«Οι προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής στον τομέα του Πολιτισμού και η θέση της για τη Δραματική Σχολή», συζητείται αυτή την ώρα στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Εισηγητής του θέματος είναι ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, ο οποίος τόνισε τα εξής, ενημερώνοντας το Σώμα:
«Στο Δήμο της Πάτρας, ουσιαστικά ο πολιτισμός περνάει από τα τρία Νομικά Πρόσωπα που επιβλέπει (ΝΠΔΔ Δημοτική Βιβλιοθήκη-Πολιτιστικό Οργανισμό, ΝΠΙΔ Καρναβαλικό Οργανισμό, ΝΠΙΔ ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας). Σαν Δημοτική Αρχή, αντιμετωπίζουμε ενιαία τη δραστηριότητα των τριών Οργανισμών Πολιτισμού.
Παρά τη δύσκολη κατάσταση των οικονομικών του Δήμου και των Οργανισμών, δίνουμε έμφαση στη λαϊκή πολιτιστική και την ερασιτεχνική δημιουργία (Χορευτικό, ενίσχυση με υλικοτεχνική υποδομή πολιτιστικών συλλόγων κ.α.), την πολιτιστική προσφορά στις πιο ευάλωτες και αδικημένες κοινωνικές τάξεις, στους ανέργους και κυρίως στη νεολαία. Γίνεται προσπάθεια να προσαρμοστεί η πολιτική εισιτηρίων για τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα, ενώ πραγματοποιούνται και δεκάδες εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο. Ακόμα, στις δομές που υπάρχει ανταποδοτικότητα (Δημοτικό Ωδείο, Εικαστικό Εργαστήρι, Δραματική Σχολή), υπάρχουν μια σειρά από ελαφρύνσεις γι' αυτές τις κατηγορίες.
Η υλοποίηση των στόχων μας απαιτεί και πολιτική διεκδίκησης από την κεντρική εξουσία, τόσο από τη Δημοτική Αρχή όσο και από τον πατραϊκό λαό στον οποίο και θα στηριχτούμε.
Έτσι, στη διεκδίκησή μας είναι:
- Η πλήρης κρατική χρηματοδότηση που θα καλύπτει το σύνολο των αναγκών του Δήμου.
- Πρόσληψη μόνιμου προσωπικού με πλήρη δικαιώματα για την κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών μας. Είναι γνωστό ότι προσλαμβάνουμε προσωπικό που καλύπτει ανάγκες του Ωδείου και του Εικαστικού Εργαστηρίου με οχτάμηνες συμβάσεις με ανταποδοτικότητα.
- Αντίσταση στην ιδιωτικοποίηση και την επιχειρηματική λειτουργία των Δήμων. Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και της παραχώρησης σε Μ.Κ.Ο και ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ, υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων του Δήμου.
- Είμαστε αντίθετοι στη λειτουργία από τους Δήμους ΙΕΚ – ΚΕΚ, γιατί υπερασπιζόμαστε τη δημόσια – δωρεάν Παιδεία, γιατί είναι ευθύνη του κράτους η βασική Ανώτατη Καλλιτεχνική Εκπαίδευση.
- Μείωση των δημοτικών και ανταποδοτικών τελών για όλες τις λαϊκές οικογένειες (όπου κάναμε ένα βήμα, με την πλήρη απαλλαγή από δημοτικά τέλη στην περιοχή της Ξερόλακκας και του Βιολογικού Καθαρισμού, με μείωση διδάκτρων Εικαστικού Εργαστηρίου κατά 8%, μείωση εξέταστρων Ωδείου από 400 σε 100 και από 100 σε 40 ευρώ, γενικότερη κοινωνική πολιτική για ανέργους, πολύτεκνους κλπ.). Από την άλλη, είναι χαρακτηριστική η πρόσφατη αύξηση του εισιτηρίου για την είσοδο σε Μουσεία από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Εδώ αναφέρουμε ότι η επιχορήγηση αυτών των δομών από το Υπουργείο Πολιτισμού είναι συνολικά 46000 ευρώ μόνο (όπως προβλέπεται από την Προγραμματική Σύμβαση με το ΔΗΠΕΘΕ). Πρόσφατη είναι η αρνητική απάντηση του ΥΠΠΟ σε αίτημα επιχορήγησης των καλοκαιρινών δραστηριοτήτων του Πολιτιστικού Οργανισμού.
