοι Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) κτλ). Ακόμη, έχουμε προχωρήσει σε πλήρη απαλλαγή τελών στις κατοικίες που βρίσκονται: α) πέριξ του βιολογικού καθαρισμού, β) πέριξ του χώρου υγειονομικής ταφής της Ξερόλακκας.
Έχουμε δημιουργήσει, επίσης, ξεχωριστό χαμηλό συντελεστή για κοινωφελείς και μη κερδοσκοπικούς Συλλόγους και Ιδρύματα, που είναι 0,81€/τ.μ., ενώ πριν πλήρωναν τον επαγγελματικό συντελεστή 3,60€/τ.μ. Δηλαδή, τον πήγαμε 4 φορές πιο κάτω. Στους κοινωφελείς και μη κερδοσκοπικούς αυτούς Συλλόγους και Ιδρύματα έχουμε εντάξει τη Μέριμνα, την Κιβωτό της Αγάπης, το Άσυλο Ανιάτων, το Κωνσταντοπούλειο, την Αγία Σκέπη κλπ, όπως επίσης Πολιτιστικούς και Εκπολιτιστικούς Συλλόγους, το Εργατικό Κέντρο και τον Εμπορικό Σύλλογο. Τώρα, θα ενταχθεί και το κτίριο των «Μαχητών».
Όσον αφορά στον επαγγελματικό συντελεστή, το 2014 που τον παραλάβαμε ήταν στο ύψος των 3,60€/τ.μ και τώρα τον έχουμε πάει στα 3,06€/τ.μ. Επιπλέον, το 2021, προχωρήσαμε σε επιπλέον μείωση 50% στα τέλη ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, πράγμα που δεν ήταν κυβερνητική απόφαση, αλλά τη λάβαμε ως Δήμος. Αντίστοιχα και στις λαϊκές αγορές και τα περίπτερα, οι μειώσεις που έγιναν ξεπέρασαν το 50%.
Αντιθέτως, προχωρήσαμε σε αύξηση των δημοτικών τελών στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Οι εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, η ΔΕΗ, ο ΔΕΔΔΗΕ, ο ΟΤΕ, οι τράπεζες, οι αλυσίδες super market, οι βιομηχανίες κλπ, έχουν συντελεστή 4,5 €/τ.μ., ενώ πριν αναλάβουμε τη δημοτική αρχή, πλήρωναν τον ίδιο συντελεστή με τους μικρομεσαίους και αυτοαπασχολούμενους επαγγελματίες.
Τα μέτρα που πήραμε πέρυσι, επέφεραν μείωση των εσόδων στα ανταποδοτικά τέλη κατά 17,55%, δηλαδή κατά 3.540.000€. Μείωση είχαμε και στα ίδια έσοδα κατά 11,14%, δηλαδή κατά 1.170.000€. Συνολικά, συνεπώς, η μείωση εσόδων έφτασε στα 4.710.000€ (28,69%). Αυτά τα λέμε, για να είναι εις γνώσιν όλων, το πλαίσιο μέσα στο οποίο η Δημοτική Αρχή της Πάτρας, καταβάλλει τη μεγάλη προσπάθεια στήριξης και ανακούφισης των λαϊκών στρωμάτων της πόλης.
Για τη νέα χρονιά αναμένεται μεγαλύτερη μείωση, λόγω της ένταξης στην οικονομική ζωή των χαμηλών συντελεστών από την αρχή της χρονιάς. Η εκτίμηση ότι τα τετραγωνικά θα εξισορροπούσαν τις σοβαρές μειώσεις δεν επαληθεύτηκαν, γιατί τα περισσότερα «κρυμμένα» τετραγωνικά ήταν βοηθητικοί χώροι.
- Όσον αφορά στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου μας, πρόκειται για προγραμματισμό έργων, της τάξης των 90 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι προτεραιότητές μας και τα 7 χρόνια που βρισκόμαστε στη Δημοτική Αρχή και καταρτίζουμε Τεχνικό Πρόγραμμα, αφορούν κυρίως τις λαϊκές γειτονιές, τη νεολαία και τα παιδιά, τις υποδομές ύδρευσης – αποχέτευσης και συνολικά τις αστικές υποδομές που μπορούν να βελτιώσουν τη ζωή στην πόλη μας. Επιπλέον, έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση στο σχεδιασμό της διαχείρισης των απορριμμάτων, σε συνεχή αντιπαράθεση με τις κυβερνητικές πολιτικές, που θέλουν να περάσουν και αυτό το κόστος στο λαό.
Πέραν αυτών, έχουμε μέχρι τώρα εγκεκριμένη χρηματοδότηση έργων, που υπερβαίνει τα 250 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ταυτόχρονα έχουμε αναπτύξει ένα διεκδικητικό πλαίσιο, το οποίο σε αρκετές περιπτώσεις μας έχει δώσει και αποτελέσματα, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της διέλευσης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα, η οποία σύμφωνα με το σχεδιασμό που υπήρχε θα περνούσε επίγεια, μέσα από την πόλη, ενώ σήμερα, μετά από αγώνες, η Κυβέρνηση δημοπράτησε το έργο με 5,16 χιλιόμετρα υπογειοποίησης. Ταυτόχρονα, εμείς θα συνεχίσουμε τη διεκδίκησή μας, ώστε να υπογειοποιηθεί και το τμήμα Ρίο – Κανελλοπούλου.
Πέραν αυτού, διεκδικούμε από την Κυβέρνηση της ΝΔ –όπως κάναμε και πριν, από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ- και μία σειρά άλλα έργα - παρεμβάσεις, όπως είναι η παραχώρηση του Ριγανόκαμπου και η δημιουργία του Ανατολικού Πάρκου, η ανάπλαση του παραλιακού Μετώπου, για την οποία ολοκληρώθηκε ο Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός, το Κέντρο Αποτέφρωσης Νεκρών, η ανακαίνιση των εγκαταστάσεων του Λαδόπουλου με τη δημιουργία διοικητηρίου, χώρου πολιτισμού, εκπαίδευσης και πολλά ακόμη.
Όσον αφορά στο Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2022 και πριν αναφερθούμε κάπως αναλυτικότερα σε κάθε κατηγορία παρεμβάσεων, να πούμε πως ξεχωρίζει η συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, την οποία θα τιμήσει ο Δήμος μας με μία σειρά εκδηλώσεις και η οποία θα συνοδευτεί από παρεμβάσεις και έργα στην περιοχή των Προσφυγικών. Θα υπάρξουν παρεμβάσεις στην ιστορική Πλατεία Ελευθερίας, με προσθήκη νέων στοιχείων και ανανέωση του εξοπλισμού της, θα γίνουν εργασίες συνολικά στους κοινόχρηστους χώρους της συνοικίας, προστατεύοντας τον παραδοσιακό της χαρακτήρα και με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων. Θα ανακαινιστεί το κτίριο του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου Πατρών και Περιχώρων και θα δοθεί έμφαση στον εμπλουτισμό του μουσείου του. Σε αυτά, θα προστεθούν τα έργα προϋπολογισμού 11 εκατομμυρίων ευρώ, που έχουν ήδη εγκριθεί για τα Προσφυγικά, μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης».
Κάποιες πιο συγκεκριμένες αναφορές σε τομείς του Τεχνικού Προγράμματος:
ΝΕΟΛΑΙΑ:
α) Λειτουργία παιδικών κατασκηνώσεων (Πλαζ – Ροΐτικα) για 1.300 παιδιά με δεκάδες δημιουργικές δραστηριότητες που παρέχονται δωρεάν.
β) Ριζική βελτίωση υποδομών σε όλους τους Δημοτικούς βρεφονηπιακούς – παιδικούς σταθμούς και δωρεάν λειτουργία τους.
γ) Πλήρης ανακαίνιση και εκσυγχρονισμός 200 περίπου από τα 257 σχολικά κτίριά μας. Επιπρόσθετα, έχουμε ήδη εγκεκριμένη χρηματοδότηση και αναδόχους σε δύο νέα μεγάλα σχολεία και έχουν γίνει βήματα για μελέτες νέων σχολείων (Άγιος Βασίλειος, 10ο Λύκειο, Καμίνια, 3 νέοι βρεφονηπιακοί σταθμοί, νηπιαγωγεία), ενώ εγκρίθηκε η χρηματοδότηση νέων έργων και ξεκινά η ανακαίνιση σχολικών κτιρίων, ύψους 10 εκ. ευρώ.
δ) Στήριξη του Λαϊκού Φροντιστηρίου του Δήμου Πατρέων, που στηρίζει εκατοντάδες παιδιά σε όλη την έκταση της πόλης μας.
ε) Ήδη έχουν κατασκευασθεί και λειτουργούν 80 νέες σύγχρονες μεγάλες παιδικές χαρές. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί η κατασκευή και των υπολοίπων. Σημειώνεται ότι δεν παραλάβαμε ούτε μία παιδική χαρά, η οποία να πληρούσε τις σύγχρονες προδιαγραφές.
στ) Εκσυγχρονίστηκαν ή ολοκληρώνονται αθλητικά έργα στο Παμπελοποννησιακό Στάδιο, σε όλα τα δημοτικά γήπεδα, στους χώρους των σχολείων, στα κλειστά μας γυμναστήρια. Ήδη έχουμε νέα χρηματοδότηση από το πρόγραμμα σχολικών επενδύσεων, για έργα ύψους 2 εκ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό πολλών ανοικτών γηπέδων μας.
ΛΑΪΚΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ:
α) Υλοποιείται ήδη ο σχεδιασμός μας για βελτίωση των υποδομών, ιδιαίτερα στις πριν εγκαταλειμμένες λαϊκές γειτονιές, αλλά και στο ιστορικό κέντρο. Ήδη έχει πραγματοποιηθεί μεγάλος αριθμός έργων σε κοινόχρηστους χώρους, πλατείες, σχολικά και δημοτικά κτίρια, έργα οδοποιίας κλπ.
β) Έχουμε αναδόχους για μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 40 εκ. ευρώ, για αναπλάσεις στη Γούβα, στα Ζαρουχλέικα, στα Καντριάνικα, στον Άγιο Αλέξη, στην Πλαζ, στα Δεμένικα, στην Άνω και Κάτω Πόλη, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, στο Βλατερό. Σε αυτά προστίθενται τα έργα στα Προσφυγικά, που αναφέρθηκαν παραπάνω, ενώ προγραμματίζεται η ανάπλαση – κάλυψη της κοίτης του παλιού Διακονιάρη.
ΑΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ:
α) Προχωράει το πρόγραμμα επανακατασκευής και συντήρησης εκατοντάδων χιλιομέτρων έργων οδοποιίας προϋπολογισμού 15 εκ. ευρώ, με ήδη ορατά αποτελέσματα, ιδιαίτερα στις γειτονιές, παρά το ότι τα έργα αυτά δε χρηματοδοτούνται από την Κυβέρνηση, τη στιγμή που η ανάγκη για συντήρηση του οδικού δικτύου είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, ιδιαίτερα στην πόλη μας.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι προτεραιότητες για επανακατασκευή οδών, καθορίζονται ανάλογα με την πυκνότητα της κυκλοφορίας στο κέντρο και τις συνοικίες ή ανάλογα με συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες (π.χ. πρόσβαση αναπήρων). Ήδη έχει επιτευχθεί βελτίωση των δρόμων στους οποίους κινούνται τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σ’ όλο σχεδόν το Σχέδιο Πόλεως. Επίσης, το μεγαλύτερο μέρος των βασικών οδικών αρτηριών, που «σηκώνουν» την κίνηση της πόλης, έχει ανακατασκευαστεί.
Παραμένει, όμως, σε άσχημη κατάσταση, σημαντικός αριθμός οδών δευτερεύουσας και τριτεύουσας κυκλοφορίας, καθώς και αγροτικών οδών. Διευκρινίζουμε ότι ο Δήμος έχει υπό την ευθύνη του ένα τεράστιο οδικό δίκτυο, οι δρόμοι είναι γενικά κακοκατασκευασμένοι - κακοσυντηρημένοι (χωρίς σωστά οδοστρώματα, κράσπεδα, πεζοδρόμια, δεντροστοιχίες και φωτισμό με κολόνες του Δήμου). Συνεπώς, χωρίς κρατική χρηματοδότηση είναι αδύνατο να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της Πάτρας, όπως επίσης και χωρίς την πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού. Η δημοτική αρχή έχει διαθέσει για τους δρόμους, σημαντικό μέρος κονδυλίων από ιδίους πόρους, χωρίς να εγκαταλείπει τη διεκδίκηση από την Κυβέρνηση.
Με τη συνδρομή των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου, ολοκληρώθηκε το κτίριο των «Μαχητών» και είναι υπό κατασκευή αυτό των αυτιστικών παιδιών. Γίνονται, επίσης, σημαντικά βήματα σχετικά με τον προσβασιμότητα των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες. Να υπενθυμίσουμε εδώ την άρνηση του Πρωθυπουργού, της Κυβέρνησης, στο αίτημα της ΚΕΔΕ να δοθούν 750 εκατομμύρια για δημοτική οδοποιία.
Σημειώνεται ότι με πρωτοβουλία του Δήμου και κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ξεκινούν από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μεγάλου προϋπολογισμού έργα που αφορούν την προστασία της παραλίας στο Ρίο (Πόρτο Ρίο – Άγιο Βασίλειο), την οδό προς Μονή Ομπλού με μελέτη του Δήμου μας και έργα οδοποιίας εντός του Δήμου σε τμήματα οδών που έχει ευθύνη η Περιφέρεια.
Σε συνέχεια της κήρυξης περιοχών του Δήμου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, υποβλήθηκαν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τεχνικοί φάκελοι για χρηματοδότηση του έργου αποκατάστασης υποδομών της ακτογραμμής και της Μαρίνας, προϋπολογισμού αντίστοιχα 5.612.000€ και 2.000.000€.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ:
Η Πάτρα, παρόλο που παλαιότερα ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δεν απέκτησε καμία νέα υποδομή πλην του θεάτρου «ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ» στου Λαδόπουλου, το οποίο λειτούργησε ελάχιστα και κατόπιν λεηλατήθηκε και αχρηστεύτηκε.
Η Πόλη μας, ήδη διαθέτει χρηματοδότηση ύψους 35 εκ. ευρώ, για μία σειρά έργα σε χώρους Πολιτισμού, τα οποία θα ξεκινήσουν άμεσα (Θέατρο Απόλλων, Παλαιό Νοσοκομείο, Πρώην ΑΣΟ, Εργοστάσιο Τέχνης, Ωδείο, Μεγάλη Αίθουσα Αρσακείου, Δημοτική βιβλιοθήκη, Παλαιά Δημοτικά Λουτρά), ώστε η Πάτρα να ολοκληρώσει με τον πιο άρτιο τρόπο όλες τις βασικές πολιτιστικές υποδομές, που πολλαπλασιάζουν τις δυνατότητές μας, για ανάπτυξη νέων ποικίλων και πολύμορφων δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων.
Επίσης, η μεταφορά της ΔΕΥΑΠ στο ήδη αγορασμένο μεγάλο κτίριο της Αχαϊκής Τράπεζας στην παραγλαύκεια οδό, θα αποδώσει τα παλαιά κτίρια της Ακτής Δυμαίων, τα οποία θα ανακαινιστούν και θα αποτελέσουν μια νέα μεγάλη υποδομή του Πολιτιστικού Οργανισμού, όπως θα γίνει και με την ανακατασκευή της Ιχθυόσκαλας σε χώρο εικαστικής δημιουργίας.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ – ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ:
Είναι γνωστή η έλλειψη σύγχρονων δικτύων ή επεκτάσεων σε εκτεταμένες περιοχές της πόλης. Ήδη υπάρχουν συμβάσεις ή δημοπρατούνται έργα, όσον αφορά την αποκατάσταση παλαιών δικτύων ύδρευσης, νέα δίκτυα αποχέτευσης από τα Βραχναίικα, το Μονοδένδρι, τα Ροΐτικα, το Μιντιλόγλι, την Παραλία, την Ακτή Δυμαίων, τα Προσφυγικά, τα Ζαρουχλέικα, την Εγλυκάδα, τα Σύνορα, τα Καντριάνικα, την Αγυιά, την Πλαζ, τον Καστελλόκαμπο, το Ρίο κλπ. Προχωράει η κατασκευή 2ου διυλιστηρίου, η επέκταση του Βιολογικού Καθαρισμού, νέα αντλιοστάσια έχουν δημοπρατηθεί ή δημοπρατούνται. Το συνολικό ύψος των συμβασιοποιημένων έργων, υπερβαίνει τα 120 εκ. ευρώ, ενώ σχεδιάζονται και νέα.
ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ:
Η ύπαρξη των ελεύθερων χώρων στα Σχέδια Πόλης, προβλέπεται μεν από τους νόμους του αστικού κράτους, αλλά έρχεται σε αντίθεση με την ατομική ιδιοκτησία της γης και την αντιμετώπισή της ως εμπόρευμα. Αποτέλεσμα αυτού, είναι τα δικαστήρια να έχουν κανόνα την άρση της Ρυμοτομικής Απαλλοτρίωσης που προβλέπει το Σχέδιο Πόλης για μία σειρά χώρους, ώστε να γίνουν είτε δρόμοι, είτε πλατείες, είτε κοινωφελείς χώροι (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, γήπεδα κ.ά.).
Στην πόλη μας, για την υλοποίηση του Σχεδίου Πόλεως, χρειαζόμαστε αρχικά ποσό των 100 εκ. ευρώ, ενώ οι κυβερνήσεις αρνούνται να χρηματοδοτήσουν προγράμματα αγοράς ελεύθερων χώρων -έστω σταδιακά- και το Πράσινο Ταμείο, που συγκεντρώνει χρήματα από τους δημότες για τέτοια θέματα, έχει εγκρίνει για την Πάτρα μόνο 743.000 ευρώ. Να υπενθυμίσουμε ότι το Πράσινο Ταμείο δίνει μόλις το 2,5% του προϋπολογισμού του στους Δήμους, ενώ τα υπόλοιπα πηγαίνουν για την εξυπηρέτηση των δανειακών συμβάσεων της χώρας.
Όσον αφορά στο Σχέδιο Πόλης, προτεραιότητες εξακολουθούν να είναι, αυτές που έχουν επανειλημμένα τονιστεί στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και του Δημοτικού Συμβουλίου. Προχωράμε σε επιχειρησιακό σχέδιο, προκειμένου να χρηματοδοτηθούμε για απαλλοτριώσεις κοινόχρηστων χώρων.
Η πόλη μας δεν έχει ουσιαστικά δημόσια Μέσα Μαζικής Μετακίνησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δίπλα στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που υλοποιούμε, θα προχωρήσουμε και στον αναγκαίο αγώνα, για το σχεδιασμό και τη χρηματοδότηση δημόσιων συγκοινωνιών.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ:
Οι πολιτικές της ΕΕ και των κυβερνήσεων, όσον αφορά στη διαχείριση των απορριμμάτων, δεν αποσκοπούν φυσικά στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά στην εξασφάλιση της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρήσεων, με ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών καθαριότητας, αύξηση των ανταποδοτικών και επιβολή αντιλαϊκών προστίμων. Ταυτόχρονα, προσφέρονται φοροαπαλλαγές και κίνητρα στους επιχειρηματικούς ομίλους για την «αξιοποίηση» των ανακυκλώσιμων, κυρίως με καύση και παραγωγή ενέργειας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Δημοτική Αρχή υλοποιεί το πρόγραμμα διαχείρισης αποβλήτων, με την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση των δημοτών. Ανέτρεψε την κατασκευή του «φαραωνικού» εργοστασίου που θα κατασκευαζόταν με ΣΔΙΤ και οι εργαζόμενοι του Δήμου ετοίμασαν μελέτες για έργα, που θα γίνουν με κρατική χρηματοδότηση και πολύ μικρότερη επιβάρυνση για το δημότη.
Η ευθύνη της διαχείρισης των απορριμμάτων και της κατασκευής και λειτουργίας των εργοστασίων επεξεργασίας αποβλήτων και των ΧΥΤΑ του Νομού Αχαΐας έχει περάσει στον Σύνδεσμο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΥΔΙΣΑ). Όμως, οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Πάτρας κάνουν τις μελέτες και επιβλέπουν την κατασκευή των εργοστασίων, γιατί ο ΣΥΔΙΣΑ δεν έχει ακόμη το τεχνικό προσωπικό, που απαιτείται.
Συγκεκριμένα για την Ξερόλακκα, ο Δήμος της Πάτρας παρέδωσε στο ΣΥΔΙΣΑ 5 εκ. ευρώ για έργα περιβαλλοντικής αποκατάστασης του ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας. Η σταθερή κατασκευή του Σταθμού Μεταφόρτωσης (ΣΜΑ) και οι κινητές μονάδες, θα είναι έτοιμα το καλοκαίρι του 2022, με βάση τις συμβατικές υποχρεώσεις των αναδόχων. Ο προϋπολογισμός για τα εξελισσόμενα έργα στην Ξερόλακκα μαζί με τις κινητές μονάδες ΣΜΑ ξεπερνάει τα 8 εκ. ευρώ. Να σημειώσουμε εδώ πως ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας είναι σε κορεσμό και έπρεπε να έχει κλείσει. Οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου ετοίμασαν έγκαιρα όλες οι μελέτες και έπρεπε οι μονάδες επεξεργασίας των αποβλήτων να κατασκευάζονται. Η δημιουργία και η λειτουργία του ΣΥΔΙΣΑ, που λειτουργεί σύμφωνα με τις ευρωενωσιακές και κυβερνητικές στοχεύσεις εμπορευματοποίησης του κρίσιμου αυτού τομέα, δημιουργούν συνεχώς πρόσθετα εμπόδια και καθυστερήσεις και δυσκολεύουν την κατάσταση.
Όσον αφορά στον τομέα της καθαριότητας της πόλης μας, παρά τις μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό, έχουμε καταφέρει να εξελίσσεται κάθε μέρα μία τεράστια προσπάθεια, για τη διατήρηση της καθαριότητας της πόλης, χωρίς την ανάμιξη εργολάβων, προσπάθεια μοναδική πανελλαδικά. Επίσης, παρά τις δυσκολίες, έχει προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων και των μηχανημάτων, που ολοκληρώνεται το 2022. Από το 2015 μέχρι το 2021 έχουν παραληφθεί πάνω από 50 οχήματα και μηχανήματα και πάνω από 7.500 κάδοι. Η συνολική δαπάνη για τον εξοπλισμό της Διεύθυνσης Καθαριότητας, που παραλαμβάνεται το 2021-2022, ανέρχεται στα 4 εκ. ευρώ, ενώ στον προϋπολογισμό προβλέπονται περίπου 1 εκ. ευρώ για τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του δικτύου των κάδων απορριμμάτων. Το συνεργείο οχημάτων και μηχανημάτων, καθώς και οι εγκαταστάσεις μας, προβλέπεται να μεταφερθούν από την Ξερόλακκα στο ΒΙΟΠΑ. Για την αγορά οικοπέδων και την προμελέτη των κτιρίων έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό 2,6 εκ ευρώ.
Σχετικά με την ανακύκλωση, σε όλη την Ελλάδα, συνεπώς και στην πόλη μας, η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο. Οι μπλε κάδοι είναι σε απαράδεκτη κατάσταση και παρόλο που έχουμε αιτηθεί αρκετές φορές 2.500 κάδους για την αντικατάσταση των μη λειτουργικών και την πύκνωση του δικτύου, κάδους συμπίεσης χαρτοκιβωτίων και αλλαγές στην αποκομιδή, καθώς και κάλυψη εξόδων ενημέρωσης, δεν υπήρξε ανταπόκριση. Η ιδιωτική εταιρία ανακύκλωσης ΕΕΑΑ δεν ανανεώνει τις συμβάσεις σε όσους Δήμους λήγουν και ο ΕΟΑΝ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, δεν έχουν κάνει τίποτε για να συνεχιστεί, να βελτιωθεί και να επεκταθεί το σύστημα ανακύκλωσης και σε άλλα υλικά.
Για την ανακύκλωση, μαζί με τον εξοπλισμό για τη διαλογή στην πηγή των οργανικών αποβλήτων, εξελίσσεται διαγωνισμός για την εγκατάσταση ημιυπόγειων γωνιών ανακύκλωσης, συνολικής δαπάνης που ξεπερνάει τα 2 εκ. ευρώ. Έχουν κατατεθεί προτάσεις χρηματοδότησης για πράσινο σημείο και γωνιές ανακύκλωσης, προϋπολογισμού περίπου 2 εκ. ευρώ.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ:
Εκσυγχρονίζεται ο εξοπλισμός των Υπηρεσιών του Δήμου, με προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και τερματικών για τη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και εξυπηρέτησης των δημοτών. Σε μεγάλο βαθμό οι δημότες μπορούν να εξυπηρετούνται διαδικτυακά, κάνοντας χρήση των εγκατεστημένων πληροφοριακών εφαρμογών του Δήμου. Επίσης, έχουν εγκατασταθεί εφαρμογές για την προώθηση του θεματικού τουρισμού και για το δίκτυο αισθητήρων, με παρακολούθηση της ποιότητας του περιβάλλοντος. Είναι σε διαγωνιστική διαδικασία εφαρμογές για ενημέρωση των πολιτών για θέσεις στάθμευσης, κυκλοφοριακή κίνηση και στάσεις, και οι «έξυπνες» εφαρμογές για το ανοικτό κέντρο εμπορίου στην Κωνσταντινουπόλεως.
Έχουν κατατεθεί προτάσεις χρηματοδότησης, ύψους 4 εκ. ευρώ, για την έγκαιρη ανίχνευση δασικής πυρκαγιάς, την αυτόματη άρδευση πρασίνου και την ψηφιοποίηση των αρχείου της πολεοδομίας. Επίσης, προετοιμάζεται το Στρατηγικό Σχέδιο για την ψηφιακή αναβάθμιση, ώστε να καταθέσουμε προτάσεις.
Ολοκληρώνοντας, θέλουμε να τονίσουμε πως η Δημοτική Αρχή δεν έχει αυταπάτες για το ρόλο της Τοπικής Διοίκησης στη λειτουργία του κράτους, στην ενσωμάτωση των λαϊκών αντιδράσεων. Από την πλευρά μας όμως, δηλώνουμε ακόμα μια φορά, πως δε θα δεχτούμε να γίνουμε φορείς κλιμάκωσης της επίθεσης ενάντια στους δημότες μας. Θα παλέψουμε, μαζί με το εργατικό – λαϊκό κίνημα, ενάντια στις αντιδραστικές αλλαγές στην Τοπική Διοίκηση, θα παλέψουμε για απόσπαση κατακτήσεων, λήψη μέτρων ανακούφισης των συμπολιτών μας. Θα παλέψουμε, ώστε να αίρονται τα εμπόδια που συναντάμε καθημερινά, στην προσπάθειά μας να κάνουμε έργα, να οργανώσουμε υπηρεσίες που θα καλύπτουν τις αυξημένες λαϊκές ανάγκες. Πάνω απ’ όλα αυτά, θα παλέψουμε να μείνει το ηθικό του λαού ψηλά, να πιστέψει στις δυνάμεις του, να διεκδικήσει τα δικαιώματά του».