Η εκτεταμένη διαρροή σε αγωγό λυμάτων στην κοίτη του Γλαύκου που εντοπίστηκε πρόσφατα από κατοίκους και η συνέχιση της μόλυνσης της θάλασσας στην ευρύτερη περιοχή του Ρίου λόγω της καθυστέρησης σύνδεσης με τον Βιολογικό Καθαρισμό δημιουργούν εύλογη ανησυχία στους Πατρινούς. Η παραδοχή των προβλημάτων από την πλευρά του Προέδρου της ΔΕΥΑΠ είναι ένα καλό πρώτο βήμα, σε αντίθεση με τη στάση του Δημάρχου που δηλώνει «αλάνθαστος». Η καταγραφή όμως δεν αρκεί. Επείγουν οι πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση. Το σπιράλ καλεί την διοίκηση της ΔΕΥΑΠ να ασχοληθεί με τα προβλήματα.
Για τα μεν λύματα στο Γλαύκο –που συνιστούν μια πολύ σοβαρή υπόθεση- η δημοτική αρχή έχει χρέος να βρει λύση. Κάθε καθυστέρηση κοστίζει, τόσο περιβαλλοντικά όσο και στη δημόσια υγεία. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες για περαιτέρω καθυστέρηση, καθώς έχουν εκλεγεί για να λύνουν τα ζητήματα που προκύπτουν. Αλλιώς ας αναγνωρίσουν την αδυναμία τους.
Για τις δε συνδέσεις περιοχών του πρώην Δήμου Ρίου, η επίκληση καθυστερήσεων στη ροή χρημάτων και προγραμμάτων είναι κωμική. Η πόλη πληρώνει τις κακές επιλογές του δήμου και της ΔΕΥΑΠ λόγω πολιτικών εμμονών. Οφείλουμε να θυμίσουμε πως το θέμα της σύνδεσης με τον Βιολογικό θα είχε λυθεί από το 2014. Η Λαϊκή Συσπείρωση ήταν ανάμεσα σε εκείνους που είχαν τότε καταψηφίσει την επέκταση. Κατά την πρώτη θητεία της επέμεινε στην πολιτική γυμναστική, οδηγώντας το έργο σε νέες πολυετείς καθυστερήσεις. Στο τέλος της δεύτερης θητείας της συναντήθηκε επιτέλους με την πραγματικότητα και αποφάσισε να διεκδικήσει χρήματα για την επέκταση. Στο μεταξύ χάθηκε πολύτιμος χρόνος.
Σήμερα, Άνοιξη του 2026, η επέκταση δεν έχει παραληφθεί επίσημα, ενώ το δίκτυο αποχέτευσης σε Ρίο και Άγιο Βασίλειο έχει μεν επεκταθεί αλλά οι οικίες δεν έχουν ακόμα συνδεθεί. Στο δε ιστορικό κέντρο της Πάτρας υπάρχουν παντοροϊκοί αγωγοί με συνέπεια όλα τα λύματα να καταλήγουν στη θάλασσα ανακατεμένα με τα όμβρια. Τα μπάνια του λαού της Πάτρας θα γίνουν και φέτος σε αμφίβολης ποιότητας νερά.
Η Δημοτική αρχή – που κλείνει σε λίγο 12 χρόνια στο «τιμόνι» του δήμου- οφείλει να δώσει απαντήσεις και κυρίως λύσεις. Είμαστε εδώ για να τις χειροκροτήσουμε όταν δοθούν. Προς το παρόν δηλώνουμε έντονο προβληματισμό και κάνουμε έκκληση για δράση.
Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου της κοινότητας Μονοδενδρίου παραβρέθηκε ο επικεφαλής της παράταξης σπιράλ, Πέτρος Ψωμάς. Ο δημοτικός σύμβουλος προσκλήθηκε από τον τοπικό σύμβουλο της παράταξης Παναγιώτη Τσιλίρα και συνοδευόταν από τον Βασίλη Γκλαβά, μέλος του σπιράλ με δραστηριότητα στις Ομάδες Εργασίας #Βραχνέικα και #Υποδομές.
Η συνεδρίαση είχε ως κύριο θέμα τις «Εργασίες κατά την καλοκαιρινή περίοδο», με στόχο την, κατά το δυνατόν, αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης που παρατηρείται τους θερινούς μήνες. Το σπιράλ ασχολείται διαχρονικά με το ζήτημα, καταθέτοντας προτάσεις και επισημαίνοντας την ανάγκη κεντρικού συντονισμού από τον Δήμο, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς και με καθοριστικό το ρόλο της Τροχαίας. Τονίζεται η σημασία της ορθής οδηγικής συμπεριφοράς, της τήρησης των κανόνων και της ενσυναίσθησης από την πλευρά των πολιτών.
Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, ο Παναγιώτης Τσιλίρας εισηγήθηκε δέσμη «άμεσων μέτρων κυκλοφορίας», με στόχο τη μείωση του όγκου των οχημάτων που εισέρχονται στην παραλιακή ζώνη και την αποφυγή συμφόρησης, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής. Οι προτάσεις έχουν ως εξής:
- Τοποθέτηση πινακίδων για ενημέρωση και αποτροπή
Ενδεικτικά: «Περιορισμένη στάθμευση», «Απαγορεύεται στάση & αναμονή», «Προτιμήστε περπάτημα – Στάθμευση στο Δημοτικό Parking», καθώς και πινακίδες αδιεξόδων στις καθέτους που οδηγούν σε αδιέξοδο, με τοποθέτηση πριν την είσοδο και στις διασταυρώσεις.
Στόχος: η αποτροπή άσκοπης εισόδου οχημάτων.
- Σημείο καθοδήγησης στον δημοτικό χώρο στάθμευσης
• Παρουσία ενός ατόμου στην είσοδο του parking (αργίες και ΠΣΚ, 19:00–01:00) για ενημέρωση και κατεύθυνση οδηγών (όχι έλεγχος). Ενδεικτικές οδηγίες: «Πιο κάτω δεν υπάρχει εύκολη στάθμευση», «Αφήστε το όχημα εδώ και προχωρήστε πεζή», «Αν δεν κατευθύνεστε σε συγκεκριμένο χώρο στάθμευσης, καλύτερα να μην εισέλθετε».
• Συνεννόηση με τα parking των καταστημάτων στην οδό Θρ. Τσατσά, με στόχο τη μείωση των οχημάτων που εισέρχονται χωρίς συγκεκριμένο προορισμό.
- Οδός Θρ. Τσατσά
• Απαγόρευση στάσης και στάθμευσης και στις δύο πλευρές
• Διαγράμμιση με κίτρινη γραμμή και στις δύο πλευρές
• Τοποθέτηση εύκαμπτων οριοδεικτών
Εκτιμώμενο αποτέλεσμα: διασφάλιση συνεχούς ροής της κυκλοφορίας και αποφυγή δημιουργίας ουρών πριν τη διασταύρωση, τόσο κατά την κάθοδο όσο και κατά την άνοδο.
- Τοποθέτηση εύκαμπτων οριοδεικτών στην οδό Ι. Σταυροπούλου σε επιλεγμένα σημεία
Εκτιμώμενα αποτελέσματα: εξασφάλιση χώρου για διπλή κατεύθυνση, αποφυγή δημιουργίας ουράς πριν τη διασταύρωση της Σπηλιωτακοπούλου και συνολική μείωση της συμφόρησης.
- Μονοδρόμηση των οδών Χαντζοπούλου – Παλαιού Σταθμού
• Η μία οδός να λειτουργεί ως άνοδος και η άλλη ως κάθοδος.
Υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί η ασφαλτόστρωσή τους. Προτείνεται, όπου απαιτείται, διάνοιξη και τοποθέτηση κατάλληλης σήμανσης.
Εκτιμώμενο αποτέλεσμα: δημιουργία εναλλακτικής διεξόδου προς την ΠΕΟ, μέσω του Σταθμού ΟΣΕ.
Από το σύνολο των παραπάνω παρεμβάσεων εκτιμάται ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί μείωση της άσκοπης κυκλοφορίας, βελτίωση της ροής των οχημάτων και ενίσχυση της μετακίνησης με τα πόδια. Τα μέτρα χαρακτηρίζονται ως άμεσα εφαρμόσιμα, χωρίς ανάγκη σημαντικών πόρων και κινούνται στη λογική ότι «δεν απαγορεύεται η είσοδος – οργανώνεται η χρήση του χώρου».
Παρά την αναλυτική παρουσίαση και τη συζήτηση που ακολούθησε, οι συγκεκριμένες προτάσεις δεν υιοθετήθηκαν πλήρως από το Τοπικό Συμβούλιο, το οποίο κατέληξε σε διαφορετική προσέγγιση ως προς τα μέτρα που θα προωθηθούν.
Ο Πέτρος Ψωμάς, ωστόσο, έκανε θετική αποτίμηση του επίπεδου λειτουργίας του Τοπικού Συμβουλίου, ευχαρίστησε τον Πρόεδρο Γιάννη Κοζιώρη για τη φιλοξενία και τον διαρκή ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας και εξέφρασε ικανοποίηση για τη δρομολόγηση της λειτουργίας του δημοτικού χώρου στάθμευσης.
Στη συνεδρίαση συμμετείχε και ο τοπικός σύμβουλος Δημήτρης Οικονομόπουλος.
Με πρόσφατη απόφαση η δημοτική αρχή του Δήμου Πατρέων έδωσε πριμ σε εργολάβο για την «έγκαιρη παράδοση έργου»! Ακολούθως ο Δήμαρχος ζήτησε και πήρε «χορηγία από τη ΔΕΔΔΗΕ» για τις παιδικές κατασκηνώσεις. Την προηγούμενη εβδομάδα, εξάλλου, σύσσωμη η Λαϊκή Συσπείρωση καταψήφισε την πρόταση μείωσης δημοτικών τελών στους φοιτητές(!), φρενάροντας τη σχετική απόφαση. Αλήθεια, για ποια ιδεολογία μας μιλάνε;
Αυτοί που υποτίθεται κάνουν χρηστή διαχείριση των οικονομικών του δήμου και σύμφωνα με το παραπλανητικό προεκλογικό τους σποτ «κάνουν το ένα ευρώ, δέκα», είναι οι πρώτοι που προσλαμβάνουν, αμείβουν και –τώρα- πριμοδοτούν εργολάβους. Εχθρεύονται υποτίθεται τον ιδιωτικό τομέα, αλλά συμπλέουν μαζί του. Και μας βάζουν να πληρώνουμε και έξτρα.
Αυτοί που μετά βδελυγμίας απέρριπταν χορηγίες και προσφορές –έχοντας στερήσει από την Πάτρα εκατομμύρια, με αυτή την εμμονή- τώρα προστρέχουν μόνοι τους στους χορηγούς. Έκαναν σόου στα σχολεία με το ξήλωμα των πινακίδων πριν λίγους μήνες και τώρα ο ίδιος ο δήμαρχος στέλνει επιστολή και ζητά να χρηματοδοτήσει ο ιδιωτικός τομέας τις κερκίδες της Πλαζ.
Αυτοί που κόπτονται για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, για τα κοινωνικά δικαιώματα και για την τσέπη του δημότη, όταν τους ζήτησαν οι φοιτητές μία μείωση στα τέλη, τους είπαν ένα στεντόρειο «όχι». Για όποιον αναρωτηθεί το γιατί, υπάρχει απάντηση και είναι εξοργιστική: Αρνήθηκαν επειδή το αίτημα ήρθε από πολιτική παράταξη των φοιτητών που δεν την ορίζουν, τη δε εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο έκαναν οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης!
Η στείρα πολιτική αντιπαράθεση, η ανάγκη τους να βρεθούν απέναντι σε οποιονδήποτε άλλο (ακόμα και στη λογική), ο διχαστικός τους λόγος και τρόπος σκέψης, όλα αυτά είναι για τους διοικούντες την πόλη ισχυρότερα από τον λαό, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του δημότη, το καλό της Πάτρας. Η ιδεολογία γίνεται κουρέλι μπροστά στις πολιτικές εμμονές τους και το συμφέρον του κόμματος. Δημαγωγοί και λαοπλάνοι αποδεικνύονται καθημερινά, ιδεοληπτικοί και συστημικοί, διόλου ευαίσθητοι, καθόλου χρήσιμοι για την πόλη.
Εμείς τις θέλουμε τις χορηγίες; Ναι. Με πλαίσιο, κανόνες, ισοτιμία στη σχέση, για όφελος της πόλης και του δημότη, όπως ορίζει η παγκόσμια πρακτική, όπως συνέβαινε από αρχαιοτάτων χρόνων, όπως κάθε άλλος δήμος της χώρας πράττει.
Θα συνεργαζόμασταν με ιδιώτες; Ναι. Με προάσπιση του δημοσίου –και δημοτικού- συμφέροντος, με σεβασμό στο ταμείο του δήμου, για να απολαύσει η Πάτρα έργα που οι συνθήκες δεν επιτρέπουν να τα αποκτήσει αλλιώς. Με τη μεθοδολογία που ακολουθούν όλοι οι σοβαροί δήμαρχοι της χώρας, με τα αποτελέσματα που καταφέρνουν για τις πόλεις τους.
Για την ελάφρυνση των φοιτητών, τι να πούμε; Γίνεται κι αλλού, το δικαιούνται, θα κόστιζε ελάχιστα στον δήμο, θα ήταν μια κίνηση κοινωνικής ευαισθησίας καθιστώντας την Πάτρα φιλόξενη και πρωτοπόρο. Εμπόδιο μπήκε ο δήμαρχος και οι συν αυτώ. Εμείς θα επιμείνουμε στο αίτημα, όπως προφανώς συμφωνούμε και στην ελάφρυνση του κόστους του αστικού εισιτηρίου τους.
Τι μας ενοχλεί; Η απόσταση θεωρίας και πράξης: άλλα λένε κι άλλα κάνουν. Ωραιοποιημένα τα λόγια τους, ανακόλουθα τα έργα τους. Τελικός κριτής, προφανώς, ο πατραϊκός λαός.
Είναι προφανέστατα στενόχωρη, ανησυχητική και προσβλητική για τους φοιτητές μας η ακατανόητη επιμονή του Δημάρχου Πατρέων στο να μην ικανοποιήσει το αίτημα των φοιτητών της ΠΑΣΠ, να μειωθούν τα δημοτικά τέλη όλων των φοιτητών της πόλης μας κατά 50%.
Αίτημα που σύμφωνα με τα όσα διημείφθησαν στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 20/4/2026, ενώνει τις φοιτητικές παρατάξεις εκτός αυτής που πρόσκειται στο ΚΚΕ.
Οι εκφράσεις προς τη νέα γενιά «πονηρούληδες» ή «κουτοπόνηροι» και η απαξίωση της πολιτικής τους σκέψης ταιριάζουν απερίφραστα σε όσους αντιμάχονται τη δημοκρατική έκφραση της κάθε διεκδίκησης και σε όσους υιοθετούν φασιστικές συμπεριφορές, αρνούμενοι την πολιτική διαφοροποίηση. Απαξίωσε η Δημοτική Αρχή να αιτιολογήσει την άρνηση να ελαφρύνει τα λαϊκά νοικοκυριά των φοιτητών με το ποσό των 15-20 ευρώ ετησίως, με το πρόσχημα ότι το ποσό αυτό είναι ευτελές και ευκαταφρόνητο.
Προφανώς, η Λαϊκή Συσπείρωση του Δήμου Πατρέων ασχολείται με τα «μεγάλα πορτοφόλια» και απαξιώνει όσους έχουν ανάγκη. Θα πρέπει, όμως, να θυμάται ότι οι φοιτητές μας, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, ενισχύουν ποικιλοτρόπως την τοπική κοινωνία και κάποιοι εξ αυτών διαβιούν δύσκολα.
Είναι, πια, αυταπόδεικτο ότι η Δημοτική Αρχή στερείται του ορθολογισμού και ότι ο στείρος κομματισμός, που στοχεύει ενάντια στους πολίτες που έχουν ψηφίσει τα τρία κόμματα εξουσίας (ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ) δεν βρίσκει ευήκοα ώτα και πνέει τα λοίσθια.
Οι δήμοι της χώρας έχουν πλέον την υποχρέωση να συμπληρώνουν και να υποβάλλουν, σε ετήσια βάση, τεκμηριωμένα στοιχεία αποδοτικότητας στον διαδικτυακό κόμβο παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης deiktesOTA.gov.gr. Τα στοιχεία αφορούν την οργάνωση και τη διακυβέρνηση, την οικονομική διαχείριση, τις παρεχόμενες υπηρεσίες, τη βιωσιμότητα (σύγχρονες απαιτήσεις για απορρίμματα, ανακύκλωση και πράσινη ανάπτυξη), την Πολιτική Προστασία, τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, το ανθρώπινο δυναμικό τους, τα δημογραφικά στοιχεία και τη διαθεσιμότητα ψηφιακών υποδομών και έξυπνων υπηρεσιών. Απαντώντας σε 673 συγκεκριμένες ερωτήσεις οι δήμοι παρέχουν στην πλατφόρμα τις απαραίτητες πληροφορίες, προκειμένου να υπολογίζεται ο βαθμός απόδοσης και να συντάσσεται ο συγκριτικός κατάλογος, τόσο συνολικά όσο και ανά κριτήριο.
Δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα από το Υπουργείο Εσωτερικών τα στοιχεία και οι δείκτες επιδόσεων των δήμων για το έτος 2024, το οποίο θα αποτελεί και το έτος-βάση. Η δημοσίευση του δείκτη των συνολικών επιδόσεων των δήμων (συνολική βαθμολογία ανά δήμο) και των εννιά επί μέρους δεικτών, δίνει μια πρώτη εικόνα για τον Δήμο Πατρέων: Είναι απογοητευτική! Αυτά που χρόνια τώρα καταλογίζονται στη δημοτική αρχή, τεκμηριώνονται πλέον με επίσημα στοιχεία. Ουραγός η Πάτρα μας, ακόμα και στον τομέα της συνεργασίας, αφού ο δήμαρχος επέλεξε να απαξιώσει το σχετικό εργαλείο δια της αποχής.
Στην υποχρέωση συμπλήρωσης και υποβολής του ερωτηματολογίου ανταποκρίθηκαν 316 από τους 332 δήμους. Ανάμεσα στους δήμους που αρνήθηκαν συμμετοχή ήταν και ο Δήμος Πατρέων, ο μόνο από τους μεγάλους δήμους της χώρας. Ιδού οι υπόλοιποι: Αίγινας, Αλοννήσου, Αμαρίου, Ανάφης, Άνδρου, Βοΐου, Ικαρίας, Καισαριανής, Μήλου, Νισύρου, Νότιας Κέρκυρας, Οροπεδίου Λασιθίου, Σαμοθράκης, Σικίνου και Ύδρας.
Παρά την άρνηση, στοιχεία αντλήθηκαν από επίσημες πηγές για κάποιες από τα παραπάνω κατηγορίες. Ακόμα κι εκεί που δεν πατώσαμε λόγω μη συμμετοχής, η κατάταξη είναι οδυνηρή: Οικονομική λειτουργία: βαθμός 0,58 με άριστα το 1, αδέσποτα ζώα συντροφιάς: βαθμός 0,37 με άριστα το 1, διαχείριση απορριμμάτων: βαθμός 0,23 με άριστα το 1 (σύμφωνα με άλλη μέτρηση η ανακύκλωση είναι κάτω από το 5%!). Συνολική επίδοση: βαθμός 0,16 με άριστα το 1, κατάταξη 16ος από το τέλος!
Το κερασάκι στην τούρτα της απογοήτευσης: Μεταξύ των 25 μεγαλύτερων σε πληθυσμό δήμων της χώρας, ο Δήμος Πατρέων ενώ είναι ο φθηνότερος, κατατάσσεται τελευταίος στην ανταποδοτικότητα (25ος στους 25). Τα επίσημα στοιχεία «μίλησαν» αποδεικνύοντας λογικούς όσους επί χρόνια κρούουμε κώδωνα κινδύνου.
Πανελλήνια ρεκόρ καταρρίπτονται από τη Δημοτική Αρχή στον Δήμο Πατρέων. Επιδόσεις, όμως, που δεν μας κάνουν υπερήφανους αλλά που αποδεικνύουν ότι, τελικά, η πόλη μας αναδεικνύεται ως η «πόλη της φαιδράς πορτοκαλέας».
Συγκεκριμένα, εργολαβία με αντικείμενο «ανακατασκευή – επισκευή παιδικών χαρών», με ημερομηνία σύμβασης 23/6/2021 και με ημερομηνία παράδοσης 23/6/2022, διεκδικεί την πρωτοκαθεδρία, σε πανελλήνιο επίπεδο, σε ό,τι αφορά τις παρατάσεις.
Το έργο ακόμη δεν έχει τελειώσει, δεν έχει παραδοθεί και η Δημοτική Αρχή του Δήμου Πατρέων (Λαϊκή Συσπείρωση) εισηγήθηκε, και αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία, η όγδοη κατά σειρά παράταση. Να ενημερώσουμε ότι το συγκεκριμένο έργο, προϋπολογισμού περίπου 309.000 ευρώ, εκτινάχθηκε με συμπληρωματικές συμβάσεις σε ποσό άνω των 500.000 ευρώ.
Κύριε Δήμαρχε Πατρέων αυτό εννοείτε όταν ισχυρίζεστε ότι το ένα ευρώ το κάνετε 10;
Να θυμίσουμε, επίσης, ότι με την απόφαση αυτή, ίσως ξεπερνάμε σε αριθμό και τις πολλές παρατάσεις της περιβόητης σύμβασης 717, που ερευνάται αν συσχετίζεται με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Αν η Δημοτική Αρχή δικαιολογεί τις παρατάσεις στα έργα της πόλης μας, τις παλινωδίες, τη γραφειοκρατική ανικανότητα και την αναποτελεσματικότητά της στην Πάτρα, ισχυριζόμενη ότι η ευθύνη ανήκει στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και στους «αστικούς» νόμους της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, θα πρέπει να μας απαντήσει αν δίνει έμμεσο «συγχωροχάρτι» και σε τυχόν γραφειοκρατικές ευθύνες που σχετίζονται με τις παρατάσεις της προαναφερθείσας σύμβασης 717.
Η πόλη μας αξίζει έργα με διαφάνεια, συνέπεια και σεβασμό στους δημότες. Όχι άλλες καθυστερήσεις και υπερβάσεις!!