Την Πάτρα επισκέφθηκαν η Πρόεδρος της εταιρείας "Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων ΑΕ" κ. Δώρα Γαλάνη και ο Διευθυντής της εταιρείας κ. Θεοδόσης Ψυχογιός, προκειμένου να κάνουν αυτοψία στους προς ενοποίηση αρχαιολογικούς χώρους της πόλης και να κινηθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για τη δρομολόγηση του έργου μετά τη σύμφωνη γνώμη και των δύο υπουργείων που εποπτεύουν την εταιρεία.

Οι κ.κ. Γαλάνη και Θεοδόσης ξεναγήθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο της Βούντενης, στο νέο αρχαιολογικό μουσείο καθώς και στα μνημεία του κέντρου της πόλης που προτείνονται προς ενοποίηση.

Στη συνέχεια δόθηκε συνέντευξη Τύπου στο Δημαρχείο παρουσία του Αντιδημάρχου Έργων Βασίλη Λοτσάρη, της Γενικής Διευθύντριας Έργων και Περιβάλλοντος κ. Ελένης Αλεξοπούλου, του Διευθυντή Αρχιτεκτονικού Έργου- Η/Μ Βασίλη Σταμόπουλου και του Διευθυντή Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής Βασίλη Τσιγάρα, κατά τη διάρκεια της οποίας τόσο οι εκπρόσωποι της εταιρείας, όσο και οι εκπρόσωποι του Δήμου δήλωσαν απόλυτα ικανοποιημένοι από την μεταξύ τους συνεργασία.

ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ

«Έχουμε σήμερα τη χαρά να φιλοξενούμε στην Πάτρα την Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο της εταιρείας«Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Α.Ε.»κ. Δώρα Γαλάνη, πουβρίσκεται κοντάμαςπροκειμένουνα εξετάσει απόκοντάέναθέμα ιδιαίτερα σημαντικόγια την Πάτρα, όπως είναι η ενοποίηση των αρχαιολογικών της χώρων, με την υπογραφή μνημονίου μεταξύ της «Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Α.Ε.» και του Δήμου Πατρέων.

Όπωςγνωρίζετε, για το θέμα της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της Πάτρας έχουμε ήδη εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη τόσο του Υπουργού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής κ. Ευάγγελου Λιβιεράτου, όσο και του αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού κ. Κώστα Τζαβάρα, δηλαδή τη σύμφωνη γνώμη και των δύο υπουργών που εποπτεύουν την «Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Α.Ε. οι εκπρόσωποι της οποίας ήρθαν σήμερα στην Πάτρα προκειμένου να δουν από κοντά τους προτεινόμενους προς ενοποίηση χώρους, ώστε να ξεκινήσουν άμεσα οι απαραίτητες διαδικασίες για την προώθηση του έργου.

Μεβάση τηνπρότασητουΔήμου Πατρέωνη ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της πόλης αγορά δύο πλευρές της Πάτρας. Ο αναδειχθείς αρχαιολογικός χώρος τηςΒούντενης, δηλαδή ηΜυκηναϊκή Νεκρόπολη και ο Οικισμός θα συνδεθεί με την Ρωμαϊκή Γέφυρα και το χώρο του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου, δημιουργώνταςμια ενότητα αρχαιολογικούενδιαφέροντοςστην βορειοανατολικήπλευρά τηςπόλης.

Οι υφιστάμενοι αρχαιολογικοί χώροι στο κέντρο της Πάτρας, δηλαδή το Αρχαίο Ωδείο, ο Ιππόδρομος, το Φρούριο και τα Βυζαντινά της Μνημεία θα αποτελέσουν μια δεύτερη ενότητα σε συνδυασμό με τα στοιχεία της πρόσφατης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της δηλαδή τα διατηρητέα ιδιωτικά και δημόσια νεοκλασικά κτίρια, τους ιερούς ναούς και τις κλίμακες που συνδέουν τα δύο επίπεδα της πόλης.

Γίνεται εύκολα αντιληπτόότιη ενοποίηση των Αρχαιολογικών χώρων της πόλης θα αναβαθμίσει όλο το Ιστορικό κέντρο, λειτουργώντας όχι μόνο ως άξονας πολιτιστικής αναβάθμισης αλλά και ως πόλος τουριστικής έλξης.

Παράλληλα θα αναβαθμιστεί ηαισθητική εικόνα τουκέντρουτηςπόλης καιθα συνδεθεί ησύγχρονη πόλη με τηνιστορίατης, δημιουργώντας μιαγέφυρα ανάμεσαστοχθες και το σήμερα.

Για να επιτύχουμε αυτό το στόχο, σε συνεργασία με την Εταιρεία Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων θα υλοποιήσουμε σχέδιο για την διενέργεια Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού το αποτέλεσμα του οποίου θα οδηγήσει στις προτάσεις και τις μελέτες έτσι ώστε να είναι δυνατή η χρηματοδότηση των έργων στην νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.

Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους συνεργάτες μου, τον αντιδήμαρχο Βασίλη Λοτσάρη, αλλά και τους υπηρεσιακούς παράγοντες, τους κκ. Αλεξοπούλου, Σταμόπουλο, Τσιγάρα και Παπαϊωάννου, για την ετοιμότητα την οποία έχουν επιδείξει για την προώθηση αυτού του τόσο σημαντικού έργου για την Πάτρα. «

ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΗΣ ΔΩΡΑΣ ΓΑΛΑΝΗ

«Σήμερα ήταν η πρώτη αυτοψία που κάναμε στην Πάτρα και στους αρχαιολογικούς χώρους που προτείνει ο Δήμος. Σε πρώτη φάση είδαμε το πολεοδομικό κομμάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό για μας. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια μελέτη- πλαίσιο- ομπρέλα για κάθε παρέμβαση σε αυτό το χώρο.

Θέλουμε στην Πάτρα να γίνει προορισμός η ίδια η πόλη και όχι τόπος διέλευσης.

Μας εντυπωσίασε ο αρχαιολογικός χώρος της Βούντενης, καθώς πρόκειται για έναν πολύ σημαντικό αρχαιολογικό χώρο, ενώ μας εξέπληξε ευχάριστα και το κέντρο της πόλης σας το οποίο είναι ζωντανό, και το οποίο μπορεί με παρεμβάσεις πολύ μικρής κλίμακας να γίνει επισκέψιμο και πόλος έλξης τόσο για τους πολίτες της πόλης όσο και για τους επισκέπτες της.

Όπως είπε και ο Δήμαρχος, ο χώρος πρέπει πρώτα να αγαπηθεί από τους πολίτες και μετά από τους επισκέπτες και αυτή είναι η κατεύθυνσή μας, όπως κάναμε και στην Διονυσίου Αρεοπαγίτου.

Ό,τι θετικό γίνεται σε μια πόλη, αντανακλά όχι μόνο σε αυτήν αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Ιδίως όταν μιλάμε για την Πάτρα η οποία είναι η πύλη προς την δύση και βρίσκεται τόσο κοντά στην Ιταλία, η οποία είναι μια χώρα με παράδοση στην πολλαπλή αξιοποίηση των αρχαιοτήτων της.

Θέλω τέλος να τονίσω ότι μας έχει εντυπωσιάσει η ταχύτητα, η υπευθυνότητα και η μεθοδικότητα με την οποία ο Δήμος ανταποκρίνεται στη συνεργασία μας. Ελπίζουμε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.»

ΟΙ ΠΡΟΣ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ

ΑρχαιολογικόΠολιτιστικόΠάρκο (ΠυρήναςΜυκηναϊκός –Κλασσικός)

Πρωταρχικός πυρήναςτηςπροτεινόμενης περιοχής αποτελεί οχώροςπέριξ τουΝέου ΑρχαιολογικούΜουσείου. Πρόκειταιγιαέναμοντέρνο οικοδόμημα συνολικούεμβαδού 8.000 τ.μ., το οποίο κατέχει μια δεσπόζουσα θέση σε έναν ευρύτερο χώρο που γειτνιάζει με τον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Γέφυρας του Μειλίχου και το οποίο σηματοδοτεί και την είσοδο της πόλης καθώς βρίσκεται πάνω στον άξονα της Εθνικής Οδού Αθηνών – Πατρών στην περιοχή της Ανθούπολης. Για τον χώρο αυτό το ισχύον ΓΠΣ Πάτρας (ΦΕΚ 358/ΑΑΠ/2011) προβλέπει την «Ενοποίηση του περιβάλλοντος χώρου Ρωμαϊκής Γέφυρας και Νέου Μουσείου, στο πλαίσιο σειράς δράσεων ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων και περιηγήσεων». Στο Μουσείο φιλοξενούνται τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα της αρχαίας Πάτρας και μεταξύ αυτών περίφημα ψηφιδωτά. Ο παραπάνω χώρος ενσωματώνει δύο επιπλέον εδαφικές εκτάσεις (η δεύτερη είναι διεκδικούμενη), αποτελώντας ένα ενιαίο πάρκο συνολικής έκτασης εξήντα (60) στρεμμάτων. Παράλληλα ο υπόψη χώρος βρίσκεται ακριβώς στον άξονα που διασυνδέει την πόλη με τον Αρχαιολογικό Χώρο της Βούντενης.

Ο μυκηναϊκός οικισμός της Βούντενης αποτελεί μία από τις σημαντικότερες εγκαταστάσεις της λεγόμενης περιφέρειας του Μυκηναϊκού κόσμου. Όπως αποδείχτηκε από τις ανασκαφικές έρευνες που έγιναν τόσο στον οικισμό όσο και στο νεκροταφείο, η ζωή του οικισμού διήρκεσε σχεδόν πεντακόσια χρόνια (1500-1000 π.Χ.). Η Βούντενη και ειδικότερα το πλάτωμα Μπόρτζι είχε όλες τις προϋποθέσεις που ήταν αναγκαίες όχι μόνο για την ίδρυση, αλλά και για την επιβίωση - για μεγάλο χρονικό διάστημα - μιας μυκηναϊκής εγκατάστασης.

Νοτιοανατολικάτουοικισμού, στο χώρο εκείνο πουσήμερα είναιγνωστός με τα τοπωνύμιαΑγραπιδιά και Αμυγδαλιά, βρίσκεται το νεκροταφείο του μυκηναϊκού οικισμού που καταλαμβάνει έκταση περίπου 30 στρεμμάτων και είναι οργανωμένο σε επάλληλα άνδηρα ύψους 2-4μ, τα δε όριά του συμπίπτουν με εκείνα του μαλακού μαργαρικού πετρώματος που ήταν απαραίτητο για τη διάνοιξη των θαλαμωτών τάφων.

Στο νεκροταφείοτηςΒούντενης συναντά κανείς ενδιαφέρουσα ποικιλία σχημάτων θαλαμωτών τάφων, τα οποία δεν απηχούν μόνο την καλλιτεχνική αρχιτεκτονική φαντασία των μαστόρων της εποχής, αλλά και τις ιδιαίτερες προτιμήσεις αυτών που χρησιμοποιούσαν τους τάφους για την ταφή των νεκρών τους. Υπάρχουν θάλαμοι διαφόρων - κατά την κάτοψη και θόλωσή τους - διαστάσεων και σχημάτων, όπως κυκλικοί, τετράγωνοι, πεταλόσχημοι, τετράπλευροι με θόλο καθώς και τάφοι με ακανόνιστη κάτοψη. Οι μεγαλύτεροι από όλους τους τάφους είναι οι υπ. αριθμ. 4 και 75, οι οποίοι, με βάση τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειές τους και τις μεγάλες διαστάσεις τους, πρέπει να άνηκαν σε αξιωματούχους της μυκηναϊκής εγκατάστασης της Βούντενης. Οι περισσότερες από τις ταφές ήταν κτερισμένες και οι νεκροί συνοδεύονταν από προσφιλή αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως αγγεία διαφόρων τύπων, κοσμήματα, εργαλεία, όπλα και άλλα σκεύη, που ήταν χρήσιμα στη ζωή τους και θεωρούσαν ότι ήταν αναγκαία στο μεταθανάτιο ταξίδι τους.