Οι πρωτοβουλίες μας, έχουν στο επίκεντρό τους τις αναγκαίες ανάσες για τις λαϊκές οικογένειες, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, που υποφέρουν από την αντιλαϊκή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κυβερνήσεων του κεφαλαίου, στις οποίες προστέθηκε και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Υπήρχε μια έντονη κινδυνολογία για το Καρναβάλι. Όμως για τον Καρναβαλικό Οργανισμό, οι εκδηλώσεις για το 2015 στοίχησαν περίπου 100.000€ λιγότερο από αυτές του 2014. Για το 2016 το κόστος των εκδηλώσεων ανήλθε στις 240.000€ περίπου. Για γίνει κατανοητή η σημαντική μείωση που έγινε, να επισημανθεί ότι το συνολικό κόστος των εκδηλώσεων του 2015 ήταν 310.000€, που περιλαμβάνει και την κατασκευή των αρμάτων. Ο βασικός άξονας της πολιτικής της Δημοτικής αρχής και του Δ.Σ. του Καρναβαλιού είναι η συνεργασία με συλλόγους της πόλης με σκοπό το καρναβάλι ως το πιο μαζικό έθιμο της πόλης να απλωθεί όσο γίνεται παραπέρα, να αγγίξει λαϊκό κόσμο και κυρίως να αναπτυχθεί μια κουλτούρα, να το κρατήσει ως έθιμο δικό του, μακριά από κάθε ιδιωτικοποίηση.
Έτσι, φέτος το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, με Καλλιτεχνικό Διευθυντή τον κ. Καζάκο:
- ανέβασε την παραγωγή "Γαλιλαίος", όπου παρακολουθήθηκε από 8500 θεατές, έδωσε 65 παραστάσεις (όταν το μέγιστο έως τώρα για κεντρική παραγωγή ήταν 30) και διήρκησε τέσσερις μήνες, ενώ αξιοποίησε πλειάδα πατρινών ηθοποιών και μουσικών. Απευθύνθηκε πλατιά στο λαό.
- θεσμοθέτησε το "Άρμα Θέσπιδος", που με την παράσταση "Ελιξήριον Τσέχωφ" περιόδευσε σε 50 γειτονιές της Πάτρας, 50 χωριά αλλά και 10 πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, ενώ παρακολουθήθηκε από 12000 θεατές έως τώρα, με συμβολικό εισιτήριο (3 ευρώ το ατομικό και 5 ευρώ το οικογενειακό).
- η παιδική παραγωγή "Μόμο" έδωσε 145 παραστάσεις και παρακολουθήθηκε από 12000 μαθητές σχολείων, κυρίως Δημοτικών
- δημιούργησε τη δομή "Opera Studio", που έδωσε 10 παραστάσεις της όπερας "Διδώ και Αινείας" σε Θέατρο Απόλλων και Ρωμαϊκό Ωδείο.
- διατήρησε τις δομές του παιδικού/εφηβικού εργαστηρίου, καθώς και ενηλίκων.
Τις συγκρίσεις τις κάνει ο λαός της Πάτρας όσο θόρυβο κι αν κάνουν οι διάφοροι «παπαγάλοι» που νομίζουν ότι έτσι θα πλήξουν το Δήμο.
Εδώ επισημαίνουμε ότι οι παραγωγές κόστισαν ανάλογα των τελευταίων χρόνων, ενώ και η αμοιβή του Καλλιτεχνικού Διευθυντή είναι ακριβώς η ίδια με του προηγούμενου, παρά τα όσα αναληθή γράφονται και λέγονται, τη στιγμή μάλιστα που ο κ. Καζάκος σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε στο "Γαλιλαίο". Και για την επόμενη χρονιά θα συνεχίσουμε στην ίδια πορεία, ανεβάζοντας ποιοτική κεντρική παραγωγή, διατηρώντας το Άρμα Θέσπιδος, φτάνοντας πλατιά στα σχολεία.
Σε σχέση με τη Δραματική Σχολή, παραλάβαμε από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή μια συγκεκριμενη κατάσταση, δηλαδή μια αδιαβάθμιτη Ιδιωτική Δραματική Σχολή με δίδακτρα.
Εδώ τίθεται και το κεντρικό κατά τη γνώμη μας ερώτημα, ποιος φορέας πρέπει να έχει την ευθύνη για την καλλιτεχνική παιδεία.
Ο Δήμος δεν είναι φορέας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Οι προσωπικές επιλογές του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή, που παραμένει έως τώρα και δάσκαλος της σχολής, δεν αποτελούν θέσφατο. Εάν θεωρούν κάποιοι ότι ο Δήμος πρέπει να αναπτύσσει εκπαιδευτικές δομές στο θέατρο, τότε υπερασπίζονται τις αδιαβάθμιτες ιδιωτικές σχολές με δίδακτρα και για «αριστερό ξεκάρφωμα» μιλάνε και για ανωτατοποίηση των καλλιτεχνικών σπουδών. Αποτελεί πρόκληση να μιλάει το κυβερνητικό κόμμα για υποβάθμιση των σπουδών στη Δραματική Σχολή, όταν ευθύνονται για τα χάλια της δημόσιας εκπαίδευσης.
Την Δραματική Σχολή δεν μπορούμε να τη δούμε αποσπασματικά, αλλά στα πλαίσια του Δήμου και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Τη λειτουργία της Δραματικής Σχολής τη βλέπουμε συνολικά με βάση τις προτεραιότητές μας και τις ιεραρχήσεις μας στον τομέα του πολιτισμού. Η Δραματική Σχολή λειτουργεί βάσει της ανταπόδοσης και χάρη στη γενναία επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό του Δήμου, από τα τέλη που φορτώνεται ο πατραϊκός λαός. Επιχορήγηση που φτάνει στο ύψος των 214 χιλιάδων ευρώ για το έτος 2015-2016, ενώ τα δίδακτρα είναι συνολικά 70 χιλιάδες ευρώ, καθιστώντας τη σχολή ελλειμματική κατά 144 χιλιάδες ευρώ.
Στη Σχολή διδάσκουν συνολικά 30 καθηγητές για 67 σπουδαστές, από τους οποίους οι 10 έρχονται από Αθήνα. Δεν υπάρχει γραπτό και συλλογικά επεξεργασμένο πρόγραμμα σπουδών της Σχολής, ενώ το συμβούλιο καθηγητών δεν συνεδρίασε σχεδόν ποτέ. Το σύνολο των διδακτικών ωρών (πάνω από 40) καθιστά δύσκολη την αφομοίωση της διδαχθείσας ύλης, ενώ και το ωρολόγιο πρόγραμμα (με βραδυνές ώρες) δημιουργεί επιπλέον προβλήματα.
Είναι κατανοητό ότι το αντιλαϊκό οικονομικό, νομικό και διοικητικό πλαίσιο που θέτει ο "Καλλικράτης" για την Τοπική Διοίκηση, όπως και η ανταποδοτικότητα, θέτουν συγκεκριμένα όρια. Τα οικονομικά είναι βασικό ζήτημα, η ροή των κονδυλίων κρίνεται με βάση τις προτεραιότητες και τις ιεραρχήσεις της Δημοτικής Αρχής και στον τομέα του Πολιτισμού. Η γενική τάση, με βάση την ασκούμενη αντιλαϊκή πολιτική είναι να δυσκολεύουν τα πράγματα, χρόνο με το χρόνο. Προτεραιότητά μας είναι οι δομές που προσφέρουν στον εργαζόμενο λαό.
Έτσι για την θεατρική καλλιτεχνική εκπαίδευση και ειδικά τώρα για την Δραματική Σχολή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. πιστεύουμε ότι πρέπει να αναβαθμιστεί και να ενταχθεί στο πανεπιστήμιο της πόλης μας.
Θεωρούμε ότι η πρότασή μας για ένταξη της Δραματικής Σχολής στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι εφικτή. Υπάρχουν δυο πιθανά σενάρια, είτε να γίνει κατεύθυνση του τμήματος Θεατρικών Σπουδών (όπως στη Θεσσαλονίκη) ή να γίνεται εισαγωγή με εξετάσεις εκτός συστήματος πανελλαδικών (όπως η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών). Η συγκεκριμένη πρότασή μας συνδυάζεται με την εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης για ίδρυση τριτοβάθμιων καλλιτεχνικών σχολών. Η Δημοτική Αρχή έχει ήδη αρχίσει επαφές σ' αυτή την κατεύθυνση με τα Υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού καθώς και το Πανεπιστήμιο Πατρών. Στη συνάντηση με την αναπληρώτρια Υπουργό Παιδείας μας ανακοινώθηκε ότι το θέμα είναι υπό μελέτη, ότι υπάρχει επιθυμία ανωτατοποίησης της Καλλιτεχνικής Παιδείας, καθώς και ότι έχει φτιαχτεί μια επιτροπή που θα δώσει πόρισμα με τις εναλλακτικές λύσεις. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχει σαφή πρόταση.
Η ύπαρξη τμήματος Θεατρικών Σπουδών (Θεατρολογίας) στο Πανεπιστήμιο Πατρών, σε συνδυασμό με την ύπαρξη της υλικοτεχνικής υποδομής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. στις ανακαινισμένες σταφιδαποθήκες Μπάρι, αποτελεί πρώτη ύλη για τη δημιουργία Δραματικής Σχολής Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Σε κάθε περίπτωση, δεσμευόμαστε να μην διαταραχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία και η διδακτική μέθοδος για τους σπουδαστές που ήδη φοιτούν στη Δραματική Σχολή. Από την αρχή της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς θα υπάρχει γραπτό πρόγραμμα σπουδών, το οποίο θα ακολουθεί το ελάχιστο των 32 διδακτικών μονάδων που θέτει το Υπουργείο Πολιτισμού. Η Διεύθυνση των σπουδών θα είναι συλλογική και θα επιβλέπεται από τον κ. Καζάκο, που με τη γνώση και εμπειρία του θ' αποτελέσει εχέγγυο ομαλής λειτουργίας».