Απορρίφθηκε, κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου χθες, Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου, το σχέδιο Προγραμματικής Συνεργασίας ΟΛΠΑ Α.Ε. – Δήμου Πατρέων, που απέστειλε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας κι αφορούσε το Θαλάσσιο Μέτωπο της Πάτρας.
Στην εισήγησή του ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, προτείνοντας την απόρριψη του σχεδίου, τόνισε τα εξής:
«Φέρνουμε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο για συζήτηση το σχέδιο «Προγραμματικής Συνεργασίας ΟΛΠΑ Α.Ε. – Δήμου Πατρέων» του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Ζητούμε από το Δημοτικό Συμβούλιο να το απορρίψει στο σύνολό του. Δεν μπορεί η σύμβαση αυτή να αποτελέσει βάση οποιασδήποτε συζήτησης.
Το Άρθρο 6 του Σχεδίου της Προγραμματικής Συνεργασίας αναφέρει : «Ο Δήμος Πατρέων δια του νομίμου εκπροσώπου του και Δημάρχου κ. Πελετίδη αναγνωρίζει και συνομολογεί όλα τα ανωτέρω καθώς και ότι όλα τα δικαιώματα που αφορούν τους χώρους του άρθρου 3 της παρούσας σύμβασης ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και στους άνω φορείς διαχείρισης αυτού (ΤΑΙΠΕΔ – ΟΛΠΑ Α.Ε.) μόνον κατά παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο». Ουσιαστικά ομολογούν πως ζητούν από το Δήμο να γίνει μέρος του προβλήματος, υπογράφοντας μια κάλπικη ‘'παραχώρηση''. Να συμφωνήσει με το αντιλαϊκό πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων, να αποδεχθεί πως το θαλάσσιο μέτωπο ανήκει ουσιαστικά στον Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε..
Να προσφέρει άλλοθι ο Δήμος στην εξελισσόμενη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των λιμανιών, που είναι στα πλαίσια και σε εφαρμογή του 3ου μνημονίου που ξεπούλησε πρόσφατα τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας στο γερμανικό κεφάλαιο.
Χρησιμοποιούν σαν δόλωμα τα 500.000 ευρώ για τα διάφορα έργα που θα γίνουν μέσω του ΟΛ.ΠΑ. Α.Ε. ώστε να κρύψουν το αγκίστρι. Η αλήθεια είναι πως με το σχέδιο προσωρινής παραχώρησης κουμάντο στη λιμενική ζώνη θα κάνει ο Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε., που είναι μέρος του ΤΑΙΠΕΔ, με ανοιχτό το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησής του. Αναφέρεται στο άρθρο 7 πως, «… Όλες οι απαιτήσεις πάσης φύσεως του Δήμου Πατρέων έναντι τρίτων για τέλη και δικαιώματα περιέρχονται στον Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε. ο οποίος νομιμοποιείται να τα διεκδικήσει από τρίτους αρχής γενομένης από την υπογραφή της παρούσας σύμβασης και εφεξής…..»
Η σύμβαση αυτή είναι αντιλαϊκή γιατί βρίσκεται απέναντι από τις ανάγκες και τις διεκδικήσεις για απόδοση του θαλασσίου μετώπου στον πατραϊκό λαό, και ως τέτοια πρέπει να απορριφθεί.
Να θυμίσουμε πως το Δημοτικό Συμβούλιο έχει ομόφωνα αποφασίσει στις 1/4/2015 πως:
«Η Λιμενική ζώνη όπως και το υπόλοιπο παραλιακό μέτωπο, αποτελεί ζωτικής σημασίας χώρο για την απρόσκοπτη επαφή με το υγρό στοιχείο του λαού και της νεολαίας. Αποτελεί το φυσικό περιβάλλον, που πρέπει να υπερασπίσουμε από την ιδιωτικοποίηση και την παράδοση σε επιχειρηματικούς ομίλους, που είναι στους σχεδιασμούς της Ε.Ε. του κεφαλαίου και του ΤΑΙΠΕΔ.
Το Δημοτικό Συμβούλιο απαιτεί την οριστική παραχώρηση για την ελεύθερη πρόσβαση και την δωρεάν χρήση, για να ικανοποιηθούν οι πιεστικές λαϊκές ανάγκες στην ξεκούραση, στην αναψυχή, στον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Διεκδικούμε από την κυβέρνηση την άμεση και οριστική παραχώρηση του παραλιακού μετώπου (από τις εκβολές του Διακονιάρη, μέχρι τις εκβολές του Μειλίχου), καθώς και την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την ανάπλασή της.
Να μην ιδιωτικοποιηθεί με οποιαδήποτε μορφή το νέο εμπορικό λιμάνι, γιατί αποτελεί κρίσιμη υποδομή στρατηγικής σημασίας για τη χώρα μας....»
Στο πλαίσιο υλοποίησης αυτής της απόφασης, η Δημοτική Αρχή οργάνωσε κινητοποίηση στις 4/4/2015, και είχε συναντήσεις στις 28/4/2015 στα αντίστοιχα υπουργεία.. Δεν μας αιφνιδιάζει η συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης γιατί, όπως έγκαιρα είχαμε προειδοποιήσει, κινείται στο πλαίσιο όλων των μέχρι σήμερα αστικών κυβερνήσεων, που υπηρετούν τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Σταθερά ξεπουλούν τη δημόσια περιουσία, με αποχαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων, ιδιωτικοποιήσεις λιμένων και αεροδρομίων, ξεπούλημα φιλέτων γης.
Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε μαζί με το πατραϊκό λαό την άμεση και οριστική παραχώρηση ολόκληρης της παραλιακής ζώνης, η οποία πρέπει να φύγει από την ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ, να μην ξεπουληθεί και παραχωρηθεί σε επιχειρηματίες, να παραμείνει δημόσια περιουσία, ελεύθερη στη χρήση της από το λαό, καθώς και την χρηματοδότησή της από τον κρατικό προϋπολογισμό, για την συνολική ανάπλασή της.
Θα συνεχίσουμε τις παρεμβάσεις μας στην παραλιακή ζώνη με την ολοκλήρωση του νότιου πάρκου στην Ακτή Δυμαίων, την επέκταση των ποδηλατόδρομων, την πεζοδρόμηση τμημάτων, την άμεση λειτουργία των δύο δωρεάν χώρων στάθμευσης, την λειτουργία λεωφορειακής γραμμής. Να καταργηθεί κάθε περιορισμός στην κίνηση πεζών και ποδηλάτων στο βόρειο λιμάνι και να φύγουν οι μπάρες και η περίφραξη απ' όλη τη λιμενική ζώνη».
Στην παραπάνω εισήγηση έγιναν δεκτές και συμπεριελήφθησαν προτάσεις που έκαναν οι παρατάξεις «Ανυπότακτη Πολιτεία» και «Πάτρα η δική μας πόλη» που αφορούσαν στη διεκδίκηση της οριστικής παραχώρησης.
Η εισήγηση ψηφίστηκε από ευρεία πλειοψηφία του Σώματος και συγκεκριμένα από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» και από τις παρατάξεις «Ανυπότακτη Πολιτεία», «Πάτρα η δική μας πόλη», «Όλοι μαζί, για την Πάτρα», «Κοινοτικόν».
Η παράταξη «Νέα Πόλη» και «Τώρα για την Πάτρα» αν και απέρριψαν το σχέδιο, ψήφισαν δική τους πρόταση, ενώ απείχαν από την ψηφοφορία οι παρατάξεις ΡΑΠ, «Αγωνιζόμενοι Πολίτες», και «Πάτρα Δυνατή».