Η μελέτη τωναντικειμένων αυτώναποκάλυψεστοιχεία που υποδηλώνουντωνπλούτο καιτην ευημερία τωνκατοίκων τηςμυκηναϊκής εγκατάστασης, τις εμπορικές και πολιτιστικές επαφές με άλλες περιοχές κοντινές, ή πιο μακρινές, όπως είναι η Μεσσηνία, η Λακωνία, η Αργολιδοκορινθία, η Κρήτη, η Ιταλία, η Συροπαλαιστίνη-Ανατολία και άλλες, και που αναδεικνύουν τον οικισμό της Βούντενης ως ένα σημαντικό και σπουδαίο μυκηναϊκό κέντρο της Αχαΐας. Επομένως η αυτοτελής ανάπτυξη ενός Αρχαιολογικού Πολιτιστικού Πάρκου με κεντρικό και δεσπόζων στοιχείο το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο όπου μαζί με την Ρωμαϊκή Γέφυρα του Μειλίχου αποτελούν έναν πολιτιστικό πυρήνα, ο οποίος πρέπει να ενοποιηθεί μέσω πράσινων διαδρομών με τον Μυκηναϊκό κόσμο της Βούντενης.

Περιοχή ΙστορικούΚέντρου (Πυρήνας Ελληνιστικός - Βυζαντινός)

Η περιοχήγειτνιάζει με το Φρούριο καιπεριέχει, πέρα απόσημαντικότατα κτίσματα τηςπρόσφατηςαρχιτεκτονικής κληρονομιάςπουαναδεικνύουν την οικονομική καιπολιτιστικήακμή τηςπόλης, σξίσου σημαντικότατα μνημεία όπως το Αρχαίο Ωδείο, τον Ναό του Παντοκράτορα, το Παλαιό Νοσοκομείο, έργο του Χάνσεν και πληθώρα αξιόλογων διατηρητέων μνημείων.

Ο σχετικάμικρός συντελεστήςδόμησης τηςπεριοχής, εξ αιτίας τωνμνημειακών αυτώνεγκαταστάσεων, είχε σαναποτέλεσμα να κρατήσει ηπεριοχήτονχαρακτήρα της, θεωρούμενη σανμιααπότις περιοχές με τιςλιγότερεςεπεμβάσεις στην κλίμακατουπολεοδομικού της ιστούκαιστην γενικότερη μορφολογία της. Συγχρόνωςείναιμιαπεριοχή με έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον μια καιεδώαρχίζουν οι λειτουργίες (Ναοί –Αγορά) τηςελληνιστικής Πάτρας.

Η αρχιτεκτονικήφυσιογνωμίατου ιστορικού κέντρου της Πάτρας του 19ου αιώνα εμφανίζει μια πολυεθνική πόλη, όπως ακριβώς και η ελληνιστική Πάτρα.

Μια δυναμική εμπορική παρουσία, ένα διεθνέςλιμάνι, ένα σταυροδρόμι ανθρώπων διαφόρων εθνικοτήτωνκαι ως εκ τούτου σταυροδρόμιτάσεων πολιτιστικών τουευρύτερουευρωπαϊκού χώρου.

Κτίριαπαραδοσιακής αρχιτεκτονικής, νεοκλασικά, νεοκλασικίζοντα, κτίρια μπαρόκ, κτίρια του εκλεκτικισμού, κτίρια της Art Nouveau, της Art Decaux, κτίρια της νέας αρχιτεκτονικής (σχολή Le Corbusier), κτίρια πολυκατοικιών μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, κτίρια που αντανακλούν την κυρίαρχη ιδεολογία των διδακτοριών του μεσοπολέμου. Τέλος παραδείγματα σύγχρονης και μεταμοντέρνας αρχιτεκτονικής

Αυτόπουπρέπει ακόμανα τονιστεί είναιότιηποικιλομορφία τωνμεμονωμένωνκτιρίωνεπεκτείνεται καιστις διάφορες ενότητες πουσυνιστούν το ιστορικό κέντρο. Κατ' αρχάς έχουμε δύο μεγάλες ενότητες, Την Επάνω Πόλη και την Κάτω Πόλη.

Ταγενικά χαρακτηριστικά διαφέρουν. Ηκάτω πόληπαρά τηνσυνύπαρξη διαφορετικών αρχιτεκτονικών τάσεων, σφραγίζεταιαπότα χαρακτηριστικά τηςνεοκλασικής–αναγεννησιακής πόλεως. ΗΠάνω Πόλη παρά την ύπαρξη πολλών νεοκλασικώνκτιρίων σφραγίζεταιαπότηνμορφολογία παραδοσιακότερων αρχιτεκτονικών ελληνικών συνόλων